| |
|
| dieren versus dementerende oudjes. |
Justpurrrfect
|
Goed, de zaak zit dus als volgt: de oma van mijn lief wilt een nieuwe hond. Haar twee honden zijn dit jaar overleden en, omdat ze haar leven binnen slijt, wilt ze terug een hondje tegen de eenzaamheid. Ze heeft daar zolang over liggen zagen dat mijn lief en zijn moeder nu naar een asiel zijn om een hondje op te halen.
Daar heb ik echter nogal wat vraagtekens bij. Ze is 80 jaar, ze begint veel dingen te vergeten (begin van dementie, probably) en ze komt haar huis ook niet meer uit, dus dan weet ik niet of een hond wel een goed idee is. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat dieren een positieve invloed uitoefenen op (oude) mensen.
Dus Noxa, geef je mening maar eens. Is het goed of slecht als een oude, vergeetachtige, alleenstaande oma - het hoeft niet eens over deze desbetreffende oma te gaan, dat was maar ter illustratie - een nieuw dier in huis neemt?
|
23/10/11 11:42
|
dandylullaby
|
de hond gaat de rol van verzorgende niet vervangen. dus als er genoeg word bezocht bij die oma zie ik geen probleem.
dan houd ge een oogje op de oma en de hond en hun relatie..
|
23/10/11 11:45
|
MetalGirl
|
cho als die daarvoor al een hond had en dat ging waarom dan niet?
Asieldieren zijn wel ideaal voor deze mensen. Die een puppy geven zou ik een iets minder goed idee vinden. Want dan zijn die beesten nog veel te speels en moeten die nog zindelijk worden etc en als ge realistisch zijt weet ge ook dat oma meestal geen 20 jaar meer gaat leven dus dan een hond nemen die nog 20 jaar gaat leven, lijkt mij niet handig.
Zolang je nog goed genoeg bent om op jezelf te wonen en dus ook voor uw zelf te zorgen, kan je volgens mij ook wel voor een dier zorgen. Als die die hond of kat vergeet eten te geven zullen die dat wel duidelijk maken denk ik. Bij een hamster zal dat iets minder zijn misschien
Mijn overgrootmoeder had ook altijd een kat tot ze in het bejaarde huis ging en dat was toch hare dikke vriend.Ik zou een dier toch ook fijn vinden als ik als bommake zo alleen in een huisje zit.
|
23/10/11 11:52
|
FoolInLife
|
Bij mijn bomma was het hetzelfde verhaal, en ze heeft echt wel veel aan dat hondje gehad... Ze werd dagelijks bezocht door familieleden, en daarbuiten had ze dan het gezelschap van haar hond, en dat apprecieerde ze ook echt wel. Zelfs toen ze in het ziekenhuis op sterven lag, vroeg ze nog achter haar hond, en ze was supergelukkig toen we die buiten de bezoekuren even mochten meenemen.
En dan wat Dandylullaby zegt: als er dagelijks bezoek bij uw grootmoeder is, dan kunnen die toch een oogje in het zeil houden of het beestje goed verzorgd wordt? Ik zie hier niet meteen een probleem.
|
23/10/11 11:57
|
Justpurrrfect
|
Wel, ik zie toekomstige problemen. Ik heb geen idee hoe oud die asielhond zal zijn, maar wat als hij de oma overleeft of als de oma naar een rusthuis moet (daar willen ze vaak geen honden)? Terug naar het asiel? Iemand van de familie die hem opvangt? Die (dan waarschijnlijk ook al oude) hond gaat dan sowieso weer verhuisd worden en da's volgens mij toch niet zo aangenaam voor dat beestje.
Secondly, wat als de oma haar dementie erger wordt? Haar vorige hond had medicijnen nodig en zij was echt onbekwaam die correct te geven. Dus wat als ze nog meer zal vergeten?
Het nadeel van oma's en opa's is gewoon dat die soms héél snel achteruit gaan. Dus zou je het risico wel nemen om een nieuwe hond, waar je tenslotte toch wel wat werk aan hebt, aan je oude oma te geven?
|
23/10/11 12:20
|
pijlbord
|
Zolang iemand het op zich wil nemen om voor die hond te zorgen als uw oma het echt niet meer aankan (of ze er gewoon niet meer is/rusthuis) zie ik geen problemen.
Laat ze zo lang mogelijk genieten van een huisdier maar zorg dan ook dat iemand klaar staat voor dat beest als het haar niet meer afgaat.
|
23/10/11 12:25
|
MetalGirl
|
cho ja er moet altijd iemand eerst gaan, de hond of de oma/opa.
Maar die daarom zo helemaal niks geven? allé dan zit die daar heel de dag alleen, dat is kei zielig.
Nuja ik hoop dat ik dat stadium gewoon nooit bereik.
Misschien is een kat wel gemakkelijker als ge zo oud zijt. En mensen nemen als ge dood zijt ook makkelijker een kat over dan een hond.
|
23/10/11 12:26
|
zwanstnanihe
|
Dementie? Is dat uw professionele diagnose, dokter? + mensen met dementie kunnen perfect nog voor hun dieren zorgen hoor, daar hebben ze nu allerhande middeltjes voor.
|
23/10/11 12:38
|
Hanimal
|
goed tegen de eenzaamheid
maar waar moet da beestje pisse en kakke
en misschien vergeet ze binnekort wel da ze een hodn heeft, en vergeet ze die eten te geven
|
23/10/11 13:22
|
sadshesaid
|
Ik vraag me eigenlijk ook wel af of de dokter gezegd heeft dat het dementie is, of dat gij gewoon zegt dat ze dementie heeft omdat ze wat vergeetachtig is? Anyway, ik denk dat het niet echt een probleem vormt als het wat in de gaten gehouden wordt. En als het bij de algemene vergeetachtigheid blijft, dan is het nog te doen allemaal hoor. Want dementie is niet alleen vergeetachtigheid natuurlijk, dat brengt nog meer dingen met zich mee.
|
23/10/11 13:39
|
Justpurrrfect
|
Gohja, ik zeg ook 'probably dementie'. Ze vergeet gewoon heel snel en heel veel de laatste tijd + ze is al over de 80 jaar. Dan zit de kans er wel in dat ze dementie aan het krijgen is. En zelfs als het niet zo is, ouder worden zal haar niet beter maken.
Een kat lijkt me ook handiger dan een hond, maar ze is een hondenmens, dusja.
|
23/10/11 14:12
|
zwanstnanihe
|
waarom lijkt een kat handiger dan een hond?
|
23/10/11 14:15
|
candyman
|
ik zeg ook 'probably dementie'. Ze vergeet gewoon heel snel en heel veel de laatste tijd + ze is al over de 80 jaar. Dan zit de kans er wel in dat ze dementie aan het krijgen is.
Ik zou die diagnose toch aan een dokter overlaten. Het is helemaal niet zo clear-cut als jij het hier voor komt stellen.
Mijn grootmoeder was licht dementerend, door de dokter bepaald, en ze heeft nog jaren voor haar huisdier kunnen zorgen.
Een huisdier geeft die mensen méér reden om een structurele dagelijkse routine te hebben, en dat hebben mensen die wat ouder zijn en dingen vergeten nodig.
Bel haar huisarts eens op, en stel de vraag. Die mensen zijn er ook om vragen te beantwoorden.
ps:
Moest ik het tot die leeftijd schoppen en het lief van mijn kleinkind schuift mij "dementie" in de schoenen, omdat ik soms wel eens iets durf te vergeten... ik zou daar niet bepaald gelukkig van worden.
|
23/10/11 14:29
|
Mrliz
|
Een kat zou inderdaad ideaal zijn.
Een hond gaat ook perfect lijkt mij als er nog altijd andere mensen zijn die een oogje in het zeil houden, maar je moet een beetje geluk hebben met het karakter van de hond he. En best een beetje letten op welk ras je meeneemt natuurlijk, er is een groot verschil tussen een jack russell, een maltezer of een duitse herder. Ik zeg maar iets.
|
23/10/11 14:30
|
Equalya
|
mijn mama vergeet ook heel snel dingen: als je 5 min geleden hebt gezegd dat je om dat uur vertrekt is ze dat al vergeten. Heeft ze dan ook dementie?
Ge ziet toch kei vaak da da juist goe is voor die mensen.
|
23/10/11 15:01
|
sadshesaid
|
Ze heeft toch al met een hond geleefd dus ik denk dat het niet zoveel problemen met zich mee gaat brengen. Hou een oogje in het zeil, als ge merkt dat ze toch achteruit aan het gaan is kunt ge nog altijd kijken. Lichte dementie valt nog redelijk mee, als ge matige dementie hebt beginnen de problemen toch al meer te komen hoor.
|
23/10/11 15:17
|
zwanstnanihe
|
Omdat een kat meer haar plan trekt dan een hond.
i'd find that offensive.. if i was a dog.
|
23/10/11 15:32
|
| |
|