Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 18:02
Online: 102
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Ernst «    ( 1 / 6 )    »
Liegen om te verkopen

freyagoossens

Je herkent het wel: Je gaat rustig winkelen en om de vijf meter wordt je aangesproken om lid te worden van een of andere actie. De verkopers op straat gebruiken man en macht om je te overtuigen het lidmaatschap aan te gaan. Ze overtuigen je met een heleboel argumenten die achteraf niet blijken te kloppen.

Kortweg: "Liegen om te verkopen"

Heb jij al zoiets meegemaakt? Beetgenomen door verkopers?
Wat is jou standpunt ten opzichte van deze manier van verkopen.

Graag je reactie.
De reacties zijn zeer nuttige input voor een radio uitzending over "Liegen om te verkopen".

Bedankt.
14/11/11 11:03
jowallesgoedmetmijwe

eigenlijk zou de consument daar beschermd in moeten worden.. Sommige mensen kunnen nu eenmaal geen nee zeggen of nemen te impulsieve beslissingen
14/11/11 11:08
DiamondStars

eigenlijk zou de consument daar beschermd in moeten worden.. Sommige mensen kunnen nu eenmaal geen nee zeggen of nemen te impulsieve beslissingen

idem
14/11/11 11:14
zwanstnanihe

Ja iedereen krijgt er wel het schijt van zeker. Ma hoezo liegen? Welke argumenten bedoel je, geef eens een voorbeeld.

Heb wel al veel meegemaakt dat van die greenpeace/oxfam/... verkopers beweren dat ze niets verdienen om daar te staan. Dan lach ik eens goed. :p
14/11/11 11:27
JuicyLove

Ik heb da gehad met een proximusmanneke in de fnac :( een vriendin had mij al verteld over die actie, dus ik dacht dat dat wel te vertrouwen was, niet dus. Die zei dat we voor de helft naar festivals als pukkelpop en werchter en nog een paar konden gaan als wij dat 'abonnement' hadden (hij zij dan ook nog dat het geen echt abonnement was, want ge kon altijd terug overstappen naar een herlaadkaart -> niet dus), dussssssssssss ja. ik heb daar voor getekend, eerst was dat 15 euro in de maand (wat ik daarvoor met mijn herlaadkaart ook al had eigenlijk, maar ik had er dus totaal geen voordeel bij hier), ennnn nu heb ik da omgezet naar 10 euro in de maand, want dan heb ik nog altijd gratis smsen en een paar gratis belminuten, goed genoeg voor mij. Maar toch redelijk wa spijt dat ik da heb geloofd :/
14/11/11 11:31
freyagoossens

Quote door zwanstnanihe
Ja iedereen krijgt er wel het schijt van zeker. Ma hoezo liegen? Welke argumenten bedoel je, geef eens een voorbeeld.

Heb wel al veel meegemaakt dat van die greenpeace/oxfam/... verkopers beweren dat ze niets verdienen om daar te staan. Dan lach ik eens goed. :p

Bijvoorbeeld bij het aangaan van een lidmaatschap voor een dagblad. Vaak wordt beloofd dat je grote cadeau's krijgt, maar heel vaak worden die cadeau's helemaal niet opgestuurd of moet je andere mensen via jou lid maken om zo'n cadeau te verdienen. Dit kom je dan achteraf te weten als je al lid bent.

Je wordt dus overtuigd om lid te worden met dat cadeau. Maar helaas krijg je dat cadeau helemaal niet.
14/11/11 11:35
Analog

Ik moet meteen denken aan jobstudenten die voor DDF werken en meestal maar half weten waarover ze het hebben en mensen eerder een schuldgevoel proberen aan te praten met weinig genuanceerde informatie.
14/11/11 11:46
hleenipeen

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad als JuicyLove en twas ook in de fnac! Ze zeiden ook dat ik ieder moment kon overschakelen naar herlaadkaart en heb wel 20 keer gevraagd of het echt waar was en ze me er niet aan het inluizen waren en ja blijkbaar toch.

Maar dan heb ik goed nieuws (als ik niet te naief ben om hem wel te geloven) maar een man die een enquête deed van huis aan huis voor mobistar, vertelde me dat er vanaf januari een nieuwe wet in gang gaat die zegt dat je zomaar kan stoppen met een abonnement, zonder die opzegkosten te betalen. Dus ik zal ook veranderen van tariefplan en dan gewoon in januari opzeggen.

Vind het nogal vreemd dat je op het internet hééél wat mensen kan vinden die er ook ingeluisd zijn door iemand van proximus in de fnac. Die hebben dus echt gelogen hé, maar toch zijn wij de losers omdat we hen geloofden. Bah.

14/11/11 12:09
zwanstnanihe

Ja die smooth talkers van in de fnac waren pure bedriegers. Heb ze wel al lang niet meer gezien.
14/11/11 12:12
Fernando

Ja, dat van die wet hebben ze mij ook verteld, omdat ik er ook ben ingeluisd door proximus :p Wel niet in de fnac of aan het station, en ik heb ongeveer tien miljoen extra vragen gesteld. Echt, NOOIT MEER. Nog een half jaar en ik ben van mijn gedoe van af.
Ik snap ergens wel dat ze een béétje moeten liegen, als in, de waarheid wat verbloemen en uw hamburger er beter laten uit zien dan die in werkelijkheid is. Maar gewoon complete bullshit verkopen vind ik eigenlijk niet kunnen, want als koper zijt ge ergens wel verplicht te geloven wat zij u zeggen. Iets kopen van iemand is altijd een beetje gebaseerd op vertrouwen en dat vertrouwen wordt veel te makkelijk geschend, soms.
14/11/11 12:38
Blanche

Er zijn zelfs verkopers die een bepaalde doelgroep eruit pikken (bejaarden) omdat deze zo goedgelovig zijn en veel geld hebben.
Er was eens zo een reportage op tv over deur aan deur verkopers, waar de verkopers een bonus kregen als ze dat product konden aansmeren voor het veelvoudige van de aankoopprijs.
De verkopers maakten duidelijk misbruik van goedgelovigheid. "Ge MOET een brandalarm systeem plaatsen, er is onlangs een wet goedgekeurd waarin staat dat het verplicht is om een brandalarm in uw huis te hebben", zogezegde ruiten die zichzelf zouden schoonmaken...

Men zou inderdaad de consument hier tegen moeten beschermen..
14/11/11 12:41
Freakske

Bij gsm's lieg ik gewoon terug als ze afkomen met hun gratis stuff. Zoals "bij mijn huidig abonnement heb ik hetzelfde, maar dan nog 1000 smsjes gratis" of "is dit compatibel met mijn huidige fed plus korting?"

WWF is simpeler: meneer, geeft u om dierenrechten? - "nee, ik hou ervan om jonge katjes te verdrinken"

Of ja: wilt u de schooltjes in Argentinië helpen met een kleine bijdrage? - "Eigenlijk heb ik net Braziliaanse aandelen gekocht en zou de ontwikkeling van andere Zuid-Amerikaanse landen schadelijk voor mij kunnen zijn.

En daarbij komt nog dat ik soms echt geen tijd/zin heb om op een openbare plaats lastig te worden gevallen met een commercieel voorstel. Van mij mogen ze dit bij wet verbieden.
14/11/11 12:54
kipknot

Als ik tijd heb, laat ik die mensen hun uitleg doen, stel ik wat ambetante vragen waar ze niet op kunnen antwoorden, lees ik gans het contract en dan zeg ik nee, altijd epic die hun gezichtsuitdrukking dan.
14/11/11 12:55
FlyingMonkeyMaster

Ik vind dat dat serieus bestraft zou mogen worden. Ronduit liegen kan echt niet. Natuurlijk is dat wel moeilijk na te gaan gezien die dingen altijd mondeling schijnen te gebeuren (en wrs met reden).

Ik zou zo'n job dus echt niet kunnen he. Ik ben daar veel te eerlijk voor, al is het maar omdat ik ook zou willen dat mensen eerlijk zouden zijn tegen mij.
Ik heb een lange tijd in een Action gewerkt. Plezante prulwinkel, maar desalniettemin een prul winkel. Decoratie en schoolgerief is daar wel oké, maar het beetje elektronica dat ze daar verkopen... Wel ja: ge moogt eigenlijk al blij zijn dat ge het thuis 1 keer kunt gebruiken. Op een bepaald moment verkochten die zo een fake wii voor 45 euro ofzoiet. Echt exact zelfde principe als de wii. Komt er een klant aan mij vragen "Mevrouw, is dit goed materiaal?". Als verkoopster van de winkel werd er wrs van mij verwacht dat ik iets zou zeggen in de trend van "Oh ja mevrouw, topkwaliteit, echt enorm leuk ding". Maar inplaats daarvan zei ik heel eerlijk "Eerlijk mevrouw? Ik zou het in uw plaats echt niet kopen. Het zou mij verwonderen dat het effectief werkt. Als ik u was zou ik gewoon een echte Wii gaan kopen. Dat kost meer, maar dan kunt u er tenminste zeker van zijn dat ge geen rommel in huis haalt".
Die bekeek mij echt mega raar eerst, maar uiteindelijk bedankte ze me wel voor mijn eerlijkheid :" )
14/11/11 13:17
Morthagg

Ik koop nooit iets van iemand die in 5 minuten probeert mij iets aan te smeren, en al helemaal geen abonnement, dus ik heb dat probleem niet. Allee, ik vind dat precies nogal lomp ook. Als je gedurende een lange tijd geld aan iets moet uitgeven dan denk je daar toch wel even over na.
14/11/11 13:43
kipknot

Ja voila, ik zou ook nooit iets kopen op die manier. Maar er zijn wel mensen die naïef genoeg zijn hiervoor.
14/11/11 13:49
jimstar

Al meegemaakt met Proximus, ze zeggen "het abonnement is maar voor 12 maanden" maar het is nu al 14 maanden bezig :p maar ik vind het gemakkelijker zo (en even duur dan anders) dus goed genoeg
14/11/11 13:52
kipknot

Een abonnement wordt vaak automatisch verlengd als je het niet schriftelijk opzegt
14/11/11 14:01
JuicyLove

Quote door kipknot
Een abonnement wordt vaak automatisch verlengd als je het niet schriftelijk opzegt

Blijkbaar mag da nu nimeer, ge moet daar echt van op de hoogte gebracht worden. Met ons internet werd dat in een brief gedaan, niemand had die brief gelezen hier thuis, tot nu (nu we eigenlijk wilden overschakelen naar ander internet) maar bon ja... te laat.
14/11/11 14:11
easyboy

Haha, ik kan me wel vinden in de WWF-commentaren hier. Had het deze zomer nog met m'n vriendin. Een meisje van pakweg 18-19 jaar moest ons absoluut lid maken van WWF voor slechts 5 euro per maand. Een half uur staan argumenteren (was ze uiteindelijk nog tegen m'n vriendin bezig dat die te volgzaam is en alleen maar nee zegt omdat ik nee zei), waarna de vraag kwam:
- Zij: "Dus jullie namen..." (pakt pen en contract)
- Ik: "zullen helaas onbekend blijven. Tot ziens."

Ze had tegen al m'n argumenten om géén lid te worden wel een tegenargument, en ze zei er zelfs letterlijk bij: "Ge ziet, ik heb mijn lesje goed geleerd he?!" => Goed bezig, kind, ge gaat veel mensen overtuigen op die manier.

Goed dat er vanaf nieuwjaar meer bescherming naar consumenten toe komt, want er lopen echt een pak smeerlappen rond.
14/11/11 14:12
«    ( 1 / 6 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.105098 seconden.