| |
|
| CERN laat deeltjes sneller dan het licht reizen |
Epifyt
|
anarchie tegen de natuurwetten!
|
23/09/11 03:08
|
dandylullaby
|
ze hopen zelf dat iemand hun ongelijk geeft, wa wel grappig is
|
23/09/11 08:20
|
Freakske
|
Maar was dat licht het snelste was niet eerder een veronderstelling dan een bewezen feit?
|
23/09/11 09:10
|
DeManMetDeHoed
|
Ik heb het maar eens diagonaal gelezen, maar als blijkt dat de veronderstelde maximumsnelheid niet de lichtsnelheid, maar een snelheid net boven de lichtsnelheid is, dan is er in se niks mis met de theorieën van Einstein. Dan zal c in die formules gewoon niet meer staan voor de snelheid van het licht, maar voor de hoogst mogelijke snelheid binnen het natuurkundige kader. Ik heb geen zin om daar verder over te speculeren. Dat loopt wel los.
Ik ga er maar van uit dat het zoiets zal zijn, want er zijn niet bepaald problemen met de speciale relativiteitstheorie, die voorspelt behoorlijk correct nagenoeg alles wat ze moet voorspellen. De klassieke mechanica van Newton is ook omver geworpen toen de relativiteitstheorie het licht zag, maar die wordt ook nog gebruikt, door de enorm kleine fouten bij kleine snelheden.
|
23/09/11 09:53
|
zwanstnanihe
|
het universum is gecreeërd met een snelheid die sneller ging dan het licht dus het is al geweten dat er dingen zijn die sneller gaan. Met name 'niets' .. niets gaat sneller dan het licht..
Voor meer mindfucks raad ik jullie de docu van discovery channel aan.
|
23/09/11 10:38
|
astrozombie138
|
Awesome, maar 't is toch niet dat de hele relativiteitstheorie in elkaar stuikt of ben ik zo fout?
|
23/09/11 11:15
|
whynot2000
|
Er staan een hele hoop fouten in het artikel. Het gaat om neutrinos, en niet om neutronen. Neutronen zijn daar veel te zwaar voor. Neutrino's hebben bijna geen massa, worden bijna niet afgeremd door materie en gaan haast altijd tegen bijna c.
Voorts waren ze 60 nanoseconden sneller op 730 kilometer. Dat lijkt mij een calibratiefout, want dat is echt heel veel.
Als we kijken naar de ster SN 1987A zien we dat op 168000 lichtjaren neutrinos slechts enkele uren eerder aankwamen bij de supernova dan het licht. Dat is te verklaren doordat licht werd tegengehouden door materie in de ster, geen probleem (neutrinos hadden een voorsprong, maar gingen trager). Als de metingen uit het CERN nu zouden kloppen, zouden ze echter 4 JAAR eerder moeten zijn aangekomen, wat dus niet zo was.
Grote twijfels dus.
|
23/09/11 12:03
|
Vacuum
|
zwanstnanihe, ik vermoed dat ge hier voornamelijk doelt op de uitdeining van het heelal. Dit is dan - zie wet van Hubble - te beschouwen als twee punten die zich (al dan niet met een snelheid groter dan de lichtsnelheid) van elkaar verwijderen. Binnen de expanderende ruimte tussen die twee punten kan er echter niets sneller dan het licht reizen, en het is binnen die ruimte dat ge de relativiteitstheorie moet beschouwen. Om maar eventjes alle dubbelzinnigheid weg te nemen.
En zoals whynot2000 al aanhaalde, gaat het om neutrino's... 't Is weer aan de media om een heleboel foutjes te maken en de verkeerde signalen de wereld in te sturen... Meetfout? Waarschijnlijker dan een fout in de theorie der relativiteit. Toch.
Edit: ook niet waarschijnlijk, maar wel waarschijnlijker dan een fout in die theorie: indien dit experiment écht wel volkomen correct zou zijn, kan dit betekenen dat de waarde van c gewoon specifieker bepaald is geweest, nu. Maar ja, we zullen het maar aan de grote jongens overlaten.
|
23/09/11 15:32
|
FrontBlunt
|
Gelukkig zijn er nog mensen op noxa die er gelukkig meer van weten dan 's werelds beste wetenschappers!
|
23/09/11 15:54
|
Koeny
|
De snelheid vh licht (fotonen) in een vacuum blijft hetzelfde, E blijft gelijk aan mc². Als deze ontdekking bevestigd word dan kunnen we de huidige theorieën uitbreiden, niet laten vallen. Maar iets met massa dat sneller dan het licht gaat, heeft oneindig veel energie nodig en dat KAN TOCH NIET?
|
23/09/11 16:30
|
Orion
|
Live discussie op het CERN via livestream te volgen
|
23/09/11 16:31
|
zwanstnanihe
|
echt saai die live discussie :' )
|
23/09/11 16:53
|
Orion
|
nu is't vragenuurtje. als ge heel geinteresseerd zijt is het interessant
|
23/09/11 17:06
|
pigje
|
er is op zijn zachtst gezegd toch een bom gelegd over de relativiteitstheorie van Einstein hé. Want die ging er vanuit dat de lichtsnelheid niet te overschrijden was.
het is wel goed dat de wetenschappers van het CERN om onafhankelijke verificatie hebben gevraagd, na zelf ontelbare keren van nul te zijn herbegonnen en data van 150.000 neutrino's te hebben. Of waren het er 15.000?
|
23/09/11 17:16
|
DeManMetDeHoed
|
Er is toch helemaal geen bom gelegd onder de relativiteitstheorie? Die theorie blijkt nu gewoon onvolledig te zijn (indien de resultaten correct zijn) of niet geheel op punt te staan, maar die blijft nog steeds fenomenen verklaren zoals voorheen he, de experimenten van vroeger blijven in lijn met de relativiteitstheorie, het is niet alsof al die resultaten nu waardeloos geworden zijn of fout zijn.
De wetten van Newton verklaren ook nog steeds hoe appels van bomen vallen, terwijl Einstein ook duidelijk aangetoond heeft dat die theorie verre van volledig was.
|
23/09/11 17:22
|
Famine
|
pics or it didn't happen
|
23/09/11 19:01
|
FreeHug
|
Nu heb ik al helemaal geen zekerheden meer.
|
24/09/11 00:06
|
whynot2000
|
Gelukkig zijn er nog mensen op noxa die er gelukkig meer van weten dan 's werelds beste wetenschappers!
Lol nee, we weten er gewoon meer van dan 's werelds gemiddeldste reporters, en da's niet heel veel...
't is exact zoals DeManMetDeHoed zegt, veel minder sensationeel dan kranten doen uitschijnen. Fysici denken al tientallen jaren dat neutrino's mss sneller zijn dan licht. Onder sommige omstandigheden. En dan zou c gewoon de neutrino-maximumsnelheid zijn ipv lichtsnelheid. Alle vergelijkingen blijven kloppen.
|
25/09/11 16:47
|
ikbenlara
|
zouden de 'praktische' gevolgen dan ook niet navenant zijn. als c niet meer staat voor lichtsnelheid maar voor die neutrinosnelheid kan er dus wél sneller dan het licht gegaan worden en dus 'terug gegaan' in de tijd.
ofzo.
|
28/09/11 09:39
|
| |
|