| |
|
Disaccord
|
Welk van uw boeken of van de boeken die ge al gelezen hebt, is u het dierbaarst?
bijvoorbeeld omdat het uw kijk op het leven heeft veranderd
of omdat ge het zo geniaal geschreven vond
of omdat ge de moraal erachter zo geweldig vond
of omdat er een verhaal achterzit
bon, ge snapt mijn punt
uw waardevolste boek dus
|
04/10/10 01:25
|
pijlbord
|
Oh heerlijk topic, ik ben direct naar mijn boekenkast gelopen om er eens over na te denken:' )
Bon:
House of Leaves van Danielewski omdat dat zo geniaal goed geschreven is en ik echt mee ga in dat verhaal. En dat heb ik moeilijk met boeken. En omdat het ook leuk is om daarmee op te trein te zitten en dat hele boek dan ondersteboven of whatever te houden, want zo zit het nu eenmaal ineen. Maar ik lees dat elk jaar minstens één keer omdat ik er niet van kan afblijven.
One Day in the Life of Ivan Denisovich van Aleksandr Solzhenitsyn. Gaat over één dag in het leven van een gevangene in de goelag. Heb ik uit in een uurtje en neem ik dus vaak mee in mijn rugzak, ik heb het al veel teveel gelezen en ik blijf het heerlijk vinden. Prachtig geschreven (ofja, vertaald in het Engels, ik kan helaas geen Russisch lezen)
Waiting for Godot van Beckett. Enerzijds omdat ik daar telkens weer mee moet lachen maar ook wel omdat ik dan grapjes kan maken over wachten op Godot en bijna niemand dan weet weer ik het over heb.
En je vroeg er niet achter maar ik ga er ook mijn grootste dislike/miskoop bijzetten: Lolita van Nobakov. Heb ik onlangs gelezen en ik heb het letterlijk enkele keren aan kant gesmeten van frustratie. Er is iets in zijn manier van schrijven wat het voor mij enorm moeilijk maakt om te lezen. En normaal kan ik heel vlot lezen dus het maakte mij half gek toen ik aan zijn boek bezig was. Zo.
|
04/10/10 01:40
|
Fujicouleur
|
Mijn waardevolste boek, om het zo te zeggen, is waarschijnlijk Anna Karenina. Ik heb zelden een boek gelezen waarbij ik zoveel genegenheid heb gevoeld voor - zo goed als - alle personages, van de meest beminnelijke tot de meest perverse. Het bijzondere aan het boek is net dat het anders zo duidelijke onderscheid tussen de twee kwalificaties vaak erg vaag werd.
|
04/10/10 01:50
|
Vacuum
|
Nobakov? Zorg er anders voor dat je zeer ongeloofwaardig overkomt op een literair forum...
In elk geval, "Reis naar het Einde van de Nacht". Alleen dat. Meer hoeft daar niet over gezegd te worden, de lezers zullen begrijpen wat er te begrijpen valt. En wie niet mee wil, moet 20x pompen. En "Nacht", dat ook, zeer schitterend en sprankelend en duister maar verhelderend en ongewild en onbedoeld en ongenuanceerd optimistisch maar eigenlijk tegelijk ook pessimistisch.
|
04/10/10 06:12
|
Epifyt
|
Kerstin Ekman; de dwaas
jeugd nostalgie.
|
04/10/10 09:10
|
ikbenfluffy
|
Volgens hem & volgens haar van Mike Gayle, nadat ik het boek las kwamen de dingen uit die ik ervoor in het boek las
|
04/10/10 10:17
|
Justpurrrfect
|
Ex-minnaar, vermoed ik. Fantastisch boek, een van de meer volwassenere werkjes van Brusselmans, en ik kon mij er gewoon enorm goed in herkennen. Zeer melancholisch boek. jaja, dat was fijn.
Dan nog de Boekendief, omdat dat boek me weer zin had gegeven om te lezen. Ik ben iemand die vind dat de vorm primeert op de inhoud, en de Boekendief is nu echt wel mooi geschreven. De Leeuw van Vlaanderen kan ik hier ook bijrekenen. Ik had verwacht dat dat een saai, langdradig verhaal ging zijn, maar ik heb het in een ruk uitgelezen.
Als laatste De Schaduw van de Wind, omdat het een mooi verhaal had, verrassende wending enzo.
Ik heb nog meer dan 30 boeken in mijn kast staan die gelezen moeten worden, dus ik reageer hier misschien nog eens op.
|
04/10/10 10:46
|
Levitated
|
american psycho, in elk opzicht geniaal
en brave new world natuurlijk
|
04/10/10 10:57
|
TenLightYearsAway
|
sense and sensibility door Jane Austen
Oud boek, weet ik .
maar pracht van een verhaal!
Ik kon me er enorm mee inleven, het gaat over een vader die sterft, waardoor er een heel gedoe is rond de erfenis.
Toen mijn vader stierf, was het ook een heel gedoe met die erfenis. De ene wou meer, de andere wou dat die andere het niet kreeg, bla bla bla. En het enige dat voor mij boeide was dat het zou gaan hoe hij het gewilt zou hebben, maar dat deed het uiteraard niet.
I don't care about the money, I'd trade it for my father in an instant .
Zeker een aanrader, dat boek!
|
04/10/10 11:41
|
pijlbord
|
Nobakov? Zorg er anders voor dat je zeer ongeloofwaardig overkomt op een literair forum...
Jaja, het is Nabokov. Het was tegen twee uur 's nachts en ik maak die fout altijd. Als ik daardoor al ongeloofwaardig overkom..
|
04/10/10 12:23
|
Kattekwaad
|
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan.
Omdat dat boek over mij gaat.
De drankzucht (of l'Assommoir, voor de echte) van Zola waar ik momenteel in bezig ben leest verrassend vlot. Aanrader voor wie een goed boek wil lezen maar te lui is om na te denken.
In navolging van Pijlbord: in begonnen en niet uitgelezen: Het verdriet van België (veeeel te dik en echt niet zo interessant), Lolita (veeeel te langdradig, sorry Vladdie) en American Psycho (Ellis, uw ellenlange beschrijvingen werken op mijn zenuwen).
Maar misschien dat ik ze allen nog wel eens ter hand neem. Als ik wat volwassener ben en als ik tijd heb.
|
04/10/10 12:51
|
hoetoevallig
|
Ik ga kattekwaad volgen wat betreft Milan Kundera zijn meesterwerk.
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan sluit meer bij me aan dan waar Marquez voor staat in zijn magnum opus, Honderd jaar eenzaamheid. Al ben ik wel te vinden voor dat magisch realisme.
Nu goed, wat betreft Nabokov moet wel gezegd worden dat Lolita voor de auteur één van zijn moeilijkste verhalen was. Ondanks het thema en de zogenaamde inleiding die aan al te veel pedagogie wil doen, sleept het boek je mee en stel je angstvallig vast dat je haast het esthetische omarmt in het boek. Nabokov wilde immers ook niet aan pedagogie doen, hij had - in de tijdsgeest - een zekere argwaan en spot voor de psychoanalyse.
|
04/10/10 13:01
|
Csilla
|
Meester van de zwarte molen (Krabat)
van Otfried Preussler
das gewoon het enigste boek da ik echt goe vind ^^
|
04/10/10 19:12
|
Brun0
|
Robin Hobb - Assassin's Apprentice
omdat dit boek mij na zoveel jaar weer aan het lezen heeft gekregen ^^
|
04/10/10 19:47
|
rudi
|
Zo mijn eigen Werther, zoals Napoleon dat altijd bij zich droeg, dat ligt nog op mij te wachten denk ik, omdat er nog zoveel van die klassiekers zijn die ik wil lezen (zoals Werther bijvoorbeeld, ik moet dat ooit eens tegenkomen en op de kop tikken). En gedichten veronderstel ik dat we hier niet moeten meetellen.
Wat betreft 'eigen logische inzichten in het leven maar dan véél beter verwoord en in een mooi verhaal en boeiende setting gegoten' vind ik Kundera ook de moeite. Maar zo sterk als Kattekwaad (het gaat over mij) zou ik het niet uitdrukken, daarvoor greep het me niet voldoende aan over de hele lengte. Maar tis een waardevol boek waaruit ik verscheidene citaten heb genoteerd.
De Pest van Camus vond ik een mooie metafoor voor het leven.
Van Bukowski wil ik zeker de rest van zijn oevre lezen, omdat hij mijn lakse, zinledige en (niet overheersende) zelfdestructieve kant aanspreekt. En grappig is. En toch ook mooi de mindere kanten van alcoholisme toont want elke dag kotsend wakker worden lijkt me niks.
Generation X maakt schitterend brandhout van yuppies maar evenzeer van alle andere soorten mensen, en zo hoort het. Ik geloof niet dat er veel soorten mensen zijn (ook mezelf niet) die niet op de één of andere manier bespottelijk, oppervlakkig en bang zijn.
The catcher in the rye sluit er mooi bij aan.
Ik hou van de Illias om de onvernietigbare levenskracht die eruit spreekt. Lord of the flies las ik onlangs, dat is een mooie kleine moderne Illias (niet dat de vergelijking echt opgaat, maar ik moet dat hier wat groeperen).
Mijn twee winnaars zijn Misdaad en straf en Also sprach Zarathustra.
Ik vind het een huzarenstuk hoe Dostojewski en Nietzsche de mensheid dissecteren. Hoe ze zichzelf daar gek mee maakten en toch doorgingen. En ook al zetten ze wat groteske onalledaagse en tragische figuren neer, ik herken me wel in de manier waarop ze met vragen worstelen, het dan denken te begrijpen, en uiteindelijk toch weer in botsing komen met de werkelijkheid. Hoe ze het goddelijke in de mens zoeken en vooral twijfel vinden.
Dus die twee zou ik momenteel naar voren schuiven, de rest is aanvulling.
Maar er moeten er nog veel bijkomen, en ik ben er ook belangrijke die ik al las vergeten vrees ik. Dus dan zullen ze zo onmisbaar wel niet zijn.
|
04/10/10 22:03
|
TicketToParadise
|
De Boekendief -Markus Zusak
3 keer in een half jaar tijd gelezen, en dat doe ik meestal niet.
Ik vind het echt een prachtig boek. Het verhaal wordt verteld door de Dood en dat geeft het een heel speciale sfeer. Echt een aanrader, vind ik. (:
|
04/10/10 23:35
|
TonightWeDieTogether
|
Na lang zoeken en heel mijn bibliotheek uitgeplozen te hebben, ben ik beland bij het boek dat voor mij een van de beste verhaallijnen heeft ooit, misschien zelfs het beste.
De auteur is een waar genie en is naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd voor zijn werk. Dit is een schrijver met zo veel boeken op zijn naam, waaronder pure klassiekers, en dat mag men niet vergeten.
Ik was aan het twijfelen tussen een aantal boeken van hem, maar uiteindelijk heb ik toch één gevonden die er met kop en schouders boven uit steekt. Dit boek is tevens ook een ware klassieker.
Het verhaal vind ik zeer pakkend, want het is als het ware een metafoor voor het leven. Het contrast tussen goed en kwaad. De dialogen tussen Jommeke en Filiberke zijn in één woord: geniaal.
De paradox van de verstrooide professor staat als het ware voor de onwetende maatschappij die soms domme keuzes maken en het leven van de man in de straat onleefbaar maakt.
Ik vind het prachtig wanneer heel het dorp op zijn kop staat voor zo iets banaals als een bal, dit weerspiegeld de massahysterie in de huidige samenleving. Anatool die de bal alleen voor zichzelf wil staat uiteraard voor de gulzig van de heersers van de wereld. De tirannie van leiders, het machtsmisbruik van regeringen en hun bijhorende ministers.
Omdat dit boek bol staat van de symboliek -het is als het ware een spiegel op de huidige samenleving- heb ik De jacht op een voetbal gekozen van Jef Nys
|
04/10/10 23:44
|
FlyingMonkeyMaster
|
Het Griezelhandboek van Paul van Loon waardoor ik veilig door mijn kinderjaren ben geraakt.
|
05/10/10 11:31
|
romanticism
|
dostojewski, misdaad en straf
|
10/10/10 13:33
|
indian
|
dorian gray