| |
|
Hopeless
|
Hé,
Ik ga samen met wat vriendinnen in februari een paar dagen naar Krakau. We hebben al enkele dingen op ons lijstje staan, maar het zou fijn zijn nog een paar tips te krijgen van mensen die uit ervaring spreken! Cultureel, culinair, uitgaansleven, het maakt niet uit
Bedankt!
|
29/12/11 10:37
|
Igggyy
|
http://www.glonojad.com/ <== goed/goedkoop eten daar
|
29/12/11 12:26
|
EndlessLabyrinth
|
Oh, Krakow is een mooie stad! Dat marktplein in het centrum is leuk om er gewoon te staan en eens goed rond te kijken, want het is mooi. Wij zijn een paar zomers geleden naar Krakow geweest en dan waren er ook heel wat dingen te doen op het marktplein. Dus ik weet niet of het in februari ook zo is. Daar heb je bovendien ook de lakenhallen waar ze souvenirs verkopen en het ook eens leuk is om er gewoon door te lopen.
Als je van het station zelf komt en je gaat richting marktplein dan kom je een stadspoort tegen. Er waren daar vaak concertjes toen wij er waren. (maar dat was toen wel in de zomer)
Wat ik u zeker kan aanraden is om de Joodse buurt eens te bezoeken. Schindler's List is daar opgenomen en je ziet dus een aantal zaken vanuit die film.
Op weg naar de Joodse wijk kom je trouwens het kasteel en de kathedraal van Wawel tegen. Als cultuur jullie echt interesseren dan zou ik daar ook eens stoppen. Ge hebt daar zelfs een drakengrot!
Auschwitz en Birkenau liggen ook dicht bij Krakow. Wij zijn via zo'n toeristisch punt in Krakow met een bus en gids daar naartoe gegaan. Maar ik moet wel zeggen dat het choquerend is en deze trip neemt heel wat tijd in beslag. Dus reken daar zeker een dag voor uit als je daar naartoe gaat via zo'n toeristisch punt.
Dan hebt ge nog de zoutmijnen die daar ook vlakbij liggen, maar deze hebben wij niet bezocht, puur uit tijdsgebrek. Ik denk wel dat het ook de moeite waard is om dat eens te zien.
Nuja, er zijn nog wel een aantal zaken, maar het is onmogelijk om alles rustig te zien in een korte tijd.
Qua uitgaansleven bruist Krakow wel. Toen wij er waren stonden ze er met kaartjes en bonnetjes opt marktplein om u naar de pubs te lokken. 't zijn er toch redelijk veel ze, maar ga gewoon vanaf de markt de zijstraatjes in en daar vindt ge ze.
En ook zou ik de pasta, pizza dingen etc vermijden maar gewoon eens voor de Poolse keuken gaan. Ge vindt daar hier en daar van die restaurantjes waar ze u de typische poolse gerechten serveren.
|
29/12/11 12:32
|
Elisje
|
Ik ben in september geweest, en ik heb een beetje dezelfde tips als hierboven
Auschwitz en Birkenau, niet de meest fleurige vakantieuitstapjes, maar zeker de moeite om eens te doen (mijn tip is sochtends naar Birkenau gaan, en dan na de middag Auschwitz, anders moet je verplicht met gids gaan), er rijden trouwens gratis bussen tussen de twee.
De Joodse wijken zijn interessant om door te gaan, Schindlers fabriek zelf was een eind stappen en zijn wij uiteindelijk niet binnengegaan omdat het ons niet de moeite leek (heel sterk gerestaureerd).
Op weekendavonden is het marktplein leuk omdat er veel straatartiesten optreden.
Als je een regendag hebt is de zoutmijn is ook wel de moeite om te doen (wij hebben dat gecombineerd met shoppen in een van de malls)
|
29/12/11 12:41
|
EndlessLabyrinth
|
(mijn tip is sochtends naar Birkenau gaan, en dan na de middag Auschwitz, anders moet je verplicht met gids gaan)
Ik vond het net beter om met gids te gaan. Je krijgt daar zoveel meer informatie van dan dat ge er zelf gaat rondlopen. Nuja, we hadden dan ook een goede gids die super veel vertelde.
|
29/12/11 13:01
|
Elisje
|
Ik vond het net beter om met gids te gaan. Je krijgt daar zoveel meer informatie van dan dat ge er zelf gaat rondlopen. Nuja, we hadden dan ook een goede gids die super veel vertelde.
Ik zie het meer dat je eigenlijk niet moet gaan om bij te leren, maar om de dingen die je erover weet en leerde in het echt te zien (maar dan ga ik er misschien teveel van uit dat er al een grote kennis is over de kampen), maar dat is waarschijnlijk persoonlijk
|
29/12/11 17:41
|
Mephistopheles
|
ik ben daar ook geweest. In februari of maart vorig 2 jaar terug. Twas daar wel leuk! De laatste nacht ben ik verloren gelopen op weg van het centrum naar het hostel, dat wel wel eventjes stressen want om 6h vertrok de bus naar het vliegveld, ik ben toen pas om kwart voor 6 terug aangekomen in het hostel.
Tips; er is daar ergens een toffe Irish pub. Ook een ondergrondse dancing (alles is daar zo goed als ondergronds btw) Koop geen kebab's want die zijn tussen getoast brood. Chopin is van daar, ik heb toen een recital gezien van een pianist, maar daar gaat ge geluk voor moeten hebben. Dicht bij de joodse wijk is ook een mini uitgaansbuurtje met nogal wat cocktailbars. Voor de rest hebt ge nog Auschwitz etc. Pas wel op met de treinen in Polen, de heenrit was vlot en modern maar de terugrit was met een extreem oude dieseltrein die 50°C warm was, 25km/h reed en 1 keer ontspoorde zodat de machinist met een gigantische Engelse sleutel naar buiten stapte en het wiel terug op het spoor sloeg.
Er is daar ook een kasteeltje en overal kunt ge gouden euro's met paus Johannes Paulus II zijn kop op.
|
29/12/11 19:23
|
Mephistopheles
|
Ohja, in Auschwitz, pas op voor hysterische Joden met muziek instrumenten, en de kinderkleertjes zijn ook niet zo tof om te zien.
|
29/12/11 19:24
|
Hopeless
|
Bedankt allemaal!
|
29/12/11 19:30
|
kowfie
|
haha ik lees net vermijd pizza, dat was ik zo hard vergeten dat die daar zo degoutant was. Voor de rest de bovenstaande dingen. Ik ben zelf in februari in Polen geweest ooit en wij zijn ergens gaan rijden met zo een paardenslee, en dat is me toch bijgebleven als amusant, maar echt geen idee hoe of waar dat net was want het is echt jaren geleden.
|
30/12/11 18:44
|
Valeriehie
|
Ik heb er een half jaar gewoond en de beste tip die ik kan geven is om van de grote markt weg te gaan als je wilt eten en zeker de poolse restaurantjes op te zoeken. Wij gingen zelf regelmatig in "Pod Wawelem" eten (aan de voet van de Wawel, het kasteel). Goedkoop en HEEL veel En in Kazimierz (joodse wijk) moet je eens bij Dorota gaan eten 'U Doroty'. Basic poolse keuken, spotgoedkoop, maar wel lekker. Wat je ook zeker moet doen is een zapiekanka eten op de plac nowy in kazimierz, zo lekker
Om uit te gaan waren mijn favoriete plaatsjes "Spolem" (helemaal ingericht met communistische attributen, maar wel niet makkelijk te vinden), piekny pies, carpe diem, bledne kolo en kitsch ook zeker en vast. Om ene te gaan drinken, ging ik vaak naar klub kulturalny of in kazimierz Alchemia, maar ook de andere cafeetjes rond de plac nowy. En koffie drinken in "bunkier" was een traditie geworden, het is vooral savonds heel gezellig, maar wel vaak druk. Is een soort overdekte serre in de planty (de groene ring, een park dat heel de binnenstad omringt). Je kan er ook lekkere snackskes eten. Een andere leuke koffieplaats is in de ulica stolarska (een straat achter de grote markt), maar ik ben even de naam vergeten. Als je graag een jazz/blues concert hoort, moet je naar harris piano club gaan
Maar eigenlijk kan je in Krakow elke kelder binnengaan en je amuseren, dit waren gewoon de plaatsen waar ik het meeste kwam. De toeristische dingen kan je overal wel vinden denk ik..
een goede website is wel cracowlife , staan veel nuttige tips op voor toeristen. Tis gewoon echt een toffe stad, was even een trip down to memory lane
|
31/12/11 11:54
|
Valeriehie
|
http://www.glonojad.com/ <== goed/goedkoop eten daar
En zo ongeveer de enige vegetarische plaats in krakow denk ik als vegetarier is de keuze eerder beperkt voor de rest
|
31/12/11 11:57
|
Bulgur
|
Krakow lijkt me een heel interessante bestemming eigenlijk
|
02/01/12 00:14
|
laandloaper
|
2 maand geleden ben ik met een paar vrienden naar Krakow geweest, zoals iedereen zegt, Birkenau en Auschwitz zijn aan te raden, wij hebben dit wel met gids gedaan.
Ook de zoutmijnen zijn wel prachtig om naar gaan te kijken, en eventueel de mummies gaan bewonderen in de Saint Kazimierz kerk (reformacka street).
van uitgaansleven is er keus genoeg, als je tijd hebt ga van pub naar pub, zeker de ondergrondse pubs waren tof om eens te bezoeken.
het culinaire was bij ons enkel fastfood, en de pizza was er bij mijn weten niet veel anders dan hier.
|
03/01/12 03:43
|
omgekeerdekiwiogen
|
Ik ga na de examens ook een paar dagen naar Krakow met een vriendin. Ik vind je topic dus heel handig!
Wat ik me vooral afvroeg is wat jullie zouden aanraden om van Krakow naar Auschwitz te geraken? Ik heb van sommigen gehoord dat ze dit met de taxi gedaan hebben, maar dat lijkt me onnodig duur...
|
03/01/12 18:12
|
Valeriehie
|
Ik dacht dat ge daar ook met de trein naartoe kon, toch zeker naar Auschwitz (mss eens zoeken met bestemming: Oswiecim). Birkenau ligt een paar km verder, maar normaal gezien moet ge daar ook wel kunnen geraken dan hé.
|
03/01/12 20:20
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|