| |
|
Halcyon
|
De titel spreekt al een beetje voor zich :
Ik zoek mensen die film,regie of audiovisuele kunsten studeren.
Ik ben volop aan het rondkijken naar goede scholen om dit te gaan volgen maar heb echt geen idee welke nu het beste is. De Nederlandse Film- en Televisie Academie in Amsterdam staat vanboven op mijn lijstje maar de kans dat je daar binnengeraakt is extreem klein, I know.
Verder lijkt het Kask in Gent en het Rits in Brussel mij wel goed maar aangezien ik amper mensen ken die daar studeren vind ik het vrij moeilijk om dat in te schatten.
Dus, any filmstudenten?
|
02/01/12 13:02
|
prullenbak
|
Een diploma in Nederland < een diploma in België, just sayin'.
In Genk is er ook een TV-film opleiding, moet je zeker ook eens checken.
Kijk zeker op de schoopagina van Noxa, daar ga je ongetwijfeld mensen vinden.
|
02/01/12 13:06
|
dandylullaby
|
ik heb in het Rits gestudeerd, en in Sint Lukas.
in Rits was dit Audiovisuele technieken; beeld geluid montage. en dit was een vrij zware richting met veel wiskunde etc. wel veel geleerd daar.
in Sint Lukas; audiovisuele kunsten; film. vrij veeleisende richting, 4films per jaar maken + eindwerk. heel arty. focus op verhaal en bijna niets op techniek.
|
02/01/12 13:11
|
dandylullaby
|
Sint Lukas is in Brussel, Rits ook, maar ik heb nooit problemen gehad met de buurt daar.
Brussel is the real world en vrij inspirerend tov andere steden vind ik
|
02/01/12 13:33
|
nullsleep
|
Op Sint-Lukas kijken ze heus wel naar techniek, maar pas vanaf het tweede jaar.
Je moet gewoon niet verwachten dat wanneer je een technisch perfecte film maakt met een kut verhaal je er door zal zijn, het zal eerder andersom zijn.
Een groot minpunt voor mij is dat deze school heel weinig theoretische lessen heeft ivm met technische, cinematografische aspecten van film. 4 volle dagen op een jaar beeld technieken, als praktische les over camera en belichting is voor mij persoonlijk te weinig. Al begrijp ik wel dat het vooral een regisseur opleiding is en geen dop opleiding. Je studeert af als filmmaker en krijgt dus kennis mee over een beetje elk aspect, in hoeverre je goed zal zijn in camera, geluid ... zal afhangen van je eigen interesse in deze aspecten. Er zijn er genoeg die afstuderen die geen camera kunnen bedienen maar ook mensen die later wss meer voor dop zullen gaan etc...
Begeleiding op Sint-Lukas kan ook hit en miss zijn, hangt vaak af van de docent.
Ze staat wel heel open voor meer experimentele non-"narratieve" cinema, terwijl ze
ook klassieke docu en fictie kunnen waarderen.
Je kunt mss eens films kijken van de verschillende docenten van de scholen waar je naartoe zou willen gaan om te kijken wat je het meeste aanstaat.
|
02/01/12 13:42
|
jowallesgoedmetmijwe
|
Tobyplus8 studeert aan het rits hij zal je wel wat dingen daarover kunnen vertellen
|
02/01/12 14:09
|
abtd
|
ik heb 2 jaar op het narafi gezeten,
ik weet niet wat je juist wilt weten maar ik heb voor het narafi gekozen omdat je daar voor alles opgeleid wordt en dus meer kans op werk. gestopt wegens het niet kunnen omgaan met de subjectiviteit van de jury. maar dan moet je natuurlijk naar geen enkele kunstrichting op geen enkele school. voor de rest supertoffe campus en toffe, goed begeleidende leerkrachten.
als je nog iets wil weten let me know
|
02/01/12 14:14
|
xgamecubex
|
een kameraad van mij studeert aan het rits (1ste jaar), dus als je vragen hebt, wil ik die wel eens aan hem vragen.
|
02/01/12 14:28
|
dandylullaby
|
Op Sint-Lukas kijken ze heus wel naar techniek, maar pas vanaf het tweede jaar.
Je moet gewoon niet verwachten dat wanneer je een technisch perfecte film maakt met een kut verhaal je er door zal zijn, het zal eerder andersom zijn.
Een groot minpunt voor mij is dat deze school heel weinig theoretische lessen heeft ivm met technische, cinematografische aspecten van film. 4 volle dagen op een jaar beeld technieken, als praktische les over camera en belichting is voor mij persoonlijk te weinig. Al begrijp ik wel dat het vooral een regisseur opleiding is en geen dop opleiding. Je studeert af als filmmaker en krijgt dus kennis mee over een beetje elk aspect, in hoeverre je goed zal zijn in camera, geluid ... zal afhangen van je eigen interesse in deze aspecten. Er zijn er genoeg die afstuderen die geen camera kunnen bedienen maar ook mensen die later wss meer voor dop zullen gaan etc...
Begeleiding op Sint-Lukas kan ook hit en miss zijn, hangt vaak af van de docent.
Ze staat wel heel open voor meer experimentele non-"narratieve" cinema, terwijl ze
ook klassieke docu en fictie kunnen waarderen.
Je kunt mss eens films kijken van de verschillende docenten van de scholen waar je naartoe zou willen gaan om te kijken wat je het meeste aanstaat.
Sint Lukas houd ook wel van het soort films als ven Bela Tarr en dergelijke.
en we moeten eerlijk zijn, in de sector leer je het meest in de praktijk, door het zelf te doen; ivm techniek natuurlijk.
het komt neer op wat je zoekt natuurlijk; artistiek film maken of tv sector.
|
02/01/12 15:02
|
ThaCitroz
|
Kijk zeker op de schoopagina van Noxa, daar ga je ongetwijfeld mensen vinden.
komkom nu geen mensen afzetten om nr de mad-fac te komen daar hebben we allemaal al lang spijt van
|
02/01/12 16:22
|
hugsanir
|
Vorig jaar in Sint-Lukas zat ik met meer Nederlanders dan Belgen in de klas, ook omdat het slaagpercentage voor de toelatingsproef in Nederland zo miniem is, maar de opleidingen Audiovisuele Kunsten in België zijn wel een pak beter (van horen zeggen)
Ik deed net zoals dandylullaby ook eerst AV Technieken in 't RITS en daarna AV Kunsten in Sint-Lukas.
Eerst en vooral zou ik zeggen: ik hoop dat je echt bezeten bent door film want zoals je misschien al weet is het eerste jaar in de kunsthogeschool quasi een afvalrace of 'survival of the fittest'.
Ik kan zeggen dat ik in 't RITS wel veel geleerd heb, veel theorielessen waar wel wat van is bijgebleven, enkel is het er nogal een vreemde structuur, nl. als je in AV Technieken niet sloeg voor de praktijk van het 1e semester, mocht je de rest van het jaar al niet meer meedoen voor praktijk, dus dat was al quasi het hele jaar sowieso opnieuw moeten doen. Hoe het in AV Kunsten zit kan ik niet zeggen.
In 't RITS is het ook letterlijk en figuurlijk 'trek uw plan': een camera in uw handen gedropt krijgen en doe er maar iets mee.
Ik zou zeggen: qua theorie was ik heel tevreden, praktijk was niet volledig naar mijn goesting, en ik kon m'n creatief 'ei' niet kwijt door het meeste in groepsverband te moeten doen (maar nogmaals: kan anders zijn in AV Kunsten)
Wat mij het meeste is bijgebleven in Sint-Lukas is de kritiek. Wat positief is, want dat kun je later echt gebruiken in de filmwereld, maar sommigen zijn daar wat gevoelig aan en haken af. (Slechte kritiek krijgen op iets waar je je ziel in legt is nooit leuk)
Voorts denk ik wel een goeie opleiding, maar 't is al bijna een kwestie van geluk hebben of de docenten je stijl apprecieren of iets in je zien.
Behalve leren omgaan met kritiek heb ik daar niet al te veel geleerd over Film zelf wat betreft de technische kant (ook een beetje een 'doe maar'-mentaliteit, maar dat is wss in alle kunsthogescholen)
De toelatingsproef in Sint-Lukas geeft ook geen goed idee van de richting vind ik, daar laten ze je al sneller door omdat ze studenten te kort hebben (blijkbaar hebben ze vorig jaar gewoon iedereen erdoor gelaten omdatb ze anders te weinig studenten hadden, we waren maar met zo'n 25-tal, tegenover de jaren ervoor 60-70)
Ik sloeg voor m'n toelatingsproef, maar was op al m'n filmpjes (4) doorheen het jaar gebuisd.
Ik zou bijna zeggen dat je in Sint-Lukas beter moet zijn in het kunnen beargumenteren van je werk, dan dat je films kunt maken.
In het KASK deed ik ook toelatingsproef (voor Fotografie) en daar is me pas duidelijk geworden door de jury waarom mijn filmpjes in Sint-Lukas misschien nooit goed werden gevonden. In 't KASK beoordelen ze toch al eerlijker bij de toelatingsproef, vind ik, en zeggen ze waar het op staat.
Hoe dan ook, misschien komt dit allemaal vrij negatief over, maar ik wil je ook niet afschrikken. De mensen die er afstuderen maken ook heel goeie films. Je moet er alleen het karakter en passie voor hebben. Als je dat hebt zou'k zeggen: ga ervoor.
|
02/01/12 17:19
|
kevooo
|
Als je het technische aspect wil evenaren (met ervaring) moet je voor Narafi gaan (oudste filmschool van belgie)
als je meer artistiekere weg op wil raad ik kask, rits of st lucas aan. Maar daar eerder voor het rits
|
02/01/12 19:22
|
Hanimal
|
ik ken er 1, ma die heeft geen noxa
|
02/01/12 20:25
|
pijlbord
|
diploma in België < diploma in Nederland < diploma in Limburg
fixed.
|
02/01/12 23:01
|
Paradiseofrave
|
diploma in België < diploma in Nederland < diploma in Limburg
fixed.
haha I lol'd
|
03/01/12 11:44
|
jimstar
|
1 jaar op het Narafi in Brussel gezeten, er niet door wegens ondermatige praktijk kvond de theorie interessanter. Voor de rest: toffe mensen (wel veel hipsters maarja), (meestal) tofffe leerkrachten die hun les interessant geven.
In Nederland geraak je wss niet binnen. Er zijn mensen die al 5 jaar of langer aan een stuk proberen binnen te geraken.
Veel succes wel!
|
03/01/12 14:09
|
Halcyon
|
danku voor alle info, heeft me heel goed geholpen!
mad-fac in genk ga ik waarschijnlijk niet proberen, want (en ik wéét dat het eigenlijk geen rol zou mogen spelen) ik zit nog maar een half jaar in hasselt op kot, en ben het daar al serieus beu gezien, dus liefst niet nog eens 3 of 4 jaar En veel goede dingen heb ik daar ook nog niet over gehoord.
Narafi lijkt me na alles wat ik hier gelezen heb te technisch voor mij. Ik heb ook amper voorbereiding achter de rug, twee uurtjes audiovisuele per week is niet zoveel en het was dan nog niet eens echt op het technische aspect gericht.
Sint-Lukas lijkt me wel fijn, en ik denk ook dat ik het dus meer van de ideeën dan van de techniek zal moeten hebben, dus misschien zijn de kansen voor mijn toelatingsproef daar dan wat groter.
Opvallend wel dat er dus niemand in het kask zit ik denk dat daar binnengeraken ongelooflijk moeilijk is, maar daar ga ik ook eens een poging doen, you never know.
Ben er dus nog niet helemaal uit, maar wel al veel verder bedankt!
|
03/01/12 19:17
|
Evamusement
|
Ik zit zelf op Sint-Lukas, doe wel geen film maar fotografie. maar zoals hier al gezegd is is het op Sint-Lukas dus echt wel belangrijk dat uw werk goed onderbouwd is, uw idee/motivatie/.. achter een werk is toch iets belangrijker dan het technische aspect ervan. wat niet betekent dat dat laatste niet aan bod komt of helemaal niet belangrijk is. Ge moet bereid zijn veel boeken te lezen, regelmatig naar een lezing of dergelijke te gaan. Over KASK weet ik vrij weinig, en Narafi lijkt me ook veel te technisch (als ik zo hoor van mensen die daar zitten).
Ik weet wel dat heel wat mensen van mijn klas ook toelatingsproef bij KASK gedaan hebben en dat dat niet opvallend moeilijker/makkelijker was dan die van Sint-Lukas dus daar moet ge u sowieso geen zorgen over maken
|
04/01/12 14:25
|
Si1en
|
Beste maat zit op sint lucas in brussel, en is idd pecies wel veel werk. Die moeten dees jaar wel hard in het brusselse blijven met bijna al hun projecten, dus zie da ge da dan ook ziet zitten
|
10/01/12 20:49
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|