Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 20:50
Online: 155
Naam : 
Paswoord : 
Email : 
Geboorte : 

Login : 
 Help

Welkom bezoeker

Wat is Noxa ?

Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.

Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.

Literatuur «    ( 1 / 2 )    »
Harry Mulisch overleden

MaglorCiryatan

De Nederlandse schrijver Harry Mulisch is gisterenavond op 83-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn uitgeverij De Bezige Bij bekendgemaakt. Hij overleed in zijn huis in Amsterdam aan de gevolgen van kanker.
Mulisch verwierf bij ons faam met zijn werk 'De Aanslag', dat lange tijd op heel wat scholen verplichte lectuur was. De 83-jarige auteur schreef ook onder meer 'De Ontdekking van de Hemel'.

Mulisch werd geboren in Haarlem op 29 juli 1927. Hij debuteerde als schrijver in 1947 met het verhaal 'De kamer' in Elseviers weekblad, waarvoor hij ook reportages schreef over het proces tegen de Duitse oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann in 1961.

1 miljoen exemplaren
Nadat hij in Nederland zijn naam als auteur vestigde met onder andere 'Het zwarte licht' (1956), 'Het stenen bruidsbed' (1959), 'De toekomst van gisteren' (1972) en 'Twee vrouwen' (1975), verwierf hij ook internationale bekendheid met 'De Aanslag' (1982).

Van 'De Aanslag' werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Het boek, over de represailles tegen een Haarlemse familie naar aanleiding van een aanslag op een collaborateur, een politie-officier en NSB-lid, werd ook verfilmd.

Beste Nederlandse roman ooit
In 1992 verscheen zijn magnum opus 'De ontdekking van de hemel': 901 bladzijden en 65 hoofdstukken, een roman waarin hij zijn voorliefde voor mythologie en filosofie botviert.

Hij werd talrijke malen onderscheiden: zo kreeg hij in 1977 de Constantijn Huygensprijs en de P.C. Hooft-prijs voor zijn gehele oeuvre, in 1995 de Prijs der Nederlandse Letteren voor zijn oeuvre en in 2007 werd 'De ontdekking van de hemel' verkozen tot beste Nederlandse roman aller tijden.

Grote Drie
Mulisch wordt gerekend tot de Grote Drie van Nederland, samen met Willem Frederik Hermans en Gerard Reve. Hij is ook een tijdgenoot van de grootste Belgische schrijver ooit, Hugo Claus, die in maart 2008 overleed. (adb/belga/edp)

Bron: De Morgen online

Dit verdiende wel een topic, vind ik. Ik post het bewust onder Literatuur in plaats van Actualiteit, omdat ik vind dat hier eens wat meer over echte literatuur mag gepraat worden. Wat hebben jullie van Mulisch gelezen, wat vonden jullie ervan en van de schrijver zelf?
31/10/10 21:40
MissNemo

Waaaat, NEEEEE :( :( :(
Daar gaat een van de beste Nederlandstalige schrijvers.
Ik heb 'De Elementen', 'Twee Vrouwen' en 'Siegfried' gelezen, volgende wordt 'De Ontdekking Van De Hemel' als ik eindelijk eens tijd heb. Godverdomme he, ik vind die z'n boeken echt goed. Er hadden er gerust nog wat bij mogen komen...
31/10/10 21:55
Daav

Nooit van gehoord.
83 is niet slecht als leven, I suppose.
31/10/10 22:12
asilaydying

De Aanslag, alleen maar slechte herinneringen aan dat boek :p
31/10/10 22:17
nightstarscity

Quote door Daav
Nooit van gehoord.

²
31/10/10 22:20
nightstarscity

Quote door Daav
Nooit van gehoord.

²
31/10/10 22:20
Stevie

njah kan zijn dat zen andere boeken goe waren of zoiets, maar eens een boek moeten lezen in 't middelbaar in 't perspectief van de dieren, amai da was saai :s
31/10/10 22:44
LyNNekeeuuh

Quote door asilaydying
De Aanslag, alleen maar slechte herinneringen aan dat boek :p

²
31/10/10 22:57
Nakkeskud

"Op de volgende die een grap maakt over dat Mulisch nu zelf de hemel kan ontdekken, plegen we een Aanslag. "
31/10/10 23:00
catonthewall

Euhm, de aanslag gelezen voor school, maar in tegenstelling tot de rest heb ik daar wel goeie herinneringen aan. Maar ik las (en lees nog altijd) graag.

Ooit ook 'De ontdekking van de hemel' geleend uit de bib, maar ik moest hem terugbrengen voor ik hem uitgelezen had en sindsdien niet meer opnieuw geprobeerd. Later, misschien.
31/10/10 23:31
PremierxLove

enkel 'de Aanslag' gelezen -> (y)
83 is mooie leeftijd ja maar het blijft triest
veel sterkte...
01/11/10 00:22
lean

De aanslag ook moeten lezen ooit. :p Ik had gewoon naar de film gekeken en had meer punten dan de rest, woehoe! :' )
01/11/10 00:23
Disaccord

wat hij schreef was niet echt men ding, maar toch jammer natuurlijk
01/11/10 00:26
fukkedupp

Laat Harry nu maar zelf de hemel ontdekken, hij heeft het meer dan verdiend.
01/11/10 08:16
Justpurrrfect

De Aanslag was goed, de Ontdekking van de Hemel vond ik veel te zwaar en ingewikkeld.
01/11/10 10:16
Effaaa

De Aanslag is echt een prachtig boek, het ontroert je echt.
De rest nog niet gelezen... maar ben ervan overtuigd dat het een zwaar gemis is voor de Nederlandse literatuur.
Gisteren wel iets raars gehoord op tv tijdens een reportage. Eén ging een aantal lezers en auteurs interviewen over de dood van Mulisch op de boekenbeurs. Eén van de lezers zei : " Ja, ik ben ervan overtuigd dat dat erg is voor de literatuur, maar hij zal het wel overleven. " Ik moet zeggen dat ik hierbij toch wel even mijn wenkbrauwen fronste...
01/11/10 16:23
ikbenlara

Quote door Daav
Nooit van gehoord.
...?
01/11/10 23:15
FlyingMonkeyMaster

Ik heb Het Stenen Bruidsbed van hem gelezen. Maar daar blijft het ook bij.
02/11/10 13:55
Ereon

Met "Twee vrouwen" en "De Ontdekking van de Hemel" achter de kiezen, kan ik zeggen dat ik nog heel wat Mulisch te lezen heb. Toch heb ik al heel wat van zijn werk opgestoken en durf ik mezelf nu al tot de fans rekenen.
Een verlies, maar toch, zoals hier reeds gezegd: op waardige leeftijd.
02/11/10 21:36
ikbenlara

ik vond de aanslag een oninteressant kutboek.

OOOHNO SHE DIDN't.
03/11/10 10:44
«    ( 1 / 2 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.031469 seconden.