| |
|
| Music For Life - Aflatenhandel of filantropie |
Asrael
|
Het is december, het wordt kouder en er springen weer glazen huizen uit de grond aan beide kanten van de Belgisch-Nederlandse grens.
Wat begon als een edel kippensoep-project groeide uit tot een miljoenenstroom naar het Rode Kruis.
De laatste jaren zijn er dan ook heel wat kritische stemmen die de hele organisatie in vraag trekken. Waar gaat het geld naartoe? Komt het geld wel aan? Én waarom loopt de burger een dakloze omver om daarna 5 seconds of fame op de radio te krijgen omdat hij 150 euro in de glazengeldgleuf stopte... en de vierde wereld vergeet.
Wat vinden jullie van heel het Music For Life project?
Aflatenhandel of filantropie?
|
15/12/11 17:56
|
Torturedvision
|
Ik vind het een tof initiatief, en ik hoop dat het geld ook daadwerkelijk goed terecht komt,
en 't is niet omdat ge zo'n actie steunt ge onmiddellijk de 4e wereld vergeet eh... steun voor beiden valt perfect te combineren
|
15/12/11 17:59
|
soep
|
'k vind het schoon dat er op deze manier toch minstens 1x per jaar aan liefdadigheid wordt gedaan. Veel mensen zouden anders nooit iets geven aan goede doelen, en op deze manier (al is het wat mediageil) stoppen ze toch eens hun hand in hun portemonnee... Dus voor mij had het gerust nog langer mogen blijven bestaan!
En ik denk dat alleen al omdat ze samenwerken met het Rode Kruis, dat we er toch mogen van uitgaan dat het geld goed terechtkomt. Anders kan je elk goed doel in twijfel trekken hé. Als je de grote namen nog niet zou kunnen vertrouwen...
|
15/12/11 18:07
|
RevolutionForSale
|
Pleisters op de wonden van het échte probleem. Ma bon, zolang het echte probleem onopgelost blijft zijn pleisters altijd welkom, of niet?
|
15/12/11 18:10
|
Justpurrrfect
|
Pleisters op de wonden van het échte probleem. Ma bon, zolang het echte probleem onopgelost blijft zijn pleisters altijd welkom, of niet?
Aan het echte probleem kan een individuele mens dan ook niet veel doen, dus ja, dan is een pleister nog de beste optie.
|
15/12/11 18:12
|
Sstig
|
ik ben het met RevolutionForSale eens, zo schoon verwoord!
|
15/12/11 18:13
|
Dipsauce
|
Ik denk dat er genoeg stemmen waren voor een Music For Life editie om armoede in België zelf aan te pakken, dus dat moet sowieso de organisatoren toch ook bereikt hebben. Ik vraag me af wat hun motieven zijn geweest om daar niet naar te luisteren?
Verder vind ik dat wel iets tof, al vind ik het ergens goed dat het na dit jaar stopt. Het zou té gigantisch worden, en om den duur kunnen ze niet altijd nog meer geld verzamelen als het jaar ervoor. Ookal zeggen ze dat dat absoluut niet de bedoeling is. Stel dat er binnen een paar jaar maar €1.000.000 verzameld wordt, iedereen zou zoiets hebben van "dees suckt wel, misschien toch maar mee stoppen". De mediapiek voor MFL gaat dit jaar wel bereikt worden denk ik, dus goed dat ze op hun hoogtepunt gaan stoppen!
|
15/12/11 18:14
|
LyNNekeeuuh
|
Zo gaat het toch met ELKE organisatie & niet alleen met de opbrengst van MFL? Het beste is gewoon ZELF geld ter plaatse brengen & niet via organisaties. Maar ach. MFL is wel gezellig, maar of het eerbaar is? ... Overleg het eens met uw eigen geweten.
|
15/12/11 18:14
|
Clau
|
Ik vind het ook beetje triest dat veel mensen enkel steunen omdat dat 'hét glazen huis' is. Voor een andere organisatie -die geen grootse acties doen waarmee ge op tv komt- doen ze dan niks. Allez ja, misschien wel goed dat ze de mensen zo stimuleren om toch iets te doen, maar in principe blijf ik het wel spijtig vinden.
|
15/12/11 18:17
|
MetalGirl
|
ik hou niet van massaprojecten. Het is natuurlijk tof dat mensen nog is initiatief nemen en gaan samenwerken. Maar zelf heb ik denk ik alleen vorig jaar een paar euro gegeven. Er zijn zoveel mensen die iets doen als ik overal een paar euro geef dan ben ik failliet op het einde van de maand. En dat is dan het ergste, mensen die u vies bekijken als ge niks geeft.
Ik geef sowieso nooit geld eigenlijk maar eerder spullen,drinken en eten. En dan ook aan mensen die ik ken of via via. Of gewoon aan de daklozen hier voor mijn deur. Ik heb graag een beetje voeling met dingen die ik steun en naar mijn idee is Music for life daar te groots voor. Ik weet niet of dat de juiste woordkeuze is maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
En cho ja of dat geld terecht komt? Studio Brussel zal dat wel aan het rode kruis geven en dan weet ge dat dat ook gebruikt wordt om corrupte mensen met om te kopen.
Als er kindjes aan de deur komen en zeggen dat ze voor music for life langskomen, tja .....daar zitten ongetwijfeld een stel kwajongens tussen die daar dan snoepkes met gaan kopen.
Iets is beter dan niks natuurlijk en laten we blij zijn dat mensen nog goede doelen steunen. Ieder op zijn manier.
|
15/12/11 18:21
|
Hopeless
|
Uiteindelijk draait het toch om wat er verzameld wordt, nee? Alsof die zieke mensen er iets om geven dat het geld komt van mensen die het geven om de hype te volgen. Moreel gezien is het beter als ge een goed doel steunt OM het goed doel te steunen, maar dan zal er niet veel hulp komen. (Er zijn net zo goed bedrijven die grote sommen geld aan ngo's ofzo schenken omdat dat goed staat)
Waar dat terecht komt, dat is altijd een issue - al kunt ge dat wel controleren (op de een of andere manier. Vraag me niet hoe)
|
15/12/11 18:27
|
Eliineee
|
Niet veralgemenen he Asrael, ik geef elke week wat geld aan daklozen die ik tegenkom op mijn weg naar school. En ik vind Music For Life een prachtig initiatief!
|
15/12/11 18:41
|
Matva
|
Ze moeten stoppen met vissen op te sturen naar de derde wereld maar die negers daar zelf leren vissen.
Music For Life is imho wat gewetensusserij voor de mensen die het zelf veel te goed hebben om om te kijken naar armoede. "Voila, 5 euro gestort. Mijn goede daad is weer gedaan!" En dan, zoals ge zegt, onderweg alle daklozen in de straat negeren.
|
15/12/11 18:50
|
MetalGirl
|
mja ge moet wel eerlijk zijn en toegeven dat een daklozen hier op straat een beetje klein geld geven, ook maar een pleister op de wonde is he.
|
15/12/11 18:52
|
Geelvis
|
En cho ja of dat geld terecht komt? Studio Brussel zal dat wel aan het rode kruis geven en dan weet ge dat dat ook gebruikt wordt om corrupte mensen met om te kopen.
Iets is beter dan niks natuurlijk en laten we blij zijn dat mensen nog goede doelen steunen. Ieder op zijn manier.
Ik herinner me een jaar dat het thema malaria was. Toen zouden ze malarianetten aankopen, waar veel kritiek op kwam omdat dat slechts een tijdelijke oplossing was. Ik geloof dat ze toen geld gestoken hebben in de malarianettenfabrieken ter plaatse, wat dus meer een structurele oplossing was. Maar de jaren daarna heb ik niets meer gehoord over wat er precies zou gebeuren met het geld. Vind ik heel jammer, want daardoor ben ik veel minder geneigd om te steunen.
|
15/12/11 19:22
|
overdrive
|
Ik hou ook niet van het "alles in één grote pot" concept, het kan wel beter dan veel kleine potjes werken maar dan moeten de doelstellingen wel erg concreet worden uitgewerkt.
En wat Matva zegt maar dan mooier .
|
15/12/11 19:29
|
Eliineee
|
Idem @Matva; NIET veralgemenen. Er zijn mensen die wel om de daklozen hier in België geven. Ik ben een student zonder inkomen en toch geef ik elke vrijdag wat geld aan de eerste dakloze die ik tegenkom als ik naar huis vertrek.
|
15/12/11 19:33
|
JulieAndrews
|
Druppels en hete platen enzo
Als we echt onze arme medemens willen helpen moeten we dringend drastisch van levensstijl veranderen. Maar ja.. dat kost natuurlijk meer moeite en verstand dan even in een glazen huis te kruipen en wat liedjes en pannenkoeken te verkopen. Vraag ons vooral niet te consuminderen en te stoppen met vlees eten, want dat is wie we zijn: hypocriete hersenloze vleesetende consumenten die onze arme medemens de schedel instappen en ons toch nog goed voelen door een keer per jaar wat centjes in de gleuf van stubru te gaan stoppen.
Het is hippietalk-dag vandaag!
Peace
|
15/12/11 19:48
|
ikbenlara
|
Zo gaat het toch met ELKE organisatie & niet alleen met de opbrengst van MFL? Het beste is gewoon ZELF geld ter plaatse brengen & niet via organisaties. Maar ach. MFL is wel gezellig, maar of het eerbaar is? ... Overleg het eens met uw eigen geweten.
Wat gaat ge doen? Nee echt. Ok, ge wilt uw aflaat kopen en 50 euro uitgeven. Dus ge koopt een vliegtuigticket van 1000 euro (of 300, senegal is populair.) en dan?
Daarom dat er dus grote(re) organisaties nodig zijn die met kennis van zaken projecten op de poot zetten die nuttig zijn.
|
15/12/11 19:55
|
Justpurrrfect
|
Vraag ons vooral niet te consuminderen en te stoppen met vlees eten
Op welke manier gaat minder consumeren/minder vlees eten ervoor zorgen dat de kinder-en moedersterfte in Afrika daalt?
|
15/12/11 19:58
|
| |
|