| |
|
Vierge
|
Mijn vriend heeft mij uitgedaagd om op 7 augustus aan een duathlon mee te doen, en vooral, die uit te doen. Het gaat natuurlijk wel om een amateur-duathlon: 5km lopen, 20 km fietsen en 2,5 km lopen. Moest ik het uitdoen, hangt er een grote beloning aan vast!
Dussss, ik wil die uitdaging zeer graag aangaan...
Probleem is wel dat ik geen goede basisconditie heb, dus dat ik toch vrij snel iets moet kunnen opbouwen.
Hebben jullie misschien tips voor mij die kunnen helpen? Of motivatie-tips?
Mercikes!
|
14/03/11 16:03
|
Sheepskin
|
klinkt stom maar met start to run krijgt ge echt wel een betere conditie in een vrij korte tijd. En gewoon, alles met de fiets doen, hé.
|
14/03/11 16:18
|
unetablerase
|
Hoeveel tijd kan je eraan besteden per week? Ik raad je aan om 3 à 4 keer per week te gaan lopen als je snel een degelijke conditie op wilt bouwen. Afwisselend moet je trainen op uithouding enerzijds en op snelheid/kracht anderzijds. Loop ook niet meer dan een uur per dag, het heeft geen zin om je reserves aan te spreken tijdens je training - toch niet als amateur.
Concreet:
- Start bijvoorbeeld op dinsdag met uithouding. Loop gedurende een uur aan een snelheid die voor jou comfortabel is en die je in staat stelt om een volledig uur lang te lopen. Neem dit als je beginsnelheid.
- Recuperen op woensdag.
- Donderdag train je op snelheid/kracht. Hiervoor loop je best in intervals voor een periode van 45 minuten. Intervallopen betekent dat je afwisselend rent aan je beginsnelheid enerzijds en aan een verhoogde snelheid anderzijds. Loop bijvoorbeeld gedurende 10 minuten aan 8 km/u, om vervolgens 5 minuten aan 10 km/u te lopen. Daarna loop je 2,5 minuten aan 12 km/u om vervolgens 2,5 minuten te stappen. Doe de vorige stappen vervolgens opnieuw, maar probeer langer aan verhoogde snelheid te lopen en minder lang te stappen.
- Vrijdag recuperen.
- Zaterdag weer uithouding.
Enzoverder...
Eet op de dagen waarop je intervaltraining doet ook meer proteïnen dan gewoonlijk. Dit bevordert je spier(her)opbouw.
Wat motivatie betreft: ga lopen met een partner, of luister naar muziek tijdens het lopen. Je kan ook denken aan de grote beloning die aan jouw prestatie vast hangt natuurlijk.
|
14/03/11 16:18
|
Mokeponn
|
Ik ben wel benieuwd naar de beloning
|
14/03/11 16:35
|
Orion
|
Dat lijkt me nog wel een doenbare afstand. Met een matige conditie en genoeg doorzettingsvermogen lukt u dat wel. Waar gaat die door trouwens? Lijkt me nog wel eens cool om mee te doen..
|
14/03/11 16:49
|
Hanimal
|
wat is de beloning?
|
14/03/11 17:05
|
DaysOfRegret
|
ge hebt nog tijd zat maar stel het nie te lang uit.
om den dag een half uurke lope om terug wa basisconditie te krijge, doe dees een paar weke en ge zult al een serieus verschil voele. na een maandje en alst wa beter weer wordt kunt ge int weekend wa fietsen (lange afstand) en door de week een dik half uur - klein uur lope.
in elk geval, dieje duathlon is supereasy en ge zou er ni eens voor moete traine om die te kunne halen. kzou in elk geval geen extra proteïne ligge opnemen, das nie nodig voor een klein ding als dit ^^ veel water drinke, da wel.
|
14/03/11 17:18
|
Panicinmypants
|
Hoeveel tijd kan je eraan besteden per week? Ik raad je aan om 3 à 4 keer per week te gaan lopen als je snel een degelijke conditie op wilt bouwen. Afwisselend moet je trainen op uithouding enerzijds en op snelheid/kracht anderzijds. Loop ook niet meer dan een uur per dag, het heeft geen zin om je reserves aan te spreken tijdens je training - toch niet als amateur.
Concreet:
- Start bijvoorbeeld op dinsdag met uithouding. Loop gedurende een uur aan een snelheid die voor jou comfortabel is en die je in staat stelt om een volledig uur lang te lopen. Neem dit als je beginsnelheid.
- Recuperen op woensdag.
- Donderdag train je op snelheid/kracht. Hiervoor loop je best in intervals voor een periode van 45 minuten. Intervallopen betekent dat je afwisselend rent aan je beginsnelheid enerzijds en aan een verhoogde snelheid anderzijds. Loop bijvoorbeeld gedurende 10 minuten aan 8 km/u, om vervolgens 5 minuten aan 10 km/u te lopen. Daarna loop je 2,5 minuten aan 12 km/u om vervolgens 2,5 minuten te stappen. Doe de vorige stappen vervolgens opnieuw, maar probeer langer aan verhoogde snelheid te lopen en minder lang te stappen.
- Vrijdag recuperen.
- Zaterdag weer uithouding.
Enzoverder...
Eet op de dagen waarop je intervaltraining doet ook meer proteïnen dan gewoonlijk. Dit bevordert je spier(her)opbouw.
Wat motivatie betreft: ga lopen met een partner, of luister naar muziek tijdens het lopen. Je kan ook denken aan de grote beloning die aan jouw prestatie vast hangt natuurlijk.
als je totaal geen basisconditie hebt kan je echt geen uur aan een stuk lopen hoor
|
14/03/11 17:38
|
Jorunn
|
als je totaal geen basisconditie hebt kan je echt geen uur aan een stuk lopen hoor
Ik dacht net hetzelfde. Je kan beter volgens het start to run principe beginnen; 1 min lopen 1 min wandelen, 2min lopen 1min wandelen, 3 min lopen 1min wandelen.
Allez, weet niet meer juist hoe het gaat maar dat kunt ge wel vinden op internet. Dat is tenminste haalbaar om mee te beginnen en dan kunt ge dat opbouwen.
Meteen een uur moeten lopen zou voor mij al genoeg zijn om het op te geven!
|
14/03/11 17:50
|
unetablerase
|
Ik dacht net hetzelfde. Je kan beter volgens het start to run principe beginnen; 1 min lopen 1 min wandelen, 2min lopen 1min wandelen, 3 min lopen 1min wandelen.
Allez, weet niet meer juist hoe het gaat maar dat kunt ge wel vinden op internet. Dat is tenminste haalbaar om mee te beginnen en dan kunt ge dat opbouwen.
Meteen een uur moeten lopen zou voor mij al genoeg zijn om het op te geven!
Ik zeg niet dat ze een uur moet lopen aan 10 km/u hé. Ik heb jarenlang geen sport meer beoefend, en ik ben ook zo begonnen hoor. Dat is afzien, maar ze zegt zelf dat ze tegen augustus 27,5 km moet kunnen uitdoen.
Maar goed, Start to Run is naar het schijnt ook zeer effectief. Alleen weet ik niet goed of je door dat programma te volgen een duathlon zal kunnen lopen; daar heb ik geen ervaring mee.
|
14/03/11 17:57
|
xRauwrr
|
Ja idd zoals je dat doet/deed met LO: pyramideloop
Ik zou gewoon zoveel mogelijk gaan 'lopen' en een beetje op uw eten letten.
En tussendoor touwtjespringen op lege momenten.
En zeker goede schoenen kopen en altijd goed stretchen!
|
14/03/11 17:58
|
CLDWRLD
|
Of ge kunt mss ook de hint doorhebben van uwe vriend en afvallen?
|
14/03/11 18:18
|
Jepense
|
Of ge kunt mss ook de hint doorhebben van uwe vriend en afvallen?
hahaha ik dacht hetzelfde
|
14/03/11 20:14
|
Haze
|
De beloning stelen als die materieel is, den boy dumpen en rijk trouwen
|
14/03/11 23:00
|
abtd
|
ja met start to run zit ge na 10 lessen aan 5km volledig uitlopen, en dan kunt ge zo verder gaan tot 15km.
Als 5km het max is dat ge aan een stuk moet lopen zou ik dat doen. en ondertussen regelmatig gaan fietsen ook
|
15/03/11 07:50
|
Vierge
|
1. Ik moet niet afvallen van m'n vriend, dat durft ie wel recht in m'n gezicht te zeggen als hij dat echt dringend nodig vond. Hij vindt sportief zijn gewoon super, en zou willen dat ik dat wat meer was...
2. Hij beloofde me een vespa met z'n zotte kop
3. Ik kan inderdaad geen uur aan een stuk lopen. Ik heb nu zo'n start to run schema gevonden om 5km op 10 weken te kunnen lopen, dan heb ik daarna nog tijd om wat extra te trainen op uithouding + fiets. Ik probeer zoveel mogelijk naar't werk te gaan met de fiets, dat is natuurlijk wel maar 5km per dag dat ik dan fiets.
|
15/03/11 08:26
|
MissNemo
|
Oho seg o.O
Die duathlon lijkt me eerlijk gezegd echt wel easy.. 5 km lopen is niks he, net zoals 20 km fietsen ni veel voorstelt..
Paar keer per week gaan lopen en wat opbouwen, beetje op de voeding letten en dan HELLOOOO VESPA
|
15/03/11 19:46
|
naughtygames
|
waar is dat ergens? ik zou nog wel willen meedoen.
en verder: gewoon zoveel mogelijk dingen met de fiets of te voet doen. u ook niet oververmoeien, want als je dat 1 dag doet, kun je de rest van de week toch geen poot meer uitsteken. het best is om elke dag iets te doen, en elke dag iets meer als de vorige.
|
16/03/11 15:17
|
Vierge
|
Oho seg o.O
Die duathlon lijkt me eerlijk gezegd echt wel easy.. 5 km lopen is niks he, net zoals 20 km fietsen ni veel voorstelt..
Paar keer per week gaan lopen en wat opbouwen, beetje op de voeding letten en dan HELLOOOO VESPA
Als je al een goede basisconditie hebt zal dat ongetwijfeld easypeasy zijn, maar aangezien ik die niet heb en best veel moet opbouwen en mijn gezondheid ook niet altijd even goed is, in combinatie met een soms veeleisende job... Niet zooo evident. Maar toch een uitdaging die 'k ni echt uit de weg wil gaan
Ik geloof in Olen, heb de flyer niet meteen bij de hand en ik vind online er ook niet meteen iets van terug...
|
16/03/11 17:10
|
Kumpsyy
|
Heb je veel tijd? Ga dan 3x per week aan gemiddeld tempo lopen (120-140BPM hartslag) en bouw dit geleidelijk aan op.
Bvb:
- Week 1: 10 min x3
- Week 2: 20 min x3
- Week 3: 30 min x3
- Week 4: 40 min x3
Overzet je zeker niet! Bij ongebruikelijk stekende pijn in de voeten (of knie), stop onmiddelijk en doe het wat kalmer aan. Ikzelf heb de fout gemaakt om door te blijven gaan wanneer ik lichte steken in mijn voet had (ik liep toen wel zo'n 2 uur per dag ) en had hierdoor een blessure ontwikkeld waardoor ik zo'n dikke 12 weken geen cardiovasculaire training kon doen (althans niet waarbij ik benen/voeten gebruik!). Wat langzamer je doelstellingen bereiken is beter als een blessure oplopen, want blessure = game over. Alhoewel ik niet denk dat je daarop veel kans loopt bij een relatief lage frequentie en intensiteit zoals ik aanbevolen heb.
Wissel cardio ook af: zolang je bezig blijft, behoud je je conditie. Je kan fietsen, zwemmen, touwtjespringen, handbiken, boksen, sprintjes trekken op een heuvel (aanrader! wel slopend). Wel rekening mee houden dat 1u fietsen bvb niet gelijk staat aan 1u lopen. Maar dat zul je zelf wel voelen natuurlijk.
Heb je minder tijd, maar wil je toch een uitstekende conditie hebben, dan raad ik afwisseling tussen HIIT (High Intensity Interval Training) en low-intensity duration training aan. Als je daarover meer informatie wil, moet je maar vragen.. Levert veel resultaat op maar vereist ook wel een hoop wilskracht!
|
16/03/11 22:09
|
| |
|