Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 18:43
Online: 119
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Ernst «    ( 1 / 2 )    »
Technologie en de toekomst

Paradiseofrave

Chinese Company Continues Plan To Replace Workforce With 500,000 Robots

Hon Hai, the world’s largest contract electronics manufacturer, recently announced that it intends to build a robot-making factory and replace 500,000 workers with robots over the next three years.

...

Pretty soon it’s going be strange to see a human on a factory floor. But at least they’ll still need humans to do the more intelligent and creative decision-making jobs. You know, the kind that Watson [de computer die recentelijk de Jeopardy! quiz won] is studying for right now.

Oud nieuws voor iedereen die een beetje technologisch nieuws volgt - maar leek met het vermelden waard gezien de business-as-usual houding van veel mensen.

In de veronderstelling dat er zich geen gebeurtenissen voordoen die deze progressie stopzetten:

Hoeveel zorgen maak jij je over wat deze vooruitgang impliceert voor bv het huidig economisch systeem? Wat denk jij dat er moet gebeuren wanneer praktisch alle mensen in hun huidige vorm 'outdated' zijn als productiefactoren?

En wat als daar bovenop technologie in staat is u in een multi-dimensionale multi-sensory pleasuredome te droppen die elke 'echte' interactie overbodig en oninteressant maakt op elk behoeftenniveau?

Zullen we allen eindigen in The Matrix?
17/12/11 15:32
thecrowing

ik snap uwe matrix link nie
17/12/11 15:38
ChewChewMelon

Quote door thecrowing
ik snap uwe matrix link nie

Jij hebt nooit de Matrix gezien?
17/12/11 15:39
thecrowing

meerdere malen, plus de animatrix... waarom zoude machines ons willen overnemen? nee wacht, waarom zou de mens een machine maken met gevoelens? Waarom zou de mens een machine maken zonder aasimovs wetten?

ge moet da nog altijd zelf in die machine steken eh...
17/12/11 15:41
Paradiseofrave

Quote door thecrowing
meerdere malen, plus de animatrix... waarom zoude machines ons willen overnemen? nee wacht, waarom zou de mens een machine maken met gevoelens? Waarom zou de mens een machine maken zonder aasimovs wetten?

ge moet da nog altijd zelf in die machine steken eh...

Ik heb niets gezegd over een overname van mensen door machines op de manier die jij bedoelt.

En ik stel niet de vraag of we zullen eindigen in een leven dat is zoals in de film 'The matrix'. Ik stel de vraag of we zullen eindigen in datgene waar die titel van die film op slaat, namelijk een gesimuleerde werkelijkheid. Dat is wel duidelijk denk ik als je die zin leest in de context van de rest van mijn post.
17/12/11 16:21
thecrowing

ik zie dat gewoon niet in de komende 200 jaar gebeuren... of langer zelfs, technologie staat toch nog lang niet zo ver...
17/12/11 16:38
Paradiseofrave

Quote door thecrowing
ik zie dat gewoon niet in de komende 200 jaar gebeuren... of langer zelfs, technologie staat toch nog lang niet zo ver...

Dat matrixgedoe is op zich niet het punt van deze thread.
17/12/11 16:47
whynot2000

Die mensen werken al als robots. Dat is geen normaal bandwerk wat die daar moeten doen.
Als uw bevolking moet overleven door zo'n werk te doen is uw probleem niet werkomstandigheden maar overbevolking.
Ge verhongert beter dan 14 uur per dag op mekaar gepakt mogelijk giftige namaakproducten te maken om pijnstillers te kunnen kopen om door te kunnen werken voor ook nog eten te kunnen kopen.
17/12/11 17:29
Raawn

Het doet me dan eerder denken aan I robot dan aan the matrix film..
17/12/11 19:23
nimmegeers

IRobot = robot's die de wereld overnemen.
Matrix = plugin in andere wereld waar 't naar ons goesting is

Zo bedoelt de topicstarter het toch denk ik. Zo is er ook een aflevering bij stargate SG1, waarbij ze op een planeet komen waarop iedereen is aangesloten op een computer omdat hun planeet volledig vergiftigd is. En dan leven ze daar dus in een zelfgemaakte wereld.
Ik zie het niet direct gebeuren eerlijk gezegd. :p

Het doet me alweer aan iets denken wat een vriend van mij een tijdje geleden zei. Mensen worden vervangen door robots, waardoor ze hun job verliezen. Waardoor er dus meer geprogrammeerd moet worden... en wie moet dat doen? Wij! (aangezien wij beiden informatici zijn) Vond ik wel lachen. :p
Maar wat ik dus wil zeggen: er komen ook jobs bij hé.

Also, Artificiële intelligentie is cool. Ik krijg dit jaar dat vak en dat is wel cool. :D
17/12/11 21:29
AdrianHealey

Het luddisme steekt altijd zijn hoofd terug boven en altijd moet het terug in de grond geklopt worden.
18/12/11 02:33
AdrianHealey

Hoeveel zorgen maak jij je over wat deze vooruitgang impliceert voor bv het huidig economisch systeem? Wat denk jij dat er moet gebeuren wanneer praktisch alle mensen in hun huidige vorm 'outdated' zijn als productiefactoren?

Dat zal niet gebeuren; er is altijd de mogelijkheid voor dat 'net nog beetje' extra productie. In zo'n wereld zou elke menselijke arbeid wel een enorme productiviteit hebben, waardoor er enorm veel welvaart per persoon gecreëerd kan worden, met hoge reële lonen per persoon. Zalig, toch?
18/12/11 14:16
AdrianHealey

En wat als daar bovenop technologie in staat is u in een multi-dimensionale multi-sensory pleasuredome te droppen die elke 'echte' interactie overbodig en oninteressant maakt op elk behoeftenniveau?

Zelfs als dat zou kunnen, denk je dat veel emnsen daar voor zouden kiezen?

Ik in ieder geval niet. Of toch niet permanent.
18/12/11 14:16
AdrianHealey

Het Matrix scenario lijkt me niet echt waarschijnlijk. Ik kan m echt moeilijk inbeelden dat we ai gaan maken die echt 'zelf' kan denken.
18/12/11 14:42
fishmeester

Maar beste Adrian, dat net nog beetje extra menselijke input zou niet verricht worden door de mensen die vervangen worden door robots, maar door de mensen die die robots programmeren. Tenzij je wilt beweren dat fabrieksarbeiders massaal omgeschoold kunnen worden tot ingenieurs en informatici?
18/12/11 14:43
AdrianHealey

Quote door fishmeester
Maar beste Adrian, dat net nog beetje extra menselijke input zou niet verricht worden door de mensen die vervangen worden door robots, maar door de mensen die die robots programmeren. Tenzij je wilt beweren dat fabrieksarbeiders massaal omgeschoold kunnen worden tot ingenieurs en informatici?

Op een bepaald punt zal het (altijd) zo zijn dat het goedkoper is om een mens in te huren dan de kost van een extra robot in te huren voor *eender* welke taak. En op dat punt zal dus een mens aangenomen worden en die zal dan een enorm hoog loon kunnen verdienen.

Menselijke arbeid is de productie factor. Het enige wat machines doen is die productie factor zijn productiviteit verhogen. Hoe meer machines, hoe beter dus.
18/12/11 14:47
fishmeester

Maar dat moet uiteindelijk toch gepaard gaan met verlies van arbeid? Want als alle arbeiders dan blijven werken zou de productie toch veel te hard stijgen en de vraag ver overschrijden? In dit geval is het één technologiebedrijf, dat zou misschien nog lukken, maar als heel die sector en andere sectoren zijn productiviteit weet op te krikken? Uiteindelijk bereik je toch een punt waarop alle consumenten verzadigd zijn in hun behoefte aan technologische apparatuur? Tenzij je gelooft dat de vraag naar technologische apparatuur oneindig kan blijven toenemen bij een stijgend loon.
18/12/11 15:01
AdrianHealey

Quote door fishmeester
Maar dat moet uiteindelijk toch gepaard gaan met verlies van arbeid?

Wat bedoel je met een 'verleis van arbeid'? Vroeger werkte 98% ofzo in de landbouw; nu ocharme 3%. Allemaal vervangen door machines. En daar zijn we blij om, he. Daardoor is er nu veel meer menselijke arbeid beschikbaar in andere sectoren.

Hoe beter de machines worden, hoe meer een enkele mens kan doen. Machines 'vervangen' arbeid door 1 mens meer dingen te laten doen. Dus dan kunnen de andere mensen nog andere zaken doen.

dat zou misschien nog lukken, maar als heel die sector en andere sectoren zijn productiviteit weet op te krikken?

Dan kunnen we veel meer doen, he. Dat is toch positief?

De productiviteit van de landbouw is enorm gestegen en daardoor is er nu menselijk kapitaal vrijhanden voor auto's, betere huizen enzv. En zelfs; computer spelletjes, amusement, enzv.

18/12/11 16:14
Paradiseofrave

Quote door AdrianHealey

Dat zal niet gebeuren; er is altijd de mogelijkheid voor dat 'net nog beetje' extra productie. In zo'n wereld zou elke menselijke arbeid wel een enorme productiviteit hebben, waardoor er enorm veel welvaart per persoon gecreëerd kan worden, met hoge reële lonen per persoon. Zalig, toch?

Wat voor input kan een mens nog leveren wanneer er geen enkele skill meer is die hij kan verkopen? Is dit volgens jou geen andere situatie dan bv toen de industrialisering begon (en de mensen zich ook zorgen maakten over de machines die hun jobs 'afpakten' )?
18/12/11 16:59
Paradiseofrave

Quote door fishmeester

De situatie is die waar 'robots' beter zijn in robots uitvinden, maken en programmeren dan mensen. Ingenieurs en informatici zijn overbodig.
18/12/11 17:04
«    ( 1 / 2 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.056287 seconden.