| |
|
| Stephen Hawking in Leuven |
parusa
|
Op 25 oktober gaf Stephen Hawking een publieke lezing in de Pieter De Somer aula in Leuven. Wegens de enorme interesse en het beperkt aantal plaatsen werden er de dag tevoren 800 kaarten uitgedeeld volgens het first-come, first-served principe. De rest van de geïnteresseerden konden de lezing volgen op een groot scherm in het stadspark.
Op facebook ontstonden er discussies over de manier van werken en de motivatie van anderen om tickets te bemachtigen. Sommigen vonden dat de studenten fysica voorrang moesten krijgen om de lezing bij te wonen in de aula. Een vaak terugkomende kritiek was dat de meeste toch enkel kwamen voor de persoon en niet zozeer uit interesse voor de wetenschap. Enkelen waren uiteindelijk zo wanhopig om aan een ticket te geraken dat ze via publieke oproepen grof geld boden.
Naar aanleiding hiervan zijn wij ook eens de straat opgetrokken om te kijken wat men in Leuven weet over Stephen Hawking en wat men denkt over het debat tussen de Leuvense studenten over de toegang tot de aula. De resultaten hebben we gebundeld in een kort filmpje met de nodige variatie: http://youtu.be/m-JQzBaTN90
Wat denken de Noxanen? Zouden bepaalde groepen studenten voorrang moeten krijgen om dergelijke lezingen live bij te wonen? Maakt het uit welke motivatie een persoon heeft om aanwezig te zijn?
|
05/11/11 19:11
|
DinosaurKiller
|
het was een presentatie gericht op een breed publiek.
Genoeg gezegd.
|
05/11/11 19:16
|
pijlbord
|
Dit klinkt verdacht veel op het 'blijf uit onze bibliotheek aub' debat van een jaar terug.
Mijn mening: Ik vermoed dat de studenten fysica wel de kans hebben om veel general colleges bij te wonen over andere interessante personen uit het werkveld, die toevallig minder bekend zijn bij het grote publiek. Ik denk niet dat ze dan zouden durven klagen als er iemand extern aanwezig was. Maar als er dan eens iemand langskomt die wél gedragen wordt door het grote publiek zou het opeens een exclusieve gelegenheid van die faculteit worden. Klinkt niet logisch naar mijn mening. Zouden die niet moeten toejuichen dat een grote massa mensen belangstelling toont voor hun vakgebied?
|
05/11/11 19:25
|
findus
|
ik vind dat fysica toch wel iets meer dan 50 tickets mocht krijgen aangezien steven hawkings naar leuven kwam om hun faculteit te bezoeken...
ze moesten niet voor iedereen een ticketje krijgen, maar toch wel iets meer
|
05/11/11 19:28
|
DeadAngell
|
Tijdens de voorstelling zaten er wel mensen vanvoor op de grond. Deze mochten ook na de voorstelling samen met de proffen blijven zitten, terwijl de rest naar buiten moesten. Zij zullen waarschijnlijk wel van een of andere fysische richting geweest zijn.
|
05/11/11 19:31
|
findus
|
@ pijlbord: het is niet dat ze er een exclusieve gelegenheid van wouden maken e
ik hoorde trouwens dat de fysicamensen de dag van de lezing zelf pas te horen kregen of ze een ticket van de faculteit kregen of niet, geen idee of het waar is, maar als dat zo is zouden ze sowieso moeten aanschuiven als ze wouden gaan en das wel heel stom
|
05/11/11 19:32
|
agarwaen
|
Als het een publieke lezing is sowieso niet hé. De keuze van onderwerp, spreker en faculteit is op zich al exclusief genoeg, het doelpubliek duidelijk gemaakt. Dat is normaal, maar je kan het niet maken dat er andere geïnteresseerden een minder grote kans krijgen om aanwezig te zijn. Kennis is voor iedereen, en niet louter voor de vakidioten me dunkt!
|
05/11/11 19:55
|
whynot2000
|
Genoeg gezegd.
Idd, die heeft echt niets nieuws of baanbrekend gezefd daar dat de fysici nog niet van hun proffen hebben gehoord, en alles was erg simpel en uitbebreid uitgelegd. Zijn beginnersboeken zijn moeilijker.
Ik ga ni zeggen dat er daar geen mensen geïnspireerd werden om meer over het heelal te leren, maar de meesten waren om bij hawking geweest te zijn.
|
05/11/11 20:04
|
zwanstnanihe
|
elitair geween van een bende snobs.
|
05/11/11 20:08
|
Paradiseofrave
|
Iedereen komt toch voor de persoon en het sociale. Waarom zou je daar anders naartoe gaan? 5 minuten lezen op wikipedia leert u meer dan zo'n 'publieke lezing' bijwonen. Ik wou normaal ook gaan, inderdaad gewoon voor de sociale aangelegenheid, 'omdat het hip is een hawking lezing bij te wonen' (detect my cynicism). Maar ik heb geen tickets kunnen bemachtigen.
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik enkele fysici op facebook daar echt serieus over zag discussiëren over wie er al dan niet voorrang zou moeten krijgen. Idioten.
|
05/11/11 21:44
|
Wat
|
Erges begrijp ik wel da een lezing vooral boeiend zou zijn voor mensen die te make hebbe met hun vak. Maar als die persoon zijn bekendheid/interesse verder reikt dan enkel dat vak, dan moete ni komen wenen.
|
05/11/11 21:53
|
zwanstnanihe
|
Ik vind het eerder boeiender voor de niet fysici enzo, omdat het dus een lezing was voor het brede publiek. Een 'introductie' zeg maar in zijn vakgebied.
|
05/11/11 22:08
|
Hopeless
|
Het was toch niet zo'n hoogstaande lezing? Het was meer gericht op noobs dan op mensen met veel voorkennis.
Ach ja, dat is wat ik gehoord heb.
|
05/11/11 22:22
|
Hellogloomy
|
Het was toch niet zo'n hoogstaande lezing? Het was meer gericht op noobs dan op mensen met veel voorkennis.
Ach ja, dat is wat ik gehoord heb.
Klopt, althans volgens mijn broer. Hij studeert niks in richting van fysica en tralala (hij studeert niet eens in Leuven, maar bon) maar hij vond te lezen "te Amerikaans" aka te simpel. Voor hem viel de lezing zelf zwaar tegen.
|
05/11/11 23:33
|
Sverige
|
Ik vind uw 'videoverslag' ook niet echt zo goed.
Door open vragen te stellen, kunnen de meesten nog wel iets zeggen ook al weten ze er niet zo veel van.
Had gerichte vragen gesteld als "voor welke theorieën staat hij bekend?", en een hoop van die studentjes had waarschijnlijk niet eens kunnen antwoorden.
|
06/11/11 00:30
|
Famine
|
Genoeg gezegd.
/thread
|
06/11/11 06:30
|
Hanimal
|
publieke lezing.
als het nu een zeer theoretische fysische lezing zou zijn ja.
|
06/11/11 12:28
|
RevolutionForSale
|
Bart De Wever is in oktober 2010 in Gent komen spreken, als openingscollege voor de les Politicologie. Volgens de letter is da dan enkel toegankelijk voor 1e Bach Pol en soc maarja, er zat meer dan duizend man in de aula, 7 tv-crews incluis. Als die lezing van Hawking echt voor fysica zelf was, is da idd grof dat die er zelf nie bij konden zijn. If not: nie wenen
|
06/11/11 15:27
|
FemkeTentacles
|
Ik zou aan menig 'fysica student' mijn kaartje hebben afgestaan (mocht ik daarvan in het bezit zijn geweest), imo hebben zij meer recht op een zitplaats daar in de aula. Al de rest kan vervolgens gezellig verbroederen in het stadspark en ik begrijp niet goed waarom iemand daar graten in zou zien.
|
06/11/11 18:10
|
pijlbord
|
, imo hebben zij meer recht op een zitplaats daar in de aula.
Waarom?
Allez, zéker omdat er in het stadspark een scherm ophing. Als ge dan echt nog in de aula wilt zitten is de boodschap toch gewoon 'jama ik wil Hawking gewoon graag in het echt zien en elk excuus is goed om mijn kansen te verhogen'. Ja, ik snap dat gij die wilt zien in het echt. Net als half Leuven blijkbaar.
to be clear: Ik ben niet naar die lezing geweest/gaan kijken. Uiteindelijk is die Hawking gewoon voor studenten wat pakweg *random amerikaanse superster* is voor idioten. Ik snap die idolatrie niet. Het gaat er mij gewoon om het principe. Het is een openbare lezing, zij hebben evenveel recht op een ticket als een ander. Niet meer, evenveel.
|
06/11/11 18:19
|
| |
|