| |
|
ELLL
|
Dag allemaal,
Ik ben op zoek naar vrijwilligers voor deelname aan een nieuwe studie in ons labo.
We zullen onderzoeken of personen met een zeer groot maximaal zuurstofopnamevermogen (VO2max) makkelijker hoogteziekte ontwikkelen tijdens het beoefenen van alpinisme of tijdens en hoogtestage dan hun minder goed bedeelde medemens (wat hun VO2max betreft weliswaar).
Daarom ben ik op zoek naar vrijwilligers die:
-mannelijk en tussen 18 en 35 jaar oud zijn
-een VO2max hebben die ofwel hoger dan 70 ml/kg/min ofwel lager dan 50 ml/kg/min is (gedocumenteerd adhv een inspanningstest)
-een laag vetpercentage hebben
-niet roken en in perfecte medische toestand zijn
Concreet: Je zal in de periode tussen 15/10/2010 en 31/12/2010 tweemaal 1.5-uur naar ons labo in het sportkot in Leuven komen om een inspanningstest af te leggen: 1-maal op zeeniveau (0m) en 1-maal op een gesimuleerde hoogte van 5300m (in onze hoogtekamer).
Alvast bedankt!
Voor meer info:
Dr. Ruud Van Thienen, MD
Research Center for Exercise and Health
Department of Biomedical Kinesiology
FABER - K.U.Leuven
Tervuursevest 101
B-3001 Heverlee - Belgium
016/32.90.93'
Of :
leenhoogwijs@hotmail.com
|
17/10/10 16:29
|
Daav
|
dat klinkt vrij misselijkmakend . Ik hoop dat daar een soort vergoeding ofzo aan vasthangt?
|
17/10/10 16:33
|
Prince
|
Hoe kunne wij nu weten wat onze VO2max is?
|
17/10/10 16:46
|
nadiakuh
|
Ik dacht net hetzelfde als Prince maar ik veronderstel dat dat ter plaatse daar zal gemeten worden?
|
17/10/10 16:53
|
whynot2000
|
vet, ik woon daar vlakbij, wat schaft dat?
|
17/10/10 16:58
|
Liz01
|
lees: vrijwilligers
schaft dus niks wrs e ^^
|
17/10/10 17:14
|
Daav
|
lees: vrijwilligers
schaft dus niks wrs e ^^
Zelfs voor vrijwilligers zijn er forfaitaire vergoedingen.
|
17/10/10 17:20
|
Hanimal
|
Ik dacht net hetzelfde als Prince maar ik veronderstel dat dat ter plaatse daar zal gemeten worden?
wrs maar ze zoekt mense die daaraan voldoen
als ge dan de trip doet en ge voldoet ni
ook ma nutteloos e
|
17/10/10 18:26
|
TrunkStuf
|
...het beoefenen van alpinisme of tijdens....
hoe in godsnaam kan dit gesimuleerd worden:
1) stress op het moment zelf, elke alpinist neemt op het ogenblik hij een beslissing neemt waardevolle beslissingen die hem zijn leven positief of helaas negatief beïnvloeden. Gevolg hogere hartslag, meer zuurstof verbruik...
2) weertypes: gaan jullie een sneeuw kanon op hen richten???
3) wat houden de testen dan in, 50 min op een fiets trappen en hun vO2max berekenen?
deze testen gaan niets met de werkelijkheid te maken hebben
|
17/10/10 18:49
|
TrunkStuf
|
de uitleg die het profiel geeft en wsl maar een fake profiel is om mensen te ronselen is gewoon vaag heel vaag
en ja, ik doe om de zes maanden een test om op grote hoogtes te kunnen werken, dus hun testen in een labo waar zij alpinisme willen nagaan is gewoon dom volgens mij.
|
17/10/10 19:11
|
GretchenRoss
|
Ja, want de K.U.Leuven, dat is echt wel een prutsuniversiteit waar ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn hé.
|
18/10/10 08:51
|
ELLL
|
De onderzoeken gaan door in 't sportkot, waar een hoogtekamer is. Hier worden de omstandigheden nagebootst zoals op hoogte waaronder de druk die verlaagd wordt. Het is zeker niet schadelijk want daarvoor is de test kort genoeg.
Er is spijtig genoeg geen vergoeding aan verbonden, maar je hebt er wel een gratis inspanningstest voor dat je normaal wel heel wat kost.
Om je VO2max te weten: boven de 70ml/kg/min: Dit is eerder in de categorie van de topsporters. Sedentaire personen zullen ongeveer onder de 50ml/kg/min zitten. Maar dit wordt door een inspanningstest bij ons bepaald.
|
18/10/10 10:19
|
Warsteiner
|
We zullen onderzoeken of personen met een zeer groot maximaal zuurstofopnamevermogen (VO2max) makkelijker hoogteziekte ontwikkelen tijdens het beoefenen van alpinisme of tijdens en hoogtestage dan hun minder goed bedeelde medemens (wat hun VO2max betreft weliswaar).
Aangezien hoogteziekte veroorzaakt wordt door een gebrék aan zuurstof zou je toch verwachten dat personen met een zeer groot zuurstofopnamevermogen juist mínder snel last van hoogteziekte zullen hebben?
|
18/10/10 10:55
|
Daav
|
cool. Ik doe mijn inspanningstests in de fitness, dus I'm cool.
|
18/10/10 10:56
|
ELLL
|
Aangezien hoogteziekte veroorzaakt wordt door een gebrék aan zuurstof zou je toch verwachten dat personen met een zeer groot zuurstofopnamevermogen juist mínder snel last van hoogteziekte zullen hebben?
De hypothese is dat mensen met een groot zuurstofopnamevermogen (naar de spieren) minder zuurstof naar de hersenen brengt en dus hoogteziekte veroorzaakt.
|
18/10/10 11:04
|
Koeny
|
Ik gok dat de resultaten dit gaan tegenspreken.
|
19/10/10 14:07
|
wellicht
|
waarom moeten het mannen zijn?
|
21/10/10 23:48
|
Onvoorspelbaar
|
Mannen wss om hormonale veranderingen uit te schakelen
Precies of elke modale belg in het bezit is van een inspanningstest, ne topsporter zal dat wel hebben dus van die categorie zal je er genoeg hebben, maar van de andere...
|
23/10/10 14:55
|
Joeri6
|
kunt ge nu echt geen nuttiger onderzoek doen?
enkele vb:
- een type asfalt uitvinden dat minder rap slijt
- een of andere ziekte onderzoeken
mss ligt het aan mij, ma onderzoeken of iemand rapper last heeft van een hoogteverschil lijkt nie echt iets waar de wereld mee geholpen is.
juist hetzelfde verhaal op school, ipv godsdient, of 'sociale activiteiten' kunnen ze u beter leren hoe ge ne band van u fiets vervangt, of andere NUTTIGE dingen
|
08/12/10 00:14
|
DANCEDANCE
|
Joeri6: nagenoeg alle experimenten zullen in uw ogen wel nutteloos lijken. Ze doen geen onderzoek van waarschijnlijk een paar duizend euro's als dat geen nut heeft, maak u geen zorgen. Blijft gij maar banden vervangen.
|
08/12/10 10:27
|
| |
|