Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 21:07
Online: 126
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Literatuur «    ( 1 / 6 )    »
De literaire canon

MaglorCiryatan

Zoals de meesten onder jullie weten, is een literaire canon eenvoudig gezegd een lijst van tijdloze boeken die iedereen zou moeten gelezen hebben. Nu vroeg ik me af hoe de Noxa-canon eruit zou zien. Met andere woorden: welke boeken vinden jullie canonwaardig en vooral waarom?

Om het vergelijkbaar te houden, is het misschien makkelijk als iedereen zich aan een top 5 houdt. Let wel: het is niet de bedoeling om zomaar de boeken op te noemen die jij aangenaam lezen vond, maar om te beargumenteren waarom ze een algemeen-menselijke waarde hebben.

Ook discussies omtrent de zin of onzin van een canon zijn welkom.
14/01/11 17:47
MaryPoppins

Ik haat tops!

Maar kzal er eens over nadenken in mijn pauzes.
Also sprach Zarathustra van Nietzsche zal er in ieder geval al instaan
14/01/11 17:55
rudi

Er zijn wel al veel van zulke topics hè. Bij muziekalbums en films heb ik meestal vrij gauw een lijstje klaar, maar boeken vind ik moeilijk, om er daar 5 uit te kiezen. Ik zal er 5 uiteenlopende nemen die elk een wauw-gevoel achterlieten.

1. Misdaad en straf (Dostojewski)
2. The catcher in the rye (Salinger)
3. Also sprach Zarathustra (Nietzsche)
4. Lord of the flies (Golding)
5. The lord of the rings (Tolkien)

Uitleggen waarom ga ik nu m'n tijd niet insteken (moet nog veel blz leren), het zijn immers werken die al overvloedig genoeg gecanoniseerd zijn, en zeer terecht. Maar als iemand een totaal verschillende top 5 geeft kan ik het daar even hard mee eens zijn. En ik moet er nog zoveel lezen. Maar tis een eerste gedacht, want itt marypoppins vind ik lijstjes wél leuk.
14/01/11 18:13
pijlbord

Lord of the flies
One day in the life of Ivan Denisovitch
Fahrenheit 451
Brave New World
Waiting for Godot (al is het toneelstuk misschien interessanter om te bekijken)
House of leaves
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan.

De boeken die ik toch het liefst van al herlees denk ik, of waar ik veel waarde aan hecht. Ik geloof dat ik de vorige keer dat deze vraag kwam ongeveer hetzelfde lijstje gegeven heb. En terecht :p
14/01/11 18:30
douba

1. Boek der rusteloosheid (Pessoa F.)
2. A perfect day for bananafish (Salinger J.D.)
3. Let op de harlekijn (Nabokov V.)
4. Daantje de wereldkampioen (Dahl R.)
5. L'étranger (Camus A.)
(6. Ein Hungerkünstler (Kafka F.))

Verantwoording is voor mietjes.
14/01/11 19:05
WorldWidePropaganda

Quote door rudi

1. Misdaad en straf (Dostojewski)
2. The catcher in the rye (Salinger)
3. Also sprach Zarathustra (Nietzsche)
4. Lord of the flies (Golding)
5. The lord of the rings (Tolkien)

Kheb enkel de eerste nog niet gelezen, de moeite?
14/01/11 19:06
MaryPoppins

Quote door douba
1. Boek der rusteloosheid (Pessoa F.)
2. A perfect day for bananafish (Salinger J.D.)
3. Let op de harlekijn (Nabokov V.)
4. Daantje de wereldkampioen (Dahl R.)
5. L'étranger (Camus A.)
(6. Ein Hungerkünstler (Kafka F.))

Verantwoording is voor mietjes.

Voornaamsinitialen erbij zetten is voor homo's
14/01/11 19:08
rudi

Uiteraard is Dostojewski de moeite. Psychologische en filosofische dissecties van mens en maatschappij, maar evenzeer suspense, drama, romantiek en een snuifje zwartgallige humor. En dat allemaal geschreven alsof het geen enkele moeite kost.

Ik vond De gebroeders Karamazov eigenlijk zowat even goed, maar ik heb er het dunste ingezet omdat men dat sneller ter hand neemt. Zo ben ik nog altijd niet aan Tolstoj zijn klassiekers begonnen, daar heb ik een maand vakantie voor nodig.
14/01/11 19:41
stoffelmans

Milleniumtrilogie ( stieg larson)
De vliegenaar (khaleid hosseini)
kritiek ( robin cook)
Lord of the rings ( Tolkien)
Tango (Pieter Aspe)
14/01/11 19:46
MaryPoppins

Dosto-boy is de favoriete schrijver van mijn prof "Inleiding tot de voornaamste moderne literaturen" 8)
En die meneer heeft al veel boekjes gelezen denk ik
14/01/11 19:46
MaglorCiryatan

Stoffelmans doet stof opwaaien!
14/01/11 19:48
MaryPoppins

in zijn eigen gezicht
14/01/11 19:49
MaglorCiryatan

Oei, ik had 'm 17 geschat ofzo.
14/01/11 19:51
rudi

Ja, Aspe in de canon dat moet wél verantwoord worden vind ik. Daar komt ge zomaar niet mee weg.
MaglorCiryatan

Oh, en ik heb prof. Keunen al veel zever weten verkopen ook hoor.

rudi heeft gelijk!
rudi

Ik vond die Keunen maar een prutsprofke.
14/01/11 19:53
MaryPoppins

z'n powerpoints en cursus alleszins

Ik weet eigenlijk niet waarom die altijd tot coolste prof van het jaar wordt verkozen door de 1e jaars, Boone is veel cooler. Vandamme ook, op haar eigen manier dan.
14/01/11 19:56
rudi

Dat weet ik niet, ik heb maar één les bijgewoond, voor de lol. Maar ik wil proffen die mij overschaduwen en vermorzelen met al hun levenswijsheid en charisma en bodemloze kennis van zaken, toch zéker voor literatuur. Geen proffen waarbij ik het gevoel heb dat we net zo goed van plaats konden wisselen.
14/01/11 20:00
MaryPoppins

Quote door rudi
Dat weet ik niet, ik heb maar één les bijgewoond, voor de lol. Maar ik wil proffen die mij overschaduwen en vermorzelen met al hun levenswijsheid en charisma en bodemloze kennis van zaken, toch zéker voor literatuur. Geen proffen waarbij ik het gevoel heb dat we net zo goed van plaats konden wisselen.

ach kom, jij, wisselen met Keunen... das dan toch een beetje grootheidswaan hoor denk ik, met alle respect hé rudimans. Maar laten we nu Maglormans zijn topic niet verpesten met proftalk.
14/01/11 20:05
rudi

Niet uitgaand van eigen kwaliteiten bedoel ik hè, maar uitgaand van het eerder ontbreken ervan bij hem. Ik ben te stom om prof te zijn. Hij is misschien niet te stom, maar toch niet begeesterend genoeg vond ik. Al is het gebaseerd op één les hè, kan wel kort door de bocht zijn. Deed me teveel aan het middelbaar denken.
14/01/11 20:13
«    ( 1 / 6 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.024661 seconden.