Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 17:34
Online: 121
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Instrumenten «    ( 1 / 1 )    »
Gitaar Improvisatie/jazz: les

Paradiseofrave

Ik speel een jaar of 7 gitaar (ongeveer 3 uur per week). Ik heb nooit les gevolgd en ik heb ook nooit iets van muziektheorie geleerd (buiten wat noties hier en daar). Ik ken in se zelfs geen toonladders (buiten dat ik de noten van D-majeur van buiten weet staan op mijn gitaar). Ik ken gewoon een stuk of 30 akkoorden 'van buiten'.

Nu ben ik al verschillende jaren enkel geïnteresseerd in improvisatie. Met mijn primitieve aanpak komt dat op dit moment neer op random dingen die goed klinken spelen over muziek die braaf en westers is. Ik zet dus gewoon een liedje op waar ik over wil spelen, ik leer van buiten welke noten op de nek van mijn gitaar er juist bij klinken en na een paar dagen wanneer ik comfortabel ben met een nieuw liedje speel ik steeds minder cliché klinkende dingen. Maar ik heb geen idee wat ik aan het doen ben en uiteindelijk ga ik altijd blijven vastzitten in simplistische constructies zo lang ik 'op gehoor' blijf spelen.

Daarom wil ik les volgen (liefst gericht op improvisatie dus, dat mag dus jazz zijn). Ik weet niet hoe het er aan toe gaat in your average gitaar les maar aangezien ik al 7 jaar speel heb ik geen behoefte aan lessen voor techniek of waar ik de liedjes van anderen leer spelen.

Iemand een idee wat voor les het best aansluit bij mijn behoeften (ie muziekschool,...)? Ik speel overigens met een plectrum op een staalsnaren gitaar. Klassieke gitaar achtige dingen wil ik niet leren. Ik wil jazz/fusion spelen in the end.
29/09/11 20:30
Epifyt

Alle theoretische lessen waarvan ik tot nu toe heb gehoord (volwassen, deeltijds conservatorium, muziekschool, ...) werken voor het merendeel met klassieke stukken of vertrekken idd van het constant herhalen van bestaande werken om technieken/noten lezen er letterlijk in te rammen. Ik kom van een conservatorium opleiding en die werkt zeer beperkend op langere termijn (vind ik persoonlijk). Maar waarom probeer je niet via zelfstudie de notaties e.d van de akkoorden/noten die ja al kent niet te achterhalen, partituren van stukken die je goed vind te ontleden? Online vind je in ieder geval hierover massa's informatie, lessen etc. Het is een beetje zoals een taal leren :) maar verlies jezelf hier niet te fel in, er gaat volgens mij veel creativiteit verloren door er een kader en structuur in te knallen.

29/09/11 20:57
Jaikalymaa

"er gaat volgens mij veel creativiteit verloren door er een kader in structuur in te knallen. "

true dat, ik heb nooit les gehad en ik speel echt heeel raar gitaar vind ik & I love it
29/09/11 20:58
Paradiseofrave

Ik wil les volgen omdat ik dit jaar al enorm veel thuis zit voor mijn thesis en het leek mij leuk om buitenshuis een sociale constructie te hebben die mij daarin begeleid zodat ik bv elke week naar zo'n les kan gaan waarvan ik weet dat die mij 'verplicht' iets nieuw te leren. Ik leer al te veel dingen thuis/zelfstandig naar mijn zin. Leren in een sociale omgeving zou mij deugd doen.

Ik zie overigens niet hoe ge zonder theorie kunt spelen zoals ik wil. Ik heb geen problemen om de zoveelste voor de hand liggende rockgitaar solo te bedenken over een willekeurig nummer. Maar dat is niet wat ik wil. Het enige dat ik op dit moment kan doen om het interessanter te maken is bv bewust een paar noten gebruiken die duidelijk niet een vor de hand liggend arpeggio vormen ofzo om zo meer diepgang te creeeren.

Ik zit vast in typische westerse popmuziekstructuren. Veel slecht kan theorie leren in mijn geval dan niet doen.
29/09/11 21:30
Sennec

Ik ken iemand die studeert aan het conservatorium in antwerpen, en daarvoor altijd naar een jazz school is gegaan, die geeft les om een cent bij te verdienen ma wel degelijk. Als ge geinteresseerd zijt --> pm
29/09/11 21:50
MetalGirl

een klassieke gemeentelijke muziekschool daar zijt gij inderdaad niks mee.
maar er zijn wel een hoop privémuziekscholen die interessante lessen geven.
En nog interessanter zijn de zomermuziekstages.

'even kijken van waar gij zijt'
29/09/11 22:30
MetalGirl

aha antwerpen. Ward de beer is een muziekschool waar ge uw ding wel eens zou kunnen vinden, helaas pindakaas vrees ik dat ge daar nu niet meer terecht kunt want gitaar zit daar altijd barstensvol. Maar misschien kan je bij een van de samenspelgroepen aansluiten? volgens mij is er eentje die rond jazz en improvisatie werkt.
Muziek Mozaïek organiseert stage's daar krijg je wel 'liedjes' aangeleerd maar je vertrekt niet vanuit een partituur en je moet vaak zelf een extra stem maken of je leert arrangementen maken, niet helemaal improvisatie.
Het voordeel met die leerkrachten uit het alternatievere circuit is dat die meestal zelf niet de klassieke conservatorium opleiding hebben gevolgd. Of dat kan ook een nadeel zijn maar in uw geval lijkt mij dat een voordeel.
29/09/11 22:34
HaroldSaxon

waarom niet de Jazz Studio?
29/09/11 23:41
Paradiseofrave

thanks! kga die dingen eens checken
30/09/11 09:48
lotjepetotje

www.musicasa.be !!
05/10/11 23:11
«    ( 1 / 1 )    »

Reageer

Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.029508 seconden.