| |
|
judogans
|
Beste Noxanen
Gedurende anderhalf jaar heb ik een kat. Af en toe plaste die wel eens in huis, maar dit was enkel het geval wanneer er een verandering was in het interieur of zo, zoals bijvoorbeeld de plotse verschijning van een kerstboom. Zolang er geen drastische veranderingen waren, was alles ok. Ze gaat van kleins af aan ook vlot op de kattenbak trouwens.
Sinds een maand of 2 is er echter dit: ze plaste haast dagelijks op het matje dat in de keuken lag. (You know, een slechte badmat of iets dergelijks tegen het smossen) Ze gaat nog steeds op de kattenbak, maar als er een matje in de keuken ligt (maakt niet uit welke stof, kleur) plast ze daar gegarandeerd op. We dachten dus: als we dat matje weghalen is het probleem opgelost. Als we dat doen is het idd beter, maar vind ze regelmatig nog wel andere plaatsen om te plassen, zoals in de badkamer op de mat, en als ze daar niet aan kan, dan wel op andere plaatsen. Zo heeft ze zelfs al vlak naast haar eetbak geplast, wat katten normaal helemaal niet doen.
Conclusie: ze plast altijd wel ergens.
We zijn er dus mee naar de dierenarts gegaan die haar volledig heeft onderzocht. Volgens de dierenarts is ze kerngezond en is het dus een psychologisch probleem. Waarschijnlijk is ze om een of andere reden gestresst. We kochten dus speciaal aangepast voer om te kalmeren en gebruikten kattenferomonen waardoor ze zich meer op haar gemak zou moeten voelen. Aangezien ze ook eigenlijk een binnenhuiskat is, proberen we nu ook om haar buiten te laten in de tuin, maar dit wil ze niet. Wat we ook doen, ze blijft in huis plassen. Het vreemde is dat het ineens is begonnen, zonder dat we een reden vinden.
Meestal plast ze dus op dezelfde plaatsen: het matje in de keuken als we er één leggen, de badkamermat, of onder de verwarming in de keuken, vlak bij haar eten. Opvallend is wel dat ze ALTIJD in de keuken plast of de badkamer, die aan de keuken ligt. Ze plast dus nooit ergens anders in huis.
Haar kattenbak wordt ook ELKE dag volledig proper gemaakt en haar eten staat op een goede afstand van die kattenbak.
Iemand die dit ook voorgehad heeft en enig idee heeft wat te doen? Wij hebben uit pure wanhoop al gedacht aan een soort gedragstherapeut, maar mss heeft iemand een beter idee.
|
28/01/12 18:28
|
pijlbord
|
Misschien is het probleem net dat ge haar kattenbak elke dag opkuist? Die mat waar ze op pist (en die andere plaatsen) rieken meer naar 'haar plek' dan die kattenbak.
Zoiets? Dunno, ik weet niet kan katten.
|
28/01/12 18:42
|
judogans
|
Zou kunnen, maar als ik die kattenbak juist heb uitgekuist, gaat ze er meestal bijna direct op. Dus ofwel wil ze een propere kattenbak, ofwel laat ze die kattenbak direct terug naar haarzelf ruiken.
|
28/01/12 18:44
|
dmndcks
|
Ik dacht meteen hetzelfde als pijlbord, elke dag die kattenbak zuiver maken is ni goed.
|
28/01/12 18:45
|
ikbenlara
|
3 keer kast plat in huis gelezen
|
28/01/12 18:46
|
diem
|
Zou kunnen, maar als ik die kattenbak juist heb uitgekuist, gaat ze er meestal bijna direct op. Dus ofwel wil ze een propere kattenbak, ofwel laat ze die kattenbak direct terug naar haarzelf ruiken.
dat doet de mijne ook! binnen de 2 sec zit die daarin
|
28/01/12 18:56
|
EternalScream
|
ik heb eens gehoord dat katten niet tegen citroensap kunnen, ik zou er gewoon eens wat citroensap op doen (katten ruiken dat veel feller dan gij natuurlijk) en kijken of het werkt
|
28/01/12 19:02
|
judogans
|
ik heb eens gehoord dat katten niet tegen citroensap kunnen, ik zou er gewoon eens wat citroensap op doen (katten ruiken dat veel feller dan gij natuurlijk) en kijken of het werkt
Ons mama had gehoord dat kattten ook niet van peper houden, dus hadden we er peper op gedaan. Na een dag of zo heeft ze er toch op geplast En dat zou dus betekenen dat we op al die plaatsen citroensap/peper zouden moeten doen Ik zie mijn mama al freaken.
|
28/01/12 19:06
|
nimmegeers
|
Gewoon straffe geuren gok ik. Probeer eens iets dat goed ruikt en straf is. :' )
|
28/01/12 19:09
|
VampireBlood
|
Mijn kat deed dat ook uit stress, na die stress is dat sterk verminderd. Als die da op specifieke plekjes doet helpt het om daar zilverpapier te leggen want katten haten dat.
|
28/01/12 19:48
|
judogans
|
Mijn kat deed dat ook uit stress, na die stress is dat sterk verminderd.
Probleem is dat we nu niet meer zo zeker zijn of het uit stress is. Anti-stress voeding en feromonen helpen amper, en we hebben ook geen idee wat de stress kan veroorzaken. Er is niets veranderd in huis.
|
28/01/12 19:52
|
EternalScream
|
Ons mama had gehoord dat kattten ook niet van peper houden, dus hadden we er peper op gedaan. Na een dag of zo heeft ze er toch op geplast En dat zou dus betekenen dat we op al die plaatsen citroensap/peper zouden moeten doen Ik zie mijn mama al freaken.
jama klein laagske e. ik heb gehoord dat ge dat een beetje op uw zetel moest doen en dan zouden die daar niet meer aan krabben, ge hoeft daar gene ganse citroen op te doen e
|
28/01/12 20:08
|
VampireBlood
|
Probleem is dat we nu niet meer zo zeker zijn of het uit stress is. Anti-stress voeding en feromonen helpen amper, en we hebben ook geen idee wat de stress kan veroorzaken. Er is niets veranderd in huis.
Wij wisten dat eerst ook niet. Onze kat zat altijd binnen omdat die niet buiten durfde & toen die uiteindelijk zijn angst overwon & zich eindelijk eens wat kon gaan amuseren met kattinnetjes & vechtpartijen is da hard verminderd (ook omdat 'm dan gewoon buiten zijn behoefte kon gaan doen). Misschien is er in de buurt een nieuwe kat bijgekomen ofzo & is die daardoor een beetje overstuur? Als 'm gezond is maakt 't op zich weinig uit wat de oorzaak is, denk ik. Het zilverpapieridee zorgt er alleszins voor dat ze niet meer op die plekjes plast, al bestaat er natuurlijk een kans dat die dan gewoon ergens anders gaat ...
|
28/01/12 20:45
|
MetalGirl
|
al is ander kattenzand geprobeerd? nu ja als die daar direct op gaat zal het dat waarschijnlijk niet zijn. Maar veel van die dingen zijn super geparfumeerd en dat hebben die niet altijd graag.
Mijn katten kregen geen kattenbak die moesten allemaal in de tuin. Nooit problemen met gehad.
|
28/01/12 23:35
|
VoMiCa
|
Javel in de kattenbak (maar niet teveel anders wordt die high)
also aarde in de kattenbak doen.
|
28/01/12 23:54
|
MissTessa
|
Ik heb dat ook een tijdje gehad met mijn kat. We hebben dan andere kattenbakvulling gekocht en sindsdien was er geen probleem meer. Waarschijnlijk zal het probleem bij uw kat ergens anders liggen omdat ze ervoor wel in de kattenbak ging
|
29/01/12 00:30
|
ETTOL
|
Wa meer buiten steken?
|
29/01/12 12:40
|
Justpurrrfect
|
Een van de katten van mijn lief deed dat ook, altijd op de mat pissen. Maar die was oud en dement, vandaar.
|
29/01/12 12:58
|
TheATeam
|
Uw kat verkleden als hond en Cesar Millan bellen.
|
29/01/12 13:56
|
| |
|