Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 22:46
Online: 140
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Ernst «    ( 1 / 2 )    »
wat is vergiffenis?

ikbenlara

Onlangs vroeg iemand me of ik hem vergeef.
Ik wist daar eigenlijk niet op te antwoorden.
Ik ben nooit kwaad geweest, dus ik weet zelfs niet of ik dan kan vergeven. Ik ging er snel snel van uit dat vergiffenis een soort oprecht einde aan kwaadheid is.
Ik heb dat zelf ook wel eens gevraagd, maar alleen als ik wist of hoopte dat er geen probleem meer ging zijn.

Dus vanaf wanneer heb je iemand vergeven en in welke situaties kan je uberhaupt spreken over vergiffenis?

Jullie zijn zo goed in persoonijke interpretaties en filosofietjes rond termen. Give it a go.
11/01/12 00:11
dandylullaby

vergiffenis vind ik wanneer die persoon het ook nietmeer terug in je gezicht gaat gooien nadat die heeft gezegd; het is vergeven.
want dat wilt zeggen dat het hem/haar nog steeds zo hard stoort dat het elke keer weer in je gezicht moet gewreven worden tijdens een discussie/ruzie...
11/01/12 00:26
Daav

Als er langs jouw kant geen sprake is van een conflict om te vergeven is dat op zich al langs jouw kant het einde van dat non-conflict an sich. Dat zou dan ook de 'closure' zijn voor de persoon die om vergiffenis vroeg: voor jou bestond dit probleem niet, dus de facto is de persoon vergeven; er was geen kwaad geschied om te vergeven.

Vergiffenis is op zich een term dat iedereen voor zichzelf wat moet invullen, wanneer het persoonlijk conflict voor hun werd opgelost. Als je kan relativeren dat de andere partij hun misdaden niet zo erg of vergeetbaar zijn, kan je die vergeven ervoor. In ergere gevallen kan dat wel wrsl wat langer duren om allemaal te kaderen in 'the grand scheme if things' en tot op een bepaald niveau is dat maar mogelijk. Als er acties zijn die radicaal botsen met je principes/levenswaarden/etc, kan je uiteraard nooit die persoon vergeven of je moest zelf een verschuiving in die dingen meemaken natuurlijk.

Ik vind trouwens best dat je iemand die je vergeven hebt nog wel kan wijzen op hun misdaden. Zolang het geen nijdige aanval is, maar gewoon een neutraal statement, is er op zich niets mis met mensen te wijzen erop. Forgive, never forget.

Wat een gezwets op 5 koffies en quasi 0 eten. Ik zal me wel wat beter verwoorden later enzo. Hopelijk.
11/01/12 00:30
hugsanir

Vergiffenis is volgens mij zoiets al 'zand erover, we spreken er niet meer over'?
Wat inderdaad afhangt van de mate van hoe erg je het vindt, zoals Daav al zegt.
Dat je er niet zo zwaar (meer) aan tilt, en niet meer over piekert. Dan kun je het vergeven. Ofzo.
11/01/12 00:49
Matva

"Sowwy"
-"'t Is niks"

11/01/12 06:51
lottersaurus

Vergiffenis is na x aantal jaar bullshit en gekwetst worden en er nooit sorry voor krijgen, nog steeds uw deur open doen als hij/zij ervoor staat volgens mij, dat je de dingen idd niet meer als oude koeien uit de gracht plukt maar achter je laat en opnieuw begint (zonder natuurlijk te doen alsof het nooit gebeurd is).

11/01/12 08:46
FreeHug

Ik weet niet wat het is, maar ik weet wel dat ge het van mij makkelijk krijgt als ge lekker zijt.
11/01/12 09:48
JulieAndrews

Vergiffenis: het niet meer kwalijk nemen, vergeving, genade, kwijtschelding

Als dat niet genoeg is is hier nog een artikel van een filosofie-professor over de geslaagdheidsvoorwaarden van vergiffenis.
11/01/12 10:16
BreeVandeKamp

Vergeven is een illusie.
Ge vergeet, maar als iemand u heeft gekwetst, dan is da onmogelijk om zoals ervoor verder te doen.

11/01/12 10:36
JulieAndrews

Quote door BreeVandeKamp
Vergeven is een illusie.
Ge vergeet, maar als iemand u heeft gekwetst, dan is da onmogelijk om zoals ervoor verder te doen.

Dat is de grootste onzin die ik vandaag al heb gehoord, gelukkig is het nog maar 10:53
11/01/12 10:55
Mrliz

Als je het iemand niet meer kwalijk neemt voor wat hij/zij gezegd of gedaan heeft?

Lame topic, maar ik vergeef het je.
11/01/12 10:55
BreeVandeKamp

Quote door JulieAndrews

Dat is de grootste onzin die ik vandaag al heb gehoord, gelukkig is het nog maar 10:53

Tis u vergeven.
11/01/12 10:57
analekanale

Quote door dandylullaby
vergiffenis vind ik wanneer die persoon het ook nietmeer terug in je gezicht gaat gooien nadat die heeft gezegd; het is vergeven.
want dat wilt zeggen dat het hem/haar nog steeds zo hard stoort dat het elke keer weer in je gezicht moet gewreven worden tijdens een discussie/ruzie...

true that. en met dit in het achterhoofd kunt ge wel stellen, vind ik, dat veel mensen nog nie doorhebben wat vergeven juist is.
11/01/12 13:27
JulieAndrews

Quote door analekanale

true that. en met dit in het achterhoofd kunt ge wel stellen, vind ik, dat veel mensen nog nie doorhebben wat vergeven juist is.

Neen, jullie zijn net degenen die niet doorhebben wat vergeven juist is.
Vergeven betekent niet per se altijd vergeten.

11/01/12 14:37
dmndcks

Quote door JulieAndrews

Och dat is geen zever, dat is echt zo.
11/01/12 14:39
JulieAndrews

Quote door dmndcks

Och dat is geen zever, dat is echt zo.

In jullie kleine wereld misschien :]
11/01/12 14:44
zwanstnanihe

Vergeven betekent uw ego opzij zetten. One does not simply do that. In mordor. Or anywhere else for that matter.
11/01/12 15:00
ikbenlara

soooo dus dat betekent dat die denkt dat ik het recht had om kwaad te zijn? Al die verspilde tijd.

Vergeven is dus hetzelfde als doen alsof er niks aan de hand is?
11/01/12 15:28
Daav

Eerder dat er niets meer aan de hand is.
11/01/12 15:36
FlyingMonkeyMaster

Ik vind het toch ook wat een vaag begrip.
In ieder geval geloof ik wel dat vergeven niet een vergeten impliceert. Allee ja: Ik heb mijzelf al weten zeggen "Het is niks, zand erover", maar dat impliceerde niet dat ik het ben vergeten.
Eerder een "ik ga het u niet meer kwalijk nemen en er actief boos om zijn op een manier dat iemand het nog werkt". Maar ik denk da ge hoe dan ook wel een inwendig knagend gevoel kunt blijven houden, ook al is het zogezegd vergeven.
11/01/12 16:16
«    ( 1 / 2 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.026306 seconden.