| |
|
Ilovethegreenfairy
|
Voorlopig puur hypothetisch ...
Stel, mijn vriendin is buitenlandse (spaanse en studeert nog) en zou graag op termijn iets langer hier blijven dan enkele weken...
Zijn er mensen die iets soortgelijks voorgehad hebben?
Of zijn er "tips" over hoe da aan te pakken?
Of zijn er plaatsen waar ge duidelijke info kunt krijgen over naar B te komen?
|
08/01/12 15:12
|
pijlbord
|
Echt gewoon, uw vriendin moet haar telefoon oppakken en bellen naar de Belgische ambassade in haar land. Ze gaat daar op een kwartier alle info krijgen die ze moet hebben.
En als ge het zelf wilt weten moet ge maar googlen he, die dingen staan allemaal online. Maar wat is "langer dan enkele weken". Wil ze hier op vakantie komen, hier werken, hier komen trouwen met u? Dat maakt allemaal verschil uit naar wat ge moet doen he.
Als onderdaan van de EU kan ze hier zonder al teveel formaliteiten sowieso 90 dagen verblijven (en zelfs werken dacht ik). Na die 90 dagen komen er andere zaken in spel.
(advies onder voorbehoud, ik ben geen expert. Mensen op ambassades wel)
|
08/01/12 15:23
|
KissTheGun
|
Een vriendin van mij is aan 't proberen hare vriend hier te krijgen, maar wel iemand uit niet-EU. Dat lijkt echt verschrikkelijk moeilijk, met nen hoop advocaten en dit en dat. Maar ik veronderstel dat een Spaanse wel beter (en zelfs vrij gemakkelijk) gaat lukken. Zij is gaan horen bij de ambassade, bij dienst vreemdelingenzaken, heeft advocaten in de arm genomen en dit en dat.
|
08/01/12 16:24
|
abtd
|
mijn broer is dan maar getrouwd met zijn vriendin uit Peru, das natuurlijk wel een groot verschil met spanje om hier te geraken denkik. nu studeert ze hier haar laatste 2 jaren nog om haar diploma gelijk te stellen en dan kan ze hier aant werk.
maar hoe dat allemaal precies is gegaan weet ik wel niet
|
08/01/12 17:12
|
manontjeh
|
De vriend van mijn nicht is Ecuadoriaan (opgedaan op AFS uiteraard ) en woont hier nu met een soort visum van lange duur (een pak langer dan de toeristenvisa waarmee hij eerst kwam in elk geval). Ze hebben daar wel redelijk hard moeten achter lopen, langsgaan bij de ambassade enz, en 'bewijzen' dat ze een serieuze relatie hebben - trouwen was geen optie aangezien die allebei nog maar 21 zijn of zo. Voor zover ik weet mag hij hier nu wonen op grond van "langdurige relatie met een Belg".
Echt tips kan ik u voor de rest niet geven, het moet gewoon via de ambassade en ik weet van hen dat dat soms een pain in the ass kan zijn en dat je misschien regelmatig eens naar Brussel zult moeten... (en zij naar de Belgische ambassade ginder) Maar dat heb je er wel voor over, neem ik aan
|
08/01/12 17:29
|
lean
|
Bij mijn papa (Italiaan) heeft de Belgische ambassade in Italië (toen hij nog daar was) EN de Italiaanse ambassade in België (toen hij hier was, duh) dat in den tijd allemaal voor hem geregeld .. (maar das wel al heel lang geleden pakt)
|
08/01/12 18:25
|
Followmehome
|
Aangezien spanje bij de EU is lijkt me dat niet zo moeilijk maar alles hangt af hoelang en wat ze hier precies van plan is. Visum is echt ongelofelijk shitty ik ga binnekort een poging doen om mijn vriend hier op vakantie te krijgen alleen het idee al hoeveel dingen dat je daarvoor moet doen ... ugh en andersom gaat dan gewoon met een visum van 15 euro, logica hm. Gewoon de site checken zoals hierboven en vooral forums afschuimen daar staat vaak alles goed beschreven
|
08/01/12 23:28
|
pijlbord
|
ugh en andersom gaat dan gewoon met een visum van 15 euro, logica hm.
.. De logica daarachter is best duidelijk?
|
09/01/12 00:00
|
Followmehome
|
.. De logica daarachter is best duidelijk?
Ik snap heus dat mensen een visum nodig hebben voor langere periodes maar neen ik vind het niet logisch dat je :
- contact moet opnemen met ambassade
- heel veel geld kunnen tonen of:
loonfiches van min 1000 euro (er zijn ook studenten die wel eens naar belgië willen gaan me dunkt), documentatie van heen en terugreis, begeleidende brief,...
en heel veel andere documentatie en dat allemaal voor bijvoorbeeld 1 week op vakantie te mogen komen in belgië want het is nog niet eens zeker dat het wordt goedgekeurd... het is maar vakantie hoor niet iedereen wilt in belgië blijven en het is niet mijn schuld dat er genoeg wel willen blijven.
|
09/01/12 00:17
|
Vierge
|
Dat is niet alleen in België hoor, mijn vriend moest voor een vakantie naar Vietnam ook een visum gaan aanvragen in Brussel... Die's toen 2 keer naar Brussel gemoeten.
|
09/01/12 16:31
|
explosionsinthesky
|
binnen EU is er toch geen visum/verblijfsvergunning/werkvergunning/watda
nook meer nodig? ik ben naar UK verhuisd (studeer hier) en ik had daar toch niets voor nodig..
|
09/01/12 19:04
|
Followmehome
|
Dat is niet alleen in België hoor, mijn vriend moest voor een vakantie naar Vietnam ook een visum gaan aanvragen in Brussel... Die's toen 2 keer naar Brussel gemoeten.
Ja meh als ge nu op vakantie wilt gaan zeg ik vind het gewoon stom dat het andersom wel mogelijk is
|
10/01/12 00:02
|
Vierge
|
Dat is dan toevallig in dat land zo beslist, ik haal maar aan dat het niet alleen te maken heeft met arm >< rijk of dat ze 'schrik' hebben dat ze naar hier gaan komen.
|
10/01/12 09:53
|
Vierge
|
binnen EU is er toch geen visum/verblijfsvergunning/werkvergunning/watda
nook meer nodig? ik ben naar UK verhuisd (studeer hier) en ik had daar toch niets voor nodig..
Volgens mij moeten buitenlandse studenten (ook europese) zich wel aanmelden hier. Niet dat je op voorhand een visum moet aanvragen misschien, maar aanmelden in de gemeente waar je naartoe trekt, is wel sowieso iets dat je moet doen denk ik
|
10/01/12 09:55
|
Hopeless
|
Je mag als EU-burger in elke lidstaat 3 maanden verblijven zonder enige andere formaliteiten. Wanneer je langer wil verblijven, moet je denk ik een soort vergunning hebben en kunnen aantonen dat: je genoeg financiële middelen hebt, je werk zoekt en kans maakt om te vinden, je hier studeert (en ook genoeg financiële middelen, want studiebeurzen worden soms pas toegekend bij duurzaam verblijf). Allez ja, check het eens.
|
25/01/12 11:18
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|