| |
|
| Tranen voor Kim Jong-il echt of fake? |
analekanale
|
Misschien hebben jullie er al wel van gehoord, de begrafenis van Kim Jong-Il ging gepaard met wat bijna een massahysterie bleek te zijn.
Hier kan je beelden zien op de site van Het Nieuwsblad.
Ik vroeg me af wat de gemiddelde noxaan ervan dacht. Zijn de mensen écht de wanhoop nabij of is het allemaal fake?
|
29/12/11 12:40
|
diem
|
indoctrinatie
|
29/12/11 12:43
|
Elisje
|
Ik denk een mengeling. Deels fake door schrik wat er zou gebeuren als ze het niet doen (want het is echt wel overdreven), of omdat ze betaald worden om het te doen. Deels echt omdat ze zodanig geindoctrineerd zijn, dat ze echt geloven dat ze er verdriet om hebben
|
29/12/11 12:44
|
pijlbord
|
Wat diem zegt.
Alhoewel ik wel denk dat er mensen zijn die er kunnen bovenuit stijgen en het echt faken omdat ze niet anders kunnen. Maar ik denk niet dat dat er zoveel zijn. Bij de meesten is het oprecht geloof ik.
Achja, lees 1984, interessante lectuur.
|
29/12/11 12:45
|
Pjor
|
Terwijl fake of terwijl uit angst voor wat er nu gaat gebeuren
|
29/12/11 12:45
|
Hopeless
|
Same als hierboven.
De helft van het onderwijs is ideologie. De liefde voor de leider wordt erin gedramd van kleinsaf aan (cf. Hitlerjugend?). Familie/vrienden die er niet akkoord mee zijn, kunnen/durven er zelfs niet tegenin gaan, want er heerst sowieso een "verklik degene die de leider niet respecteerd"-regime.
Al zal er ook wel heel wat gefake bijzitten.
En misschien moet ge ook in uw achterhoofd houden dat "die leider ervoor zorgt dat zij niet van de kaart geveegd worden". Die mensen zijn waarschijnlijk ook erg bang voor wat er komen zal (al is het leiderschap erfelijk, muh?)
|
29/12/11 12:46
|
MetalGirl
|
als zelfs de vogels mee treuren, moet het wel echt zijn he
|
29/12/11 12:47
|
MetalGirl
|
o ja en die wenende kinderen zijn ook maar een gevolg van al die andere honderde wenende mensen. Die zijn toch veel te klein om dat te beseffen? volgens mij wenen die gewoon omdat die totaal in de war zijn door al die hysterische mensen rond zich.
|
29/12/11 12:52
|
filiberke
|
he must be so ronery now
|
29/12/11 12:55
|
Koeny
|
Tranen, waar? Ik vind het straf dat de Noord-Koreanen zo wereldvreemd zijn dat ze denken dat de rest vd wereld hun overduidelijk fake geween als echt aanziet.
|
29/12/11 13:08
|
pijlbord
|
Ik vind het straf dat de Noord-Koreanen zo wereldvreemd zijn
Ja, das keivreemd, na 50 jaar van isolatie, totale afzondering en indoctrinatie:' )
|
29/12/11 13:10
|
nimmegeers
|
Who cares? Daarstraks ook eens naar de beelden gezien, vond het wel grappig om te zien eigenlijk. :' )
|
29/12/11 13:14
|
Fernando
|
Uw manier van rouwen is toch ook sterk cultuurgebonden? Hier is dat in stilte, met wat tranen en af en toe een snik, en in andere culturen is dat gewoon krijsen, roepen, huilen alsof ge aant sterven zijt, ... Dat maakt uw verdriet niet meer of minder fake he.
Of is die felheid niet de reden waarom ge denkt dat dat fake is?
|
29/12/11 13:23
|
zwanstnanihe
|
Mss ook van onzekerheid ofzo? Out with the bad, in with the perhaps even worse? Een gevoel van "nu weten we waar we staan, het kan slechter (mede dankzij indoctrinatie) wat gaat er nu gebeuren?"
|
29/12/11 13:33
|
Hopeless
|
Uw manier van rouwen is toch ook sterk cultuurgebonden? Hier is dat in stilte, met wat tranen en af en toe een snik, en in andere culturen is dat gewoon krijsen, roepen, huilen alsof ge aant sterven zijt, ... Dat maakt uw verdriet niet meer of minder fake he.
Of is die felheid niet de reden waarom ge denkt dat dat fake is?
Volgt ge het nieuws?
De felheid is niet per se de reden (maar maakt het natuurlijk des te absurder). Het gaat erover dat er duizenden vrouwen (en mannen?) lopen te krijsen van verdriet op de straten.
Het gaat erover dat er in geen enkel land zo'n verdriet is om een of andere leider, het is gestoord hoe intens en hoe veel verdriet daar is (voor zo'n leider dan nog).
|
29/12/11 13:48
|
Neith
|
Bwa, als je zo eens nadenkt, Noord Korea heeft ong. 25 miljoen inwoners...
Dan zullen er wel een 100.000 echt 'fan' van die man geweest zijn, en dan zullen die ook op straat gekomen zijn, en dan heb je snel 'veel hysterie'...
En 't staat toch ook bekend dat die mensen hun leider echt lief hebben.
't Is niet dat we hier niet meer voor onze koning huilen dat ze dat in andere landen niet doen voor hun (in dit geval) president.
|
29/12/11 13:52
|
Hopeless
|
En 't staat toch ook bekend dat die mensen hun leider echt lief hebben.
Het gaat er net over of hun verdriet oprecht is. Of ze hun leider echt lief hebben. Of het een gevolg van indoctrinatie is of dat ze het faken.
|
29/12/11 13:59
|
zwanstnanihe
|
Dan zullen er wel een 100.000 echt 'fan' van die man geweest zijn
Neenee, praktisch allemaal he, hence indoctrinatie
|
29/12/11 14:00
|
| |
|