Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 17:39
Online: 114
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Instrumenten «    ( 2 / 2 )    »
Historie muziek vraag (namen van noten etc)

eatenbyasandwich

Quote door Paradiseofrave
Iets dat ik mij al afvraag sinds de eerste dag ik een instrument vast had:

Waarom denkt de hele westerse muziek in termen van de Do-majeur toonladder?

Om 1 of andere reden besloot iemand de noten in die ladder Do Re Mi Fa Sol La Si Do te noemen.
Die noten er tussen duiden ze dan met 'kruis' en 'mol' aan.... What's the point? Waarom niet gewoon alle noten opeenvolgende logische namen geven? Waarom is een piano gedefinieerd in Do-majeur termen (i.e. alle witte toesten zijn Do-majeur). En ook: wat is er zo bijzonder aan een majeur toonladder? Overal zie ik mensen die bv een mineur ladder als een aangepaste majeur ladder zien...

Klinkt als een conspiracy.

Eigenlijk kan ik geen 2 pagina's lezen over zo'n dingen omdat ik mij daar aan erger. Toonladders zijn gewoon deelverzamelingen van alle noten die beschikbaar zijn op onze instrumenten en akkoorden zijn gewoon deelverzamelingen van toonladders. Vanuit dat feit vertrekken lijkt mij veel beter voor de mentale gezondheid. It ain't rocket science.

Komt er nog bij dat ik veronderstel dat door die vreemde benamingen er toonladders zijn die meerdere namen hebben, alsook akkoorden.

What am I missing?

Mineur IS majeur...

C (do) majeur en A (la) mineur zijn EXACT dezelfde noten...

Stel: dat men in andere steden op andere frequenties gaat stemmen en andere benamingen gaat gebruiken. Jam dan maar es met ne Gentenaar als ge van Brussel zijt... Hell!!!!

Als je een uitdaging zoekt, ga dan op zoek naar microtonale instrumenten zoals een Turkse sas o.i.d. :p . Men gaat altijd naar conventies zoeken. Anders wordt het een hel om zich op mekaar af te stellen. Of leer deze muziek spelen :p ... Welkom to andere tonaliteiten.
20/10/11 19:22
eatenbyasandwich

linkje andere muziek:

http://www.youtube.com/watch?v=1rTZIDFVgJg
20/10/11 19:29
grafzerkpisser

De Guidonische lettergrepen zijn de oud-Latijnse benamingen van de zes tonen van het hexachord, ut-re-mi-fa-sol-la, een groep van zes opeenvolgende tonen uit de diatonische toonladder. De zes benamingen werden in de 11e eeuw bedacht door Guido van Arezzo. Pas in de 19e eeuw werd er een zevende toon aan het stelsel toegevoegd en in sommige landen de ut vervangen door do.

De ontstane reeks do-re-mi-fa-sol-la-si-do noemt men vaak ten onrechte de Guidonische lettergrepen. Deze reeks heeft echter weinig te maken met de muziekleer van Guido.

De Guidonische lettergrepen (solmisatielettergepen) werden in de Middeleeuwen gebruikt om zangers direct van het blad te leren zingen, zonder voorstudie van het materiaal. De namen werden ontleend aan de -in die dagen overbekende- hymne Ut quaeant laxis.

Volledige link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Guidonische_lette rgrepen
23/10/11 15:27
«    ( 2 / 2 )    »

Reageer

Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.029310 seconden.