| |
|
Vacuum
|
Waar ik mij voornamelijk aan erger in "dat systeem":
ik heb een toch wel niet te onderschatten bachelorprogramma voltooid, om nu in mijn eerste master werktuigkunde te zitten. Hiervoor heb ik dus in die drie voorgaande bachelorjaren ook de nodige voorkennis opgedaan (en ja, NODIGE voorkennis), met de nodige inspanningen.
Allemaal goed en wel, maar blijkt nu dat ongeveer één vierde van het aantal studenten in mijn master-richting schakel-studenten zijn die een opleiding tot industrieel ingenieur achter de rug hebben. Ge kunt op uw kop gaan staan, maar niemand gaat mij er van overtuigen dat die (en no offense) over dezelfde (en nodige) achtergrondkennis beschikken als ons. Oké, de universiteit weet dat en die boys (en één enkele girl, denk ik) moeten enkele bachelor-vakken inhalen. Hier betreft het dan wel de meer technische vakken, waardoor de wiskunde niet-voorkennis die ze hebben (weeral, no offense, gewoon feiten, gebaseerd op wat ik zie in de lessen) niet opgehaald wordt. Resultaat: enerzijds wordt het niveau van de gegeven lessen naar beneden gehaald (misschien niet expliciet, maar het is niet aangenaam als er in een heel aantal van de lessen essentiële dingen rap-rap worden uitgelegd omdat enkelen (een kwart dus) niet weten wat een tensor is, en dààr dus de tijd naartoe gaat, bijvoorbeeld), anderzijds geeft dat gewoon een wrang gevoel (waarom nog moeite doen die eerste drie jaar? Ge kunt even goed een minder zware opleiding doen (face it, dat is nu eenmaal zo) en dan alsnog dat diploma waar ge toch geen moeite voor wou doen behalen).
Om af te sluiten: naar mijn bevindingen is het evaluatiesysteem om een ingenieursdiploma te halen toch niet zo inadequaat.
|
03/01/12 15:15
|
KissTheGun
|
Fuck gast echt, hoe 'n typisch univkindje kunt ge zijn?
|
03/01/12 16:51
|
Vacuum
|
Zegt gij het mij maar, want ik begrijp uw conclusie niet.
|
03/01/12 17:04
|
KissTheGun
|
Mimimi, wij van den univ zijn zoveel beter en degelijker opgeleid en slimmer dan die hogeschoolstudentjes waar we zo graag op neer kijken. Zoiets.
|
03/01/12 17:21
|
Vacuum
|
Ik denk dat gij dan eerder een gefrustreerd hogeschoolkindje zijt, en anders moet ge leren lezen.
|
03/01/12 17:46
|
krasota
|
Maar het gaat hier toch helemaal niet om een neerkijken op. Dat er zoiets bestaat als schakel- en voorbereidingsprogramma's is juist omdat er zo'n groot verschil is tussen de verschillende opleidingen en vrijstellingen dus moeilijk te rechtvaardigen zijn aangezien dat toch niet klopt met studiepunten.
Ik zit zelf naast mijn normale bachelor-master richting (aan univ) ondertussen ook in een voorbereidingsprogramma voor wijsbegeerte om ook daarin een master te kunnen halen en het is eigenlijk wel een beetje belachelijk wat voor selectie van vakken ze gemaakt hebben. (Ik denk dat meer dat de helft van het voorbereidingsprogramma uit eerstejaarsvakken bestaat)
Dan kan ik mij heel goed inbeelden dat diegenen die na hun 3 bachelorjaren vol papers en enorme lectuur wat geïrriteerd geraken over het feit dat hun gezwoeg wordt gelijkgesteld met één jaartje zonder al teveel uitdaging. En dan heeft dat niets te maken met "die komt van hogeschool" of "zijn/haar vorige studies zijn minderwaardig" maar gewoon met "waarom heb ik hier in godsnaam 3 jaar zitten zwoegen, ik had evengoed iets minder vermoeiend gedaan om dan pas in mijn master te moeten werken".
Dat dergelijke transities bestaan, is gewoon een bizar gevolg van heel dat rugzakkensysteem om u niet te straffen voor een mogelijke verkeerde keuze in het begin van uw curriculum. Dus ook ik maak er gaarne gebruik van (en aldus moet de topicstarter zich daarover ook niet veel zorgen maken) maar desalniettemin snap ik de frustraties van de anderen wel.
Ik heb alleszins nog nooit gehoord van een werkgever die vraagt naar uw bachelordiploma, en dat zal met dit systeem alleszins niet gauw het geval worden. Zolang je op het einde uw master voorleggen kan, is't al lang goed.
|
03/01/12 17:55
|
FlyingMonkeyMaster
|
Dus met het diploma dat je voor ogen hebt , wil je wellicht ook wel iets clb achtig doen ?
Kinderen en jeugd met studeerproblemen e.d. helpen.
Ik heb eerder opvoedingsondersteuning voor ogen. Ik heb vorig jaar stage gedaan in een opvoedingswinkel en dat lag mij echt. Met kinderen zelf werken... Ja misschien. Maar momenteel zie ik mij eerder met ouders bezig zijn.
|
03/01/12 18:15
|
Autumnsbeing
|
Ik studeer aan de UA en het hangt echt af, met hoeveel mensen je in de les zit. Dat kan varieren tussen 10 en 180.
En de duitse proffen kennen de namen van iedere student, die duits studeert. :' )
|
03/01/12 19:20
|
Raptorrauw
|
Ik heb eerder opvoedingsondersteuning voor ogen. Ik heb vorig jaar stage gedaan in een opvoedingswinkel en dat lag mij echt. Met kinderen zelf werken... Ja misschien. Maar momenteel zie ik mij eerder met ouders bezig zijn.
Ah. Dat kan ook natuurlijk Lijkt me ook nog boeiend
|
03/01/12 23:44
|
KissTheGun
|
Ik ben geen gefrustreerd hogeschoolstudentje. Ik werk.
|
04/01/12 01:35
|
Raptorrauw
|
Ik ben geen gefrustreerd hogeschoolstudentje. Ik werk.
Faal van Vacuum uit
|
06/01/12 02:10
|
Brainfart
|
Zegt gij het mij maar, want ik begrijp uw conclusie niet.
Dan gaat ge later het voordeel hebben dat ge het beter weet en kunt he, des te beter voor u. Of zijt ge met uw studies bezig gewoon om uw diploma te halen, en niet om een carrière op te bouwen?
|
07/01/12 19:27
|
PancakeSushiPanic
|
ik vind mijn hogeschool fijn
in het eerste jaar zaten/zitten veeeeel crybabies/dramaqueens, maar die vallen toch af
maar of ge nu unief of hogeschool doet, ge gaat uit, ge zit misschien op kot en ik heb ne betere band met mijn kotgenoten dan met de meeste van mijn klasgenoten
doe gewoon de richting waarmee ge het diploma haalt voor de job daje wilt doen
ge zult altijd wel gelijkgezinden tegenkomen in de les~ of het nu in een lokaaltje of een aula is.
|
22/01/12 13:29
|
vleejzbanananaan
|
Zoude ni beter kiezen welke richting ge ga doen in plek van unif of hogeschool?
|
23/01/12 13:36
|
inhpets
|
Ik heb ook echt problemen met dat schakelprogramma-gedoe. Daarvoor heb ik geen drie jaar geblokt alsof mijn leven er vanaf hing hoor.
|
24/01/12 16:05
|
PopFatale
|
Ik heb 3j rechtspraktijk gedaan aan HoGent en ik studeer nu criminologie aan de KUL.
Ik heb alle mensen uit mn hogeschoolklas leren kennen, waarvan ik er nie veel sympathiek vond, ik heb een paar mensen uit mn uniefklas leren kennen die ik bijna allemaal sympathiek vind.
Ik vond wel dat ik op de hogeschool sneller mensen leerde kennen, net omdat je met groepswerken zit en in een kleinere klas.
Maar ik las iets van "hogeschool is meer stages", maar bij mij klopt dat niet, ik heb maar 1 stage gehad, wat je op unief ook hebt, denk ik.
Maar je mag u idd nie laten leiden door het sociale gedoe. Ik ben nie naar Leuven gegaan om vrienden te maken maar om mijn richting via schakelprogramma te doen.
|
02/02/12 20:19
|
FlexYourHead
|
... Om eerlijk te zijn vind ik dat je een heel erg domme vraag stelt wanneer je je afvraagt wat er beter zou passen binnen je sociale kader.
Dit.
Ik denk dat ge beter kiest voor een richting die u ligt. Ge leert overal wel snel mensen kennen, vaak al op de eerste dag, en dan zelfs nog maakt dat niet veel uit he. Ga gewoon een paar uur in die les zitten en spreek dan af met uw vrienden...
|
01/03/12 12:52
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|