| |
|
Advisor88
|
In principe is de gemiddelde Noxa bezoeker iets te jong voor een dergelijk onderwerp... Maar toch;
Zijn hier mensen die reeds vastgoed hebben gekocht?
In die zin had ik graag wat tips e.d. ontvangen.
Bv: wat was je startkapitaal, hoe heb je een goede lening bekomen, waar heb je je pand gevonden
Bv: iemand interesse met de sociale lening
Het zou voor het Gentse zijn, tips ivm immokantoren zijn ook altijd mooi meegenomen.
Dank bij voorbaat!
|
26/01/12 14:35
|
Vierge
|
Startkapitaal etc ga ik nu niet meteen op internet zwieren, maar probeer toch een aantal tienduizenden euro's te hebben om je lening wat minder zwaar te maken.
Wij hebben een goede lening bekomen doordat de ouders van m'n vriend een zaak hebben en dus in 'een goei schuif' zaten bij de bank in kwestie....
Ons huis hebben we heel toevallig gevonden, m'n vriend reed er voorbij met de auto, zag een kartonnen bord hangen met 'te koop' en een gsmnummer. 's avonds er terug langs gereden, gebeld en een week later was het beklonken.
Geen ervaring met een sociale lening, wel blij dat we nog een groene lening zijn kunnen aangaan voor de renovaties. Zeker nu dat al die premies aan't wegvallen zijn...
Ik heb geen idee hoe de prijzen liggen in die regio, maar wij hebben uiteindelijk in een buurgemeente een huis gekocht omdat 't daar iets goedkoper was. Idealiter hadden we een huis in Geel gewild...
|
26/01/12 14:40
|
PoundingSense
|
Als ik u was zou ik proberen om meer in omliggende gemeente en vooral kleinere dorpen te kijken naar een huis/app. Dat scheelt altijd qua prijs.
Goed lening bekomen is gewoon langsgaan bij verschillende banken en de prijzen vergelijken. Verder zou ik niet opteren voor een lening met een vaste rentevoet omdat die altijd duurder uitkomen. Ja, je zit veilig omdat die rentevoet nooit kan stijgen, maar de meeste leningen met variabele rentevoet, hebben een marge van bv. max +2% , zodat de lening uiteindelijk toch niet te duur wordt.
Idealiter zou je best met 2 zijn om een lening aan te gaan. De kost wordt in 2 gedeeld wat het afbetalen dus een pak minder zwaar maakt + je kan een grotere lening aangaan = meer mogelijkheden qua vastgoed.
Zoals Vierge al zei, is het eigenlijk ook best dat je er een deel eigen middelen in kan steken, ook dat maakt de lening minder zwaar omdat je dan minder moet lenen.
Sociale leningen kan je proberen, maar die zijn uiteraard verbonden met een aantal voorwaarden.
(Zelf nog geen ervaringen met het kopen van een huis/app, maar ik heb financiën/verzekeringen gestudeerd en dat onderwerp is vaak genoeg aangehaald )
|
26/01/12 14:46
|
Downtown
|
Huizen staan op hun duurst sinds énorm lang, zéker in Gent. Waarom zo happig om net nu te investeren? Voor 't zelfde geld stort de markt in elkaar binnen dit en een paar jaren?
|
26/01/12 15:38
|
Matva
|
Huizen staan op hun duurst sinds énorm lang, zéker in Gent. Waarom zo happig om net nu te investeren? Voor 't zelfde geld stort de markt in elkaar binnen dit en een paar jaren?
Of wordt het juist nog erger.. Zo'n dingen kunt ge niet voorzien, en ik kan mij inbeelden dat als ge klaar zijt om alleen te gaan wonen dat ge geen zin hebt nog een paar jaar te wachten "voor het geval dat..."
|
26/01/12 16:27
|
PoundingSense
|
Eerlijk gezegd, van de uitleg afgaande, denk ik niet dat de topicstarter op zoek is naar een investering.
|
26/01/12 16:38
|
Downtown
|
Ik had op dat 't om 'n investering ging, voor te wonen is 't natuurlijk wat anders.
Als iemand spreekt over 'vastgoed kopen' dan denk ik daaraan.
Stond er nu ik wil een eigen huis, ..
|
26/01/12 17:35
|
ikbenlara
|
!!!!!!!!! Openbare verkopen. Soldenland voor huizen.
|
26/01/12 17:36
|
PoundingSense
|
Als het om een investering ging zou ik het eerlijk gezegd nu ook nog niet aanraden, nuja, je kan dat natuurlijk nooit echt op voorhand voorspellen maar het stond overlaatst nog in de krant, dat ondanks de hoge prijzen, het nog steeds in stijgende lijn ging.
|
26/01/12 17:52
|
brennekeh
|
wij hadden nix van startkapitaal maar hebben ook niet zo veel moeten lenen eigenlijk pakt met verbouwingskosten erbij een 90000 euris
en betalen een 400 af per maand voor de komende 30 jaar
hebben ook een wisselende intrest maar kan nooit meer dan 3% schelen...
en kunnen nog herzien op hoeveel jaar we da gaan afbetalen dus moesten we ne keer geld te veel hebben steken we da gwn direct in de lening
hebben wel maar een appje gekocht maar dan nog... onze onderbuur moest het dubbele van ons betalen en moest veel meer verbouwingen doen dan wij ^^
gwn uitkijken naar iets da u aanstaat, ge weet nooit da ge is een goed koopje gaat doen
en na ong een jaar of vijf koopt ge lekker iets anders en verhuurt ge uw eerste, dan betaalt de huur meer dan uw lening af
|
26/01/12 18:26
|
eenboswandelingetje
|
wij hadden nix van startkapitaal maar hebben ook niet zo veel moeten lenen eigenlijk pakt met verbouwingskosten erbij een 90000 euris
en betalen een 400 af per maand voor de komende 30 jaar
hebben ook een wisselende intrest maar kan nooit meer dan 3% schelen...
en kunnen nog herzien op hoeveel jaar we da gaan afbetalen dus moesten we ne keer geld te veel hebben steken we da gwn direct in de lening
hebben wel maar een appje gekocht maar dan nog... onze onderbuur moest het dubbele van ons betalen en moest veel meer verbouwingen doen dan wij ^^
gwn uitkijken naar iets da u aanstaat, ge weet nooit da ge is een goed koopje gaat doen
en na ong een jaar of vijf koopt ge lekker iets anders en verhuurt ge uw eerste, dan betaalt de huur meer dan uw lening af
Ik heb mij laten vertellen dat "zelf verhuizen en verhuren" toch niet zo simpel is en dat het financieel ook niet zo aantrekkelijk is...
|
26/01/12 19:02
|
mawy
|
het ideale bedrag om te besteden per maand aan een lening is maximum 33% van het totaalinkomen. blijf daaronder en het blijft betaalbaar.
|
26/01/12 19:21
|
brennekeh
|
Ik heb mij laten vertellen dat "zelf verhuizen en verhuren" toch niet zo simpel is en dat het financieel ook niet zo aantrekkelijk is...
bwa, wij kunnen 750 vragen per maand als we het verhuren, das dan 350 da we aan de kant kunnen zetten voor moest ons kot afgebroken worden
we zitten hier ook al vlak bij de luchthaven dus ook al handig als er iemand dicht bij het werk wilt zitten of het per week verhuren aan zakenmensen
en sowiso voor ge der aan begint ne keer info vragen, zijn we zelfs nu al mee bezig ook al moeten we hier nog 3jaar zitten
zou nie weten wa er nie zo simpel is aan zelf verhuren buiten het feit da ge nooit zeker weet of uw kot het gaat overleven of nie ^^
|
26/01/12 21:35
|
MetalGirl
|
het ideale bedrag om te besteden per maand aan een lening is maximum 33% van het totaalinkomen. blijf daaronder en het blijft betaalbaar.
tegen ons zeiden ze dat ge 800€ moet overhouden van uw loon. Wat dus belachelijk is. Want als ik ga huren hou ik nooit zoveel over.
Het enige wat ik kan zeggen is als ge kunt kopen moet ge kopen he. Huren is weg gesmeten geld.
En voor een lening ga u goed bij alle verschillende banken informeren en kijk welke de beste voorwaarde geeft.
Ik ben nu aan het sparen voor notariskosten zodat ik die al zelf kan betalen. Maar mja of ik dan een lening ga krijgen ik betwijfel het. Maar als ge ouders hebt die borg willen staan doen ze daar al een pak minder moeilijk over. Jammer genoeg zijn de mijn niet zo een ouders
o ja en als ge chance hebt kunt ge met een openbare verkoop inderdaad soms een koopje doen
|
27/01/12 09:25
|
AllThatGlitters
|
ik en mijn vriend hebben ook net een huisje gekocht, we kunnen er 7 februari in.(volledig afgewerkt en inieminie klein)
startkapitaal: zeker zien dat je de notariskosten en beschrijf kan betalen. Reken hier voor een huis van 200 000 euro bvb 20 000 euro voor uit.
Verder is het best handig datjeal wat centjes hebt staan voor meubeltjes, wasmachine, droogkast, oven, .....
|
27/01/12 11:54
|
AllThatGlitters
|
800 euro is absoluut niet veel tehoog geschat:
als ge met twee koopt hebde vaak ook nog een schuldsaldo lopen, ge hebt hogere energie en gasfacturen dan in een appartement, ge moet u internet betalen, ge moet u brandverzekering van t gebouw, familiale, autoverzekering, voedsel voor uw autoke, voedsel voor u zelf en u partner en dan toch ook nog een sociaal leven wilt hebben is 800 er snel door (zeker als ge nog iets opzij wilt hebben staan voor situaties zoals bvb: wasmachine stuk, pc stuk, auto stuk, ziekte,...)
|
27/01/12 14:06
|
PoundingSense
|
1/3e van uw loon overhouden om nog redelijk deftig te kunnen leven.. Ge kunt natuurlijk altijd proberen uw lening langer te laten lopen zodat ge minder moet betalen, maar uiteindelijk gaat gewoon meer betalen voor uw lening dan op een kortere termijn
|
27/01/12 14:16
|
MetalGirl
|
800 euro is absoluut niet veel tehoog geschat:
als ge met twee koopt hebde vaak ook nog een schuldsaldo lopen, ge hebt hogere energie en gasfacturen dan in een appartement, ge moet u internet betalen, ge moet u brandverzekering van t gebouw, familiale, autoverzekering, voedsel voor uw autoke, voedsel voor u zelf en u partner en dan toch ook nog een sociaal leven wilt hebben is 800 er snel door (zeker als ge nog iets opzij wilt hebben staan voor situaties zoals bvb: wasmachine stuk, pc stuk, auto stuk, ziekte,...)
als ge huurt moet ge al die dingen ook betalen. en nee dat is zeker niet te ruim genomen. Maar de meeste hebben dat niet ze en dus moeten die huren. Terwijl als ge huurt meestal nooit 800€ overhoud. Swat ik mag niet klagen ik betaal twee keer niks. Maar als ik ooit moet gaan kopen wordt het toch een probleem.
|
27/01/12 16:06
|
Sundaystorm
|
Ik heb met mijn vriend begin januari gekocht (appartement+parking int stad)
Wij hebben idd die extra kosten (zoals allthatglitters zei) allemaal van spaarcenten betaald
en dan gezien dat we nog voldoende over hadden voor meubels en voor gewoon te leven etc.
Aangezien wij ne nieuwbouw hebben gekocht, is er verder geen werk aan. We hebben wel geschilderd.
Wij zijn bij onze eigen bank gebleven (fortis) met vaste rentevoet, dat leek ons het interessantste.
Ik ben eigenlijk een beetje vergeten wat onze rentevoet is, maar wij zijn bij andere banken gaan
horen en die wilden zelfs geen moeite doen om lager te gaan omdat dat wss toch niet ging lukken.
Onze lening zelf is best wel hoog, zeker boven 33% van ons totaal inkomen, maar bij ons
vallen heel wat kosten weg doordat mijn vriend voordelen heeft vanuit zijn werk.
Ik denk dat ge gewoon naar u eigen situatie moet kijken en goed uitrekenen wat ge zelf aankunt.
Da's voor veel mensen heel verschillend, denk ik!
En wij zijn via/via terecht gekomen, wij huurden hier in de blok eerst, vonden dat zowiezo al
weggesmeten geld en toen stonden er 2 app te koop en hebben wij dat gekocht.
|
27/01/12 17:17
|
Vluchtig
|
Eerst en vooral: voor ge iets koopt, wees zeker dat je jezelf er thuis gaat voelen. Ik ken uw situatie niet maar ik ken mensen die nu kopen, daar niet echt willen wonen en dat gewoon zien als een investering. Lijkt mij niet zo ideaal persoonlijk. Of kopen omdat ge persé ergens weg moet ofzo, niet ideaal. Kijk goed rond, vergelijk gelijk zot en bepaal op voorhand wat uw max is (echt belangrijk als ge geen zotte toeren wilt uithalen). Ikzelf heb constant op immoweb gezocht en mij ingeschreven op zowat alle immo nieuwsbrieven. Ik heb geluk gehad dat op een dag mijn droomappartement ertussen stond. Er is dus geen perfecte manier denk ik, iedereen die een koop gedaan heeft zal de geluksfactor er wel bij betrekken
Dan de lening, ik heb die bij de bank van mijn ouders genomen (dexia) omdat zij daar een bepaald kapitaal hebben en ik daardoor een leenvoordeel heb. Nadeel is wel dat ze dan eisen dat ge uw verzekering daar ook neemt Ik heb een vaste rentevoet genomen omdat hij op dat moment historisch laag stond (moehaha). Dus hou dat wat in het oog een misschien doet ge een zaak (ik ben niet zo'n fan van dat rendabel gedoe, nu weet ik perfect waar ik aan toe ben). Leen ineens genoeg, want er komen nog veel kosten bij die ge wss niet gaat verwachten (zowel de bank die kosten aanrekent voor vanalles en de notaris, roerende voorheffing, meubels, eventuele werken die nodig zijn, ... (heel wat kosten zullen nog in de eerste paar maanden opduiken). Maar een lening is fiscaal aftrekbaar dus dat levert je toch financieel al wat voordelen op. Ge kunt idd wel maar een bepaald bedrag lenen tov uw loon (ik ben vergeten hoe ze dat juist berekenen maar ik werkte nog maar 2 maanden en die mannen vonden dat geen probleem). En tenslotte, zorg dat ge wat startkapitaal hebt, zo is je lening minder zwaar (duh) en zal je makkelijker een lening krijgen. Er is een bepaald percentage uitgerekend dat blijkbaar het ideale startkapitaal vormt (percentage op de koopsom welteverstaan), bij mij klopte dat goed. Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders mij wilden en konden helpen en dat doet heel veel. Als je die luxe niet hebt (en je bent bvb alleen) zal het niet gemakkelijk worden. Kijk of er alternatieven zijn (je kan bvb bij je ouders lenen als ze dat zien zitten). Laat je niet ontmoedigen en ga ervoor, het is in ieder geval zeker alle moeite (en damn al dat gedoe kost enorm veel moeite) waard.
Last but not least: sociale lening, lijkt op het eerste zicht interessant maar er zijn superveel voorwaarden aan verbonden waardoor ge echt al heel slecht bij de kas moet zitten voor ge u daar voordeel mee zou doen, helaas. Let dus goed op wat er allemaal aan vasthangt.
|
27/01/12 22:26
|
| |
|