| |
|
Jaikalymaa
|
mensen genoeg, gewoon deleten uit uw leven die handel
|
11/01/12 16:34
|
Justpurrrfect
|
Oprecht vergeven is ieder geval lastig. Ik heb het moeilijk om de fouten van mensen (vooral van mijn lief) te vergeven, dat blijft bij mij altijd veel langer knagen dan nodig. En als het knaagt, is de vergeving niet oprecht en dan zal de ander dat wel snel merken.
Gemeend vergeven betekent dat je de fout die de ander of jijzelf gemaakt hebt, kunt loslaten. Als je denkt aan wat de ander of jijzelf fout gedaan hebt, word je er niet meer pissed/teleurgesteld/treurig van. Dus 1) vergeven =/= vergeten en 2) als niemand iets heeft gedaan waarvan je pissed/teleurgesteld/treurig wordt als je daaraan denkt, is er ook geen reden tot vergeving, want hetgeen wat gebeurde was blijkbaar te banaal om je echt bij de keel te grijpen.
|
11/01/12 17:54
|
gelosea
|
Ik kan (nog) geen antwoord geven op de vraag, maar ik sluit me vooralsnog aan bij JulieAndrews. Vooral bij de benadrukking dat vergeven zeker geen vergeten impliceert. Integendeel, ik zou het vergeten eerder zien als een weigeren te vergeven. Het vergeten is eerder een negeren.
Vergeving heeft volgens mijn huidige inzicht veel meer te maken met acceptatie; de acceptatie van het andere in de (of het) andere (het oncontroleerbare, het afschrikwekkende, hetgeen u tot onrust brengt...). Een soort mengeling van een geven (actief, de ander iets gunnen) en een overgeven (passief, zelf iets ondergaan). Het heeft ook te maken met begrijpen, maar dit hoort bij het overgeven (je moet je eigen denken overgeven aan een 'vreemd' denken, om hier vat op te krijgen, om het te be-grijpen).
Vergeving hoeft overigens niet altijd van toepassing te zijn op iemand anders, men kan ook zichzelf vergeven (zich overgeven aan het andere van het zelf, om het te be-grijpen, accepteren, ontvangen).
Maar bon, 't is een complex begrip, maar intuïtief is het wel makkelijk te vatten wat het ongeveer inhoudt. Die intuïtie in woorden omzetten, is natuurlijk een andere zaak.
|
11/01/12 19:20
|
ikbenlara
|
Maar als er al geen sprake was van die relatie in de meest brede zin van het woord verder te zette, is er dan nog sprake van vergeven.
In mijn specifiek, compleet benullig, geval was ik én niet kwaad (van droef naar schaamte) én zie ik die persoon niet meer.
Dus ik heb maar 'yeah sure, gezegd.
ALLRIGHT examens.
|
11/01/12 19:35
|
FlyingMonkeyMaster
|
Mja: als gij er geen moer om geeft, valt er ni veel te vergeven.
Ge kunt pas vergiffenis aan iemand vragen wanneer ge die persoon kwaad hebt berokkent en die persoon gekwetst is daardoor. Bij u was dat niet het geval.
|
11/01/12 19:53
|
ikbenlara
|
ik ben daar ziek door gekwetst geweest, maar niet kwaad.
edit: alle hup; 't was maar een klassieke manipulatieve lul situatie hoor. zo van 'en ni verliefd worden want ik ga kei veel wijven neuken.'
|
11/01/12 20:13
|
lottersaurus
|
Ik heb beseft dat mijn antwoord in dit topic niet meteen vergiffenis is, maar eerder een volledig nieuw soort idioot zijn is. Met dank aan noxa om dit te doen doordringen
|
12/01/12 18:48
|
FreeHug
|
Vergiffenis is iig veel gemakkelijker om te geven als ge een slecht geheugen hebt. Alcohol helpt daarbij.
|
13/01/12 19:56
|
Morthagg
|
Medunkt kan je eigenlijk pas speken van vergiffenis als voor jou de behoefte aan vergelding voorbij is. Allee, vergelding is zo'n zwaar woord, maar gewoon, wanneer de nood aan 'terugbetaling' voor het leed dat je is aangedaan is voldaan.
..Dat klinkt nog altijd te zwaar. Vergeven is het kwijtschelden van schuld. Daar.
Dus als je nooit het gevoel hebt gehad dat je die ene dat kwalijk nam en die daarduur u iets verschuldigd was, kan je denk ik ook niet spreken van vergeven. Maar allee, ge kunt uiteindelijk ook iemand vergeven doordat je op manieren die niets met die persoon zelf te maken hebben toch 'voldaan' bent.
|
13/01/12 22:50
|
VoMiCa
|
Ik vergeef geen mensen, if someone screws me over moet ik daar gewoon niks meer van hebben. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat anderen veel gemakkelijker vergeven, ik met mijn beperkte social skills toch!
|
15/01/12 00:06
|
FlyingMonkeyMaster
|
Ik heb het er veel makkelijker mee om mensen te vergeven/zaken door de vingers te zien als iemand mij iets heeft misdaan, dan wanneer iemand een vriend(in) van mij iets misdoet. Dan ben ik echt meedogenloos.
|
15/01/12 20:37
|
Bulgur
|
vergiffenis is wanneer ge stopt met janken over het verleden
|
18/01/12 10:25
|
MorLoki
|
- "Forgiveness is not saying, “What you did to me is okay.” It is saying, “I’m not going to let what you did to me ruin my happiness forever.” " -
Ik vind dat dit wel in de buurt van een definitie van vergiffenis komt, al heb ik het er ook moeilijk mee, maar ze hebben wel gelijk.
Quote 18 van Marc and Angel
|
21/01/12 17:12
|
Charchar
|
Sommige mensen en zeker sommige daden kan je gewoon weg niet vergeven!
|
23/01/12 21:51
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|