Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 21:02
Online: 133
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Culinair «    ( 1 / 3 )    »
Slagroom?

Sstig

Hellooow noxa!

Ik heb voor kerstmis en nieuwjaar 4 chocoladekookboeken gekregen ( :D ) omdat ik graag dessertjes wil beginnen maken met chocolade, uiteraard.

Ik ken nog niet zoveel van koken enzo, en ik ben echt in de war met iets.
In elke kookboek staat bij een taart of bij chocomousse bij de ingrediënten 'slagroom'.

Slagroom is voor mij hetgeen dat in een spuitbus zit en ge op een ijsje spuit. Toen ik een paar dagen geleden chocomousse wou maken, stond er dus bij 'klop de slagroom tot yoghurtdikte.'
Ik wou slagroom pakken maar ons mama zei dak room moest gebruiken, zo gewoon zo'n room.

De chocomousse is niet gelukt (geen idee waarom :D ) en ik zocht wa receptjes op van taarten.
Ik ga dus een taart maken met vanbuiten zanddeeg, endaar in een zachte chocolade ganache. Bij die ganache staat weeral 130 ml slagroom.

Moet ik nu gewone room gebruiken of slagroom? :D ik ben echt in de war!
Er staat bij de taart 'smelt de chocolade au bain-marie, breng de slagroom in een pannetje aan de kook en spatel de chocolade en de room bij elkaar'

DUUUS, is dat slagroom van zo'n spuitbus of zo gewone room in een brikje? :D
Mss is dit echt een achterlijke vraag, maaar ons mama was ook aan het twijfelen, omdat er in een ander gerecht staat bij de ingrediënten 'zure room'.
03/01/11 14:01
Invidia

Man man, als ik zo ne kookboek kreeg, zou ik ook eens kopkekrabben bij zo'n uitleg bij recepten :D

Om slagroom te krijgen moet je die room da je liet zien in dat prentje opkloppen tot luchtige slagroom? Denk ik?
03/01/11 14:05
weird021

da's zelf gemaakt slagroom ;) met eiwit denk ik.
03/01/11 14:05
Sstig

maar bij wa ge moet gebruiken staat 'slagroom'. kunt ge dan ook ni de room gebruiken uit zo'n spuitbus? :D
03/01/11 14:07
Invidia

Daar heb ik geen idee van... probeer beide eens? :D Eerst slagroom uit de spuitbus en dan zien of de taart lukt. En een andere keer eens proberen met die zelfgemaakte slagroom? Koken is ook een beetje ondervinden.
03/01/11 14:10
weird021

Quote door Sstig
maar bij wa ge moet gebruiken staat 'slagroom'. kunt ge dan ook ni de room gebruiken uit zo'n spuitbus? :D
ge kunt dat allemaal gebruiken, maar iemand die iets of wat moeite wilt doen om et iets deftig van te maken, maakt zich dat zelf. sorry maar ik weet dat men ma altijd haar slagroom zelf maakt als ze zoiets moet maken. Nu t is wel een leerkracht voeding en die zever dus misschien beetje te obsessief? :p
03/01/11 14:11
xseelenschmerzx

Is dat echt een serieuze vraag? :' )

Slagroom is room dat je kan opkloppen, vandaar dat het slagroom noemt, meestal in een brik of in een fles, en -niet- uit een spuitbus. Room uit zo'n spuitbus is ook slagroom maar dat is al opgeklopt en gesuikerd omdat het voor rechtstreeks gebruik is, voor de afwerking op bv. ijs crème omdat mensen nu eenmaal te lui zijn om elke keer room op te kloppen. Dat is trouwens niet zo stevig als zelf opgeklopte room.

Er bestaat room met minder vet en die kan je niet opkloppen, dat is geen slagroom en dat kan je niet gebruiken in dergelijke recepten. Om opklopbaar te zijn moet het minstens 30% vet bevatten, dacht ik. Die brikken en flesjes zijn meestal rood, trouwens.

*EDIT*
Slagroom opkloppen is trouwens de room in een kom opkloppen met een garde, aka klopper en zonder (!!) eiwit.
-_-
03/01/11 14:13
LastKiss

op sommige pottekes room staat, ipv 'culinaire room', 'slagroom'.... da's dus room die ge heel makkelijk kunt opkloppen
die dus
03/01/11 14:13
Sstig

ja dat was een serieuze vraag ;) @ xseelenschmerzx
er staat 'slagroom' en bij ons is slagroom zo'n spuitbus :D . bedankt voor de info!
03/01/11 14:14
WorldWidePropaganda

met slagroom bedoelen ze dat je zelf uw room moet opkloppen, dat is ook slagroom.

Oh, en voor uw eigen goed... gebruik zeker geen spuitbusslagroom in uw receptjes, want als je die nog opklopt krijg je een gore boel :' )
03/01/11 14:16
Sstig

oke dankje! :D
03/01/11 14:18
LostInConfusion

Ze bedoelen meestal zelfgemaakte slagroom. Die is normaalgezien veel steviger dan slagroom uit een spuitbus. Als ge slagroom uit een spuitbus wilt egaal maken, wordt dat vaak zo'n vies papje. En da is geen aanrader bij taarten e.d. want dan loopt dat er af. Mijn zus bakt veel en die maakt die dan altijd zelf slagroom.
Zelf maken: 250 ml room + 1 pakje vanillesuiker + zoveel suiker als u lekker lijkt (ze zeiden 50gr maar dat lijkt mij veel) en dan heel goed opkloppen. Dit ook nie te lang doen, want dan krijgt ge roomboter :D .

Als het enkel dient om op de chocomouse te doen, kunt ge natuurlijk slagroom uit een bus gebruiken.
03/01/11 14:19
PoundingTechnoMusic

Ja zo vloeibare room uit een pakske da ge zelf moet kloppen, da staat dan ook op da pakske 'slagroom'.
En je kan ook best een paar lepels bloemsuiker erbij doen om da smaak zoeter te maken :)
03/01/11 14:19
WorldWidePropaganda

Oh, en oppassen met suiker ook, want als je er teveel bijzet krijg je uw room moeilijker stevig.
03/01/11 14:22
Justpurrrfect

Yessss, iemand die nog minder van koken afweet dan ik, yessss!
03/01/11 14:25
Jolene1

Dat staat trouwens ook op die brik-verpakking: Slagroom

Slagroom campina

En soms voeg je die gewoon zo toe, maar als je wil dat je saus of wat je er ook mee gaat maken dikker is dan kan je deze met een klopper nog wat harder opkloppen zodat deze dikker wordt :)
03/01/11 14:27
Amnesys

Ge moet inderdaad zo'n buske room pakken dat ge zelf nog moet opkloppen tot slagroom :p
Niet zo'n slagroom als in zo'n spuitbus :''' )

Gebt trouwens heel veel verschillende soorten room: zure room (kunt ge ook in een pakske kopen), culinaire room (bv. om roomsoep te maken) en slagroom in brik (dit dient om desserts te maken) of spuitbus (dit dient om OP uw dessert te gebruiken)
03/01/11 14:38
Winterslaap

van die room om op te kloppe e! Gewoon in den delhaize zien, waar ook de slagroom staat staan daarnaast normaal zo klein fleskes, brikskes, .. , daar sta dikwijls ook op "makkelijk opklopbaar", zoiets dus :D
03/01/11 14:50
Vrolijk

Hahahaha shit zeg :' )
03/01/11 14:51
Lotss

je moet room pakken waar je slagroom mee kan maken.
Dat zijn meestal van die klop klop , of makkelijk opklopbaar :)
03/01/11 15:03
«    ( 1 / 3 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.024488 seconden.