| |
|
flyn
|
@ flyn: Llosa ondergewaardeerd? De Nobelprijs was niet genoeg ofzo?
Odyssee en Metamorfosen beide volledig gelezen, chapeau wel.
Pf wat is zo'n Nobelprijs ook eigenlijk. Nee, mopje. Ik bedoel gewoon zowat bij het grote (literaire) publiek, het lijkt mij dat weinig mensen die kennen (tegenover de Amerikaanse en Europese klassiekers), en dat hij ook weinig vernoemd wordt als het over literatuur gaat of zo.. Misschien is dat gewoon een vertekend beeld dat ik heb.
Nee, kheb ze niet volledig gelezen, Metamorfosen ongeveer driekwart en Odyssee grote stukken, maar ik heb die dan ook grotendeels gekwalificeerd omwille van hun grote invloed die ze zoveel jaren later nog uitoefenen .
|
27/01/11 21:05
|
conceptualise
|
Odyssee moet er sowieso bij. Zeker in de moderne literatuur wordt zo vaak teruggegrepen naar de Odyssee en dan heb ik het niet alleen over 'Ulysses'.
Metamorfosen ben ik niet zo bekend mee, enkele passages die we moesten vertalen ooit alleen maar, dus daar kan ik niet veel over zeggen
|
03/02/11 11:05
|
girlfriends
|
dostojewski
goethe
camus
böll
elsschot
|
16/02/11 00:17
|
Essentie
|
bij mensen die Brusselmans in een topic als dit aanhalen, heb ik toch mijn twijfels, maar bon...
on topic: Odyssee
|
16/02/11 19:15
|
girlfriends
|
ben voorlopig nog niet zo onder de indruk van oscar wilde
|
19/02/11 13:52
|
Iepel
|
-> A rebours (Tegen de keer) van JK Huysmans
verhaal van een man die in essentie op zoek is naar zijn eigenste ik, om dan uiteindelijk te ontdekken dat hij enkel volledig zichzelf kan zijn in zijn neuroses. Voor al diegenen zich die ooit in de verstikkende greep van Aristoteles' doxa hebben gevoeld, is dit zeker een verhaal om eens over na te denken, zogezegd.
->Catch 22 van Joseph Heller
vat heel mooi het gevoel samen dat de hele wereld rondom je gewoon door begint te draaien. Heel geestig geschreven. (zie ook nr 5)
->Don Quijote van Cervantes
deel 1 vertelt ons van de avonturen van paljas Alonso Quijano en diens acoliet, de welbekende Sancho Panza. deel 2 speurt, langs de echos en schaduwen van deel 1, naar de grenzen tussen literatuur en werkelijkheid. literatuurwetenschappers zullen zich in Tim Burton's Alice in Wonderland wanen.
->De stad der blinden van Jose Saramago
Parabel van welhaast bijbelse proporties die zich op een veelheid van niveau's laat lezen
->Slaughterhouse 5 van Kurt Vonnegut
Volgens sommigen een haast nihillistische apologie voor oorlog, volgens anderen een zeer doorleefd, zeer menselijk relaas van het hardnekkig weigeren tot het geven van zin aan het in wezen zinloze kolken van de wereldlijke mallemolen.
Het lelijke aan zulke lijstjes is dat je steeds zo snel aan hun einde komt.
|
11/04/11 21:29
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|