Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 17:28
Online: 103
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Culinair «    ( 1 / 2 )    »
tajin

MetalGirl

Goed ik heb dus twee jaar terug een tajin gekregen voor mijn verjaardag.
Ik heb die echter nooit gebruikt omdat mijn mama zei dat dat in de oven moest en die past daar niet in.
Nu blijkt dat ge daar dus ook perfect met op een kookvuur kunt koken.
Dat ga ik vanavond dus testen want mijn ouders komen voor het eerst eten.
Nu vroeg ik mij af hoe jullie een tajin gebruiken en of jullie nog fantastische recepten hebben.

Ik ga nu iets maken met aardappelen en pompoen en iets vegetarisch. Omdat dat ik dat nog in huis heb en omdat dat op moet. Het zal een beetje een probeersel worden tenzij ik last minute toch nog een super recept vind.
Maar als het lukt dan zal ik het met jullie delen
16/09/11 12:42
freeforlunch

een tip: het vuur niet te hard zetten, want dan kunnen die barsten (een vriendin van me heeft dat al voorgehad)
16/09/11 12:49
MetalGirl

ja daarom durf ik dat dus niet doen he. ik heb mij deze lenten al zwaar verbrand omdat er een theepot gesprongen was. Ik zou dat liever in een creuset doen. Maar het is wel een goeie tajin en het is een elektrisch vuur dus als ik dat niet te hard zet ....ik vond ook ergens terug dat je die best eerst lang in water laat weken
16/09/11 12:52
Hanimal

wij zette die op onze kachel XD in de winter toch, dan brandt die sowieso
anders zet mn ma die ok gwn opt vuur
16/09/11 13:33
MetalGirl

op een gasvuur? ik zou dat ook graag op de kachel doen dat is toch anders. maar ik heb er helaas geen meer.
En wat doen jullie er dan zoal in?
16/09/11 13:34
nadiakuh

Dat van het in het water laten weken doen wij altijd hier (nachtje ofzo). Als mijn moeder dat niet doet barsten die gelijk op het vuur. Maar ik zou het gewoon in een pot doen als dit de eerste keer is want het is een heel gedoe. Zo'n tajine is "vochthoudend" dus da kan constant overlopen als ge da laat staan. En het barstgevaar natuurlijk! En dan ook als ge het vuur te zacht zet uit barstgevaar is de kans groot da ge daar uren gaat staan omdat uw aardappelen nog ni klaar zijn, zet ge het te hoog kan hem barsten. Beetje een middenweg zoeken dus!
16/09/11 13:35
PoisonedSoul

Ik herinner mij dat er op komen eten ook een vrouw was die dat klaarmaakte, en die had dat buiten op een gasvuurtje gezet!
16/09/11 13:38
MetalGirl

mja ik heb nog gene creuset dus. Ik heb hem nu in de week gezet en ik heb heel de dag tijd dus als het lang duurt kan dat niet zoveel kwaad. Ik zou natuurlijk ook de aardappelen al een beetje op voorhand halfgaar kunnen koken
16/09/11 13:39
Hanimal

kikkererwten, stukjes lams, veel groentjes (ik eet nooit ni mee, kvind da echt ni lekker XD) courgette, aubergine, worteltjes, aardappelen
en bij ons is da een gasvuur ja, das ook wa makkelijker te regele
16/09/11 13:41
Hanimal

dit lijkt me wel lekker

hoe te gebruiken

Voordat een ongeglazuurde tajine voor de eerste keer gebruikt wordt, dient de schaal bij voorkeur 24 uur gevuld te worden met water. Hiermee kan worden voorkomen dat deze bij het eerste gebruik barst. Bij gebruik op gas is het nodig een sudderplaatje te gebruiken
16/09/11 13:43
MetalGirl

allé voor mij is dat juist wel een manier om is veel groenten te eten zonder een kwak mayonaise of bechamelsaus. Ik ben een grote viesneus maar ik lust wel graag groentjes als ze gekookt zijn. Maar voor ene persoon is dat te veel werk. Daarom dat ik mijn moeder maar heb uitgenodigd. Mijn moeder lust wel alles maar die kan zo kei goe koken. Dus ik vind dat wel wat spannend.

ik twijfel nog of ik er kikkererwten ga bijdoen want ik wil ook zo een hummus maken en daar zitten er ook al in.
16/09/11 13:44
Hanimal

sudderplaatjes zijn goe omda die hitte onder controle houden en dus geleidelijk aan warmte afgeven en evenredig over heel het plaatje en dus ook de bodem van u tajine.
kunt da kope in blokker en kost mss 3 euro fzo

ik lust ze net niet als ze gekookt zijn, en in tajine zijn ze meestal zowa platgekookt. en al helemaal geen aubergine of courgette XD
16/09/11 13:45
MetalGirl

ja de mijne is wel geglazuurd. maar de bodem niet. hij staat voor de zekerheid toch in de week.

16/09/11 13:46
LiveLifeGorgeous

Uw pot 24 uur laten weken in water ! & als je die nog eens gebruikt nogmaals laten weken en daarna niet meer :) .
Wij bakken ons vlees aan (als je vlees gebruikt) en gooien dan de groenten erbij en laten dat op een laag vuurtje een paar uur staan. En tajin kruiden gebruiken !
16/09/11 13:58
abtd

wij maken dat altijd me tomaten, paprika's, ajuin, scampi's en couscous en dan naar smaak kruiden met vanalles wat
JAMJAM!
16/09/11 14:35
HiddenxDesire

mijn zus maakte da soms klaar, da was gewoon HEERLIJK!
ik zal haar eens haar gerechtje vragen :)
en zij deed dat ook gewoon op een vuurtje ze, maar ze zette da heel zacht, da duurde bij haar wel soms een uur ŕ 2 uur tot het eten klaar was maar dan was alles zo lekker mals, echt lekker!
16/09/11 16:17
MetalGirl

mja volgens een recept op internet zou dat op een halfuur klaar zijn maar dat geloof ik toch ook niet.
Ik heb nu zo wat de groenten en kruiden genomen die overal in elk receptje wat terugkomen
16/09/11 17:36
MetalGirl

OK ze is dus gelukt. Ik heb dus eerst een bouillon gemaakt met alle kruiden in dus : groentenbouillon,zout,peper,geelwortel,komijn, koriander en een heeel klein beetje kaneel en gember.o ja en een paar teentjes look en een paar lepels olijfolie

Het vuur (elektrisch) heb ik op half gezet. Ik heb dus eerst die bouillon al opgezet en dan ondertussen de patatjes geschild. en zo alles er 1 voor 1 ingedaan.

eerst dus patatjes daarna de wortels, zoete aardappel,paprika,pompoen,ajuin,tomaat,.....
Ik had alles in redelijk hapklare stukken gesneden zodat het niet te veel een papje werd.
Eerst leek het alsof dat uren ging duren. Maar uiteindelijk was het toch allemaal gaar na een 40tal minuutjes. Toen heb ik het nog wat laten staan zonder deksel zodat het water kon wegdampen
Op het einde na het koken daar nog stukjes fetakaas op.

En dan geserveerd met stukjes brood en hummus.

Als je dat zo op uw bord schept ziet uw bord er wel leeg uit want dat vulde wel redelijk hard. Maar normaal eet je dat ook gewoon recht uit die schaal. Dus ik denk dat als ik dat ooit nog maak voor mensen die komen eten dat ik dan wat rauwkost ofzo en al wat stukjes brood op dat bord ga leggen omdat te vullen.
17/09/11 11:03
Fogheads

je moet uw tajin 24uur laten weken in een emmer met water en olie.
in een tajin kook je niet aar stoof je eigenlijk dus lage vuurtjes zijn aangeraden, dat moet toch een hele dag opstaan voor de beste resultaten omdat uw smaken dan echt samen komen.

ik doe er meestal peulvruchten, wortels in reepjes gesneden, aardappelen op schijfjes, ajuin ,paprika, aubergine en courgette, teentjes look, rode pepers, laurier blad, komijn, weinig koriander (veel te straf van smaak vind ik)

en ik overgiet met olijfolie en om het uur doe ik er een half glaasje water bij en zo laat ik dat makkelijk 4-5uur op het vuur staan
17/09/11 12:53
MetalGirl

ja als ge dat zo lang kunt doen is dat wel lekkerder waarschijnlijk omdat die kruiden langer ingewerkt hebben. jammer genoeg had ik niet zoveel tijd.

Ik heb mijn tajin wel maar een uurtje of 6 laten weken omdat ik pas laat besliste om dat te maken. en ze is toch niet gebarsten. en aardappelen heb ik gewoon in grote stukken gedaan niet in schijfjes. en wortels doe ik ook gewoon in de lengte in twee en dan in grote stukken. allé ik heb dat gewoon zo wat gedaan gelijk ik dat zie op mijn werk. maar die doen dat in een gewone kookpot.

Oja Fogheads, roer jij daar dan in? want het was een ietsiepietsie aangebakken bij mij maar als dat nog langer aanstaat is dat wel een probleem denk ik. maar ik heb daar niet in geroerd want ik had dat er zo schoon in gestapeld
17/09/11 13:01
«    ( 1 / 2 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.056229 seconden.