| |
|
| Mensen zijn minder gewelddadig dan ooit |
Hanimal
|
mensen zijn beschaafder geworden, niet verdraagzamer. en zullen frustraties sneller voor zichzelf houden en is goe vloeken ipv een barfight te houden
|
24/10/11 18:33
|
NoMoreHeroes
|
praat hedendaags geweld op geen enkele manier goed
en hanimal, wat is dat "beschaafder"?
|
24/10/11 18:51
|
MalleSander
|
mensen zijn beschaafder geworden, niet verdraagzamer. en zullen frustraties sneller voor zichzelf houden en is goe vloeken ipv een barfight te houden Beschaafder? Lol waar zit gij met uw gedachten, kijk die filmpjes eens van hoe ze khadaffi gevangen genomen hebben, is dat beschaafd?
Of dat filmpje van dat kleutertje daar in China...
Ik denk dat de mensheid nog nooit in zo'n laag dieptepunt als nu heeft gestaan, persoonlijke mening.
|
24/10/11 19:01
|
Takemeintoyourskin
|
Ik denk dat de mensheid nog nooit in zo'n laag dieptepunt als nu heeft gestaan, persoonlijke mening.
Dat zeiden ze in de nieuwe tijd ook over de middeleeuwen, en eeuwen daarvoor ook en daarvoor ook en daarvoor waarschijnlijk ook.
|
24/10/11 19:12
|
ikbenfluffy
|
Artikel stond ook in de morgen, met duidelijke grafiek. Toen was er idd veel meer, en nu nog, maar veel minder. Door de media echter weten we van die kleuter in China en de filmpjes van Khadaffi anders hadden we dat niet geweten en lijkt dat in verhouding groter, maar dat is het dus niet.
|
24/10/11 19:14
|
MalleSander
|
Dat zeiden ze in de nieuwe tijd ook over de middeleeuwen, en eeuwen daarvoor ook en daarvoor ook en daarvoor waarschijnlijk ook. ja, allemaal goed en wel, ik praat niet over een eerdere tijd zoals gij aangeeft, maar over NU.
|
24/10/11 19:20
|
Si1en
|
NU is moord zo 'zeldzaam' dat het elke keer een paar weken in het nieuws mag wegens de gruwel. vroeger werden zo'n dingen niet eens opgemerkt laat staan onderzocht
|
24/10/11 19:24
|
AdrianHealey
|
De topicstarter heeft gelijk.
Wat een verrassing dat noch MalleSander noch NoMoreHeroes het punt snappen. Niets nieuws onder de zon.
|
24/10/11 19:28
|
ikbenlara
|
Beschaafder? Lol waar zit gij met uw gedachten, kijk die filmpjes eens van hoe ze khadaffi gevangen genomen hebben, is dat beschaafd?
beschaafDER. hoe lynchten arabieren elkaar 400 jaar geleden en hoe zathet met kinder mishandeling tijdens de Qing-dynastie?
|
24/10/11 19:29
|
NoMoreHeroes
|
op welke manier snap ik het punt niet?
dat moogt ge mij toch eens uitleggen
|
24/10/11 19:31
|
Korsakov
|
De menselijke natuur zal doorheen de jaren niet veranderd zijn, vermoed ik. Hoe verklaar je anders dat het nog voorkomt dat mensen elkaar op een soms beestachtige manier toetakelen of zelfs vermoorden?
Wat betreft onze samenleving: Er zijn nu veel meer instanties, wetten over moord en geweld, meer controle, ... wat ervoor zorgt dat mensen weerstand ondervinden om al dan niet iemand de kop in te slaan. Wegen de kosten werkelijk wel op tegen de baten?
Dat die weerstand heus niet bij iedereen van toepassing is, krijgen we breed uitgesmeerd op ons bord bij het nieuws, onze dagelijkse portie sensatie.
Bovendien is die berichtgeving in het nieuws zo selectief dat men opdenduur wel gaat gaan denken dat we in een heel wrede, boze samenleving leven.
Ik ben bijvoorbeeld serieus gedegouteerd van het aantal keren dat ik een bloedende kadaffi gezien heb het afgelopen weekend. Laat staan zijn lijk.
Minder geweld op mensen door mensen? Misschien.
Een positieve verandering in de menselijke natuur? I don't think so.
|
24/10/11 19:37
|
MalleSander
|
De topicstarter heeft gelijk.
Wat een verrassing dat noch MalleSander noch NoMoreHeroes het punt snappen. Niets nieuws onder de zon. Ahh gij weer, arrogante knuppel
|
24/10/11 19:44
|
whynot2000
|
Beschaafder? Lol waar zit gij met uw gedachten, kijk die filmpjes eens van hoe ze khadaffi gevangen genomen hebben, is dat beschaafd?
Khadaffi was zelf ook niet zo beschaafd of zelfs menselijk. Misschien was hij wel ontoerekeningsvatbaar en zou hij mss echt schizofreen of watnog kunnen zijn, maar na uw eigen volk tientallen jaren uit te moorden en zo'n macht te hebben is het moeilijk om hem nog als mens te behandelen als je ergens wilt geraken. (Of dat er nu een beter regime zal komen is een andere vraag.)
En dat kleutertje in China heeft ook helemaal niets met onbeschaafd zijn te maken. In China zijn er gaten in de wet waardoor als ge iemand helpt die ligt te sterven op straat ge zelf in de problemen kunt raken (ge kunt verantwoordelijk worden gesteld voor alle ziekenhuiskosten). Zo zijn er al een paar gevallen geweest, en mensen weten dat. Iedereen die daar voorbij rijdt zal zich wel reteslecht hebben gevoeld, maar als ge al uw inkomsten op het spel zet om een vreemdeling te redden denkt ge wel twee keer na.
|
24/10/11 20:56
|
whynot2000
|
en hanimal, wat is dat "beschaafder"?
frustraties sneller voor zichzelf houden en is goe vloeken ipv een barfight te houden
|
24/10/11 21:00
|
Justpurrrfect
|
Dat zal dan komen doordat jij weinig besef hebt van geschiedenis. Maar da's niets, meningen kunnen soms wel heel erg fout zijn.
|
24/10/11 21:02
|
MalleSander
|
Khadaffi was zelf ook niet zo beschaafd of zelfs menselijk. Misschien was hij wel ontoerekeningsvatbaar en zou hij mss echt schizofreen of watnog kunnen zijn, maar na uw eigen volk tientallen jaren uit te moorden en zo'n macht te hebben is het moeilijk om hem nog als mens te behandelen als je ergens wilt geraken. (Of dat er nu een beter regime zal komen is een andere vraag.)
En dat kleutertje in China heeft ook helemaal niets met onbeschaafd zijn te maken. In China zijn er gaten in de wet waardoor als ge iemand helpt die ligt te sterven op straat ge zelf in de problemen kunt raken (ge kunt verantwoordelijk worden gesteld voor alle ziekenhuiskosten). Zo zijn er al een paar gevallen geweest, en mensen weten dat. Iedereen die daar voorbij rijdt zal zich wel reteslecht hebben gevoeld, maar als ge al uw inkomsten op het spel zet om een vreemdeling te redden denkt ge wel twee keer na.
Eerste alinea, akkoord. Tweede niet zo, die wetten zelf zijn achterlijk, en ge ziet duidelijk dat niemand ook maar ene moer erom geeft, dat ziet ge vaker in die landen, dat mensenlevens en vooral dierenlevens gewoon een pak minder zijn.
Dat zal dan komen doordat jij weinig besef hebt van geschiedenis. Maar da's niets, meningen kunnen soms wel heel erg fout zijn.
Geschiedenis is niet mijn vak klopt, maar dan nog kunt ge ietsjes beter reageren imo, want er zullen ook genoeg dingen zijn waar gij geen reet van snapt,
|
24/10/11 21:29
|
Justpurrrfect
|
Geschiedenis is niet mijn vak klopt, maar dan nog kunt ge ietsjes beter reageren imo, want er zullen ook genoeg dingen zijn waar gij geen reet van snapt,
Als ik van dingen geen reet snap (like, science), dan geef ik daar geen commentaar op. Simple as that.
|
24/10/11 22:00
|
Daav
|
Deze studie moet ik echt in mensen hun gezicht wrijven!
|
24/10/11 22:47
|
FreeHug
|
... Is dat niet algemene geweten?
Dat van MalleSander ook trouwens. Iedereen weet dat die jongen het allemaal niet snapt.
|
24/10/11 22:49
|
| |
|