| |
|
Raptorrauw
|
Helaba!
Zoals zovelen moet ik volgend schooljaar naar het hoger..
En ik wik en ik weeg..
Nu ben ik benieuwd. Op de unief is de kans groot dat je in een aula komt te zitten met een enorme groep. Op de hogeschool varieert dat maar gebruikelijk is dat een man of 30 tot 100 (dacht ik)..
Het feit is dat ik graag ook nieuwe mensen leer kennen. Maar ondanks het grote aantal leerlingen op de unief heb ik het gevoel dat je daar minder snel mensen (goed) leert kennen...
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar het antwoord op: wat verkies jij unief of hogeschool ?
En dan gaat het hem niet over een richting of een niveauverschil maar puur sociaal, manier van legeven eventueel enz..
Als je beiden hebt gedaan / geprobeerd aarzel dan niet om te antwoorden.. een beetje argumentatie zou ook wel handig zijn
(ps: ik twijfel bv tussen orthopedagogie-HS of Pedagogie-unief)
|
02/01/12 00:31
|
ChewChewMelon
|
... Om eerlijk te zijn vind ik dat je een heel erg domme vraag stelt wanneer je je afvraagt wat er beter zou passen binnen je sociale kader.
Maar bon: Hogeschool is praktischer gericht, bijvoorbeeld, meer stages. Universiteit is meer theoretisch.
Ik zou zeggen, vraag u gewoon af wat je precies wilt doen en hoe, maar je hebt precies al uw keuze gemaakt.
|
02/01/12 00:33
|
Raptorrauw
|
... Om eerlijk te zijn vind ik dat je een heel erg domme vraag stelt wanneer je je afvraagt wat er beter zou passen binnen je sociale kader.
Maar bon: Hogeschool is praktischer gericht, bijvoorbeeld, meer stages. Universiteit is meer theoretisch.
Ik zou zeggen, vraag u gewoon af wat je precies wilt doen en hoe, maar je hebt precies al uw keuze gemaakt.
Over de andere aspecten heb ik al nagedacht hoor. Ik besef best wel dat pedagogie zwaar is. Maar of ik het al dan niet aan kan daar wil ik het hier liever niet over hebben..
Ik vind sociaal contact nu eenmaal belangrijk. Als ik dat niet heb dan faal ik al op voorhand. dus ik ben gewoon benieuwd op de verschillende antwoorden kan ik me alleen baseren.. ik zal ze niet roekeloos volgen ofzo
|
02/01/12 00:38
|
ChewChewMelon
|
Over de andere aspecten heb ik al nagedacht hoor. Ik besef best wel dat pedagogie zwaar is. Maar of ik het al dan niet aan kan daar wil ik het hier liever niet over hebben..
Ik vind sociaal contact nu eenmaal belangrijk. Als ik dat niet heb dan faal ik al op voorhand. dus ik ben gewoon benieuwd op de verschillende antwoorden kan ik me alleen baseren.. ik zal ze niet roekeloos volgen ofzo
Sociaal contact is wat je ervan maakt natuurlijk. In een aula zitten er meer mensen dus je kunt kiezen met wie je contact hebt, in een klaslokaal van 30 zit je vast met die bepaalde mensen, of je ze nu tof vindt of niet.
Ik vind het een domme reden, maar da's uiteraard wat ik ervan denk. Uiteindelijk maak je sowieso al vrienden of sociale contacten als je in een studentenclub zit, bijvoorbeeld.
|
02/01/12 00:43
|
Raptorrauw
|
Sociaal contact is wat je ervan maakt natuurlijk. In een aula zitten er meer mensen dus je kunt kiezen met wie je contact hebt, in een klaslokaal van 30 zit je vast met die bepaalde mensen, of je ze nu tof vindt of niet.
Ik vind het een domme reden, maar da's uiteraard wat ik ervan denk. Uiteindelijk maak je sowieso al vrienden of sociale contacten als je in een studentenclub zit, bijvoorbeeld.
ghoh ja dat wel.. maar je kan wel makkelijker het overzicht bewaren of dertig mensen dan over pakweg 500 mensen
|
02/01/12 00:46
|
deadcandance
|
Persoonlijk ben ik zo iemand die liever niet in zo'n grote aula les heeft. Ik ben dan ook niet iemand die spontaan tegen andere mensen begint te praten. Het enige wat wel is, zoals hierboven al vermeld geloof ik, is dat ge met een kleinere groep vast zit aan die mensen, leuk of niet.
|
02/01/12 00:50
|
Raptorrauw
|
Mja: met een klas moet je inderdaad geluk hebben. Maar in het middelbaar bekeken dan..
Als je dezelfde richting studeert, zal je ergens nog wel gelijkenissen hebben ofzo..
er zullen altijd mensen zijn waarmee het niet klikt.. maar de kans is wel groter dat het klikt als je dezelfde richting doet.. zo zie ik het
|
02/01/12 00:59
|
Nakkeskud
|
Da's echt wat ge er zelf van maakt. Lessen in de hogeschool volgt ge soms ook met veel mensen bv. en op het unief moet ge soms in groepjes werken waardoor ge mensen leert kennen. Om maar te zeggen dat het niet zoveel uitmaakt. Lijkt me wel dat als je echt zo graag mensen wilt leren kennen dat je best een naschoolse activiteit doet (klinkt heel middelbaar, I know) die met je richting verbonden is. Zoals een studentenvereniging, een café waarin mensen van jouw richting samenkomen, een campuskrant... daar leer je volgens mij sneller mensen kennen dan tijdens lessen. (en ik heb zowel unief als hogeschool gedaan dus...)
Kies dus voor de richting die je echt wilt doen, en die vrienden komen sowieso vanzelf
|
02/01/12 01:13
|
FollowTheReaper
|
Um ik heb een jaar op de unief gezeten en ik heb daar mijn vriendinen eigelijk zo wat gemaakt Mijn 2 beste vriendinnen waarmee ik dagelijks contact heb, ik zit ook nog steeds bij de studentenvereneging van de unief..
Ik heb op de hogeschool ook een super leuke klas heb, waarmee we geregeld samen mee weggaan maar toch blijf ik mijn vriendinnen van de unief het meeste buiten school zien..
Nu ligt het schoolsysteem op de hogeschool mijj gewoon beter en presteer ik daar ook beter dan op de unief, persoonlijk had ik liever op de unief gezeten omdat deze faculteit meer voordelen in mijn ogen bezit en omdat de masters zowiezo op de unief zijn ( waarvoor ik nu een schakelprogramma voor moet doen en als ik gewoon op de unief gezeten had niet) en het op vlak van de studentenvereniging veel ruimer naar mjn mening
maar om een einde te maken aan mijn gezever, ik zou zeggen dat je moet studeren wat je graag doet op de unief of op de hogoschool, vrienden vind ge overal !
|
02/01/12 01:15
|
diem
|
ik doe unief en ik zit met ongeveer 30 man in de klas. 't zijn heus niet allemaal massa-richtingen
|
02/01/12 01:19
|
Raptorrauw
|
ik doe unief en ik zit met ongeveer 30 man in de klas. 't zijn heus niet allemaal massa-richtingen
Faculteit psychologie & pedagogie zijn grotendeels wel lessen met een hele hoop tesamen
Ghohh ja ik heb nog twijfels hoor.
Het allerliefst wil ik kinderen helpen met psycho-sociale ; emotionele en leerproblemen. ook met ontwikkelingsproblemen enzo.. ik dacht dat dat met ortho kon maar clb e.d. vraagt blijkbaar een diploma pedagogiek(unief)
of zijn er mensen die dat kunnen tegenspreken/bevestigen ?
|
02/01/12 01:27
|
Jepense
|
Als ge psychologie/pedagogie zou doen, hebt ge ook wel altijd groepswerken, praktische oefeningen etc. Dan zit ge in kleinere groepen en leert ge gemakkelijk mensen kensen.
|
02/01/12 01:30
|
Raptorrauw
|
Als ge psychologie/pedagogie zou doen, hebt ge ook wel altijd groepswerken, praktische oefeningen etc. Dan zit ge in kleinere groepen en leert ge gemakkelijk mensen kensen.
ahja das wel een feit
|
02/01/12 01:41
|
Disambiguation
|
Dat universiteit meer theoretisch is, is maar zever. Hangt volledig af van richting tot richting. Net hetzelfde als bij hogeschool.
En hoorcolleges in universiteit zijn meestal voor iedereen tezamen ja, en dan kunt ge nogal eens met veel zitten (hangt ook af van uw richting). En quasi elke richting zijn er wel enkele practica of werkzittingen waar je maar met een kleine groep zit maar ook dit hangt af van uw richting. Alles hangt daarvan af
|
02/01/12 01:44
|
Evamusement
|
Als ge op 't unief bij een studentenvereniging gaat hebt ge meestal al meteen vrienden (in mijn geval toch). vaak organiseren die verenigingen de week voor het academiejaar een soort kennismakingsweekend waar ge aan kunt deelnemen, dan kent ge al snel genoeg mensen waar ge goed mee kunt opschieten in de aula. dat was mijn ervaring, en ik zat met 300-400 man samen.
nu zit ik op hogeschool en zit ik in een klas van 20 en ik heb 'geluk' want dat zijn bijna allemaal supertoffe mensen, dus dat werd automatisch een vriendengroep.
heeft dus beide z'n voordelen, ik zou daar dus niet teveel over nadenken
|
02/01/12 02:20
|
Blanche
|
Ik studeer aan de unief en we zijn met bijna 900. Ik kom wss mensen tegen op straat van mijn richting, waarvan ik niet eens weet dat die in mijn richting zitten. Onmogelijk ook om die allemaal te kennen/herkennen. Enfin, ik denk dat ik nu evenveel vrienden in mijn richting heb dan dat ik in hogeschool zou hebben. Het is niet dat ge CONSTANT als ge naast iemand nieuw zit 'Hé, ik ben x en wie zijt gij? Vanwaar zijt ge?' En als ge veel vrienden wilt maken op een gemakkelijke manier laat ge u dopen.
Ik denk zelfs dat het moeilijker is om vrienden te maken in zo een giga aula want ge ziet sommige die ge hebt gesproken soms nooit meer terug (tenzij ge hun facebook of nummer zou vragen) Ge hebt dus wel "meer keuze" in mensen, maar meestal is dat allemaal vrij oppervlakkig. Terwijl ge in kleinere klassen denk ik, zo meer 'gedwongen' om met elkaar op te schieten en dat is dan zo..hechter?
Dat is hoe ik erover denk natuurlijk.
En voor de rest; wat iedereen al heeft gezegd. Op basis van dàt gaat ge toch niet uw keuze maken, man.
Ge vindt sowieso vrienden ze, geen zorgen!
|
02/01/12 03:12
|
greyhoundgames
|
wa heeft uw sociaal dinge nu er mee te maken of ge hogeschool of unief doet. Maakt niet uit waar ge komt, ge leert toch altijd nieuwe mensen kennen en even goed... Das ook niet echt iets om uw studiekeuze op te baseren vind ik ma kom. Kies gewoon wa ge het interessantste en haalbaar vindt.
(ik heb beide gedaan dus)
|
02/01/12 03:51
|
zwanstnanihe
|
Vreemd aspect om daaruit je studierichting/toekomst op te baseren, zoals iedereen hier dus al gezegd heeft. Ik herhaal graag.
Soit, ligt ook aan uw persoonlijkheid he. Als je erg sociaal bent maakt het denk ik niet uit of je tussen 800 of 40 man zit, me dunkt.
|
02/01/12 08:55
|
prullenbak
|
Sociale omgang neemt toch grotendeels plaats na uw lessen, dus waarom zo een domme vraag stellen?
|
02/01/12 08:58
|
DreamyxEyes
|
Als eerstejaar kan je ook altijd mee op een onthaalweekend (op unief, op hogeschool weet ik het niet) of oriëntatiedagen. Zo kan je ook al mensen leren kennen nog voordat het academiejaar begonnen is.
|
02/01/12 09:23
|
| |
|