| |
|
| Onjuiste weergave Vrije ruimte Hardeschijf |
citizenkane
|
Ik heb een laptop met harde schijf van 103 gig. Maar er wordt een onjuiste weergave gegeven van het 'vrije volume' op deze schijf.
De totale gebruikte ruimte bedraagd (na uitrekenen Documunten,program files, windows, ...)
68,50 GIG
Er staat dat er slechts 11,3 GIG vrije ruimte is.
Terwijl dit +/- 39 Gig moet zijn die dus is verdwenen...
Hoe is dit mogelijk ?
Ik heb mappen zoals %temp% etc al verwijdert maar er gebeurt niets, ccleaner gebruikt , ...
Weet iemand een oplossing voor dit probleem ?
|
04/06/10 18:05
|
RubenSletsel
|
verborgen mappen ook meegerekend?
|
04/06/10 18:08
|
Lobmans
|
Wellicht Windows zelf die een aanzienlijk deel inneemt? (die wordt mss niet tot die mappen verrekend)
Google anders eens naar JDiskReport, freeware die een goed overzicht geeft van welke map hoeveel schijfruimte inneemt.
|
04/06/10 18:17
|
Orion
|
Sommige computer 'tellen' anders: voor sommige is 1kb = 1000 bytes, en voor sommige 1kb = 1024 bytes, maar ik denk niet dat dat zo'n groot verschil kan geven als dat gij hier hebt
|
04/06/10 18:37
|
whynot2000
|
virusscannen. botnets kunnen van uw pc een server maken om (illegale) bestanden te versprijden.
|
04/06/10 18:49
|
B4RTM4NN
|
Sommige computer 'tellen' anders: voor sommige is 1kb = 1000 bytes, en voor sommige 1kb = 1024 bytes, maar ik denk niet dat dat zo'n groot verschil kan geven als dat gij hier hebt
WTF voor ne computer hebt gij thuis 1 kb is altijd 1024b
En heb dit ook al veel voor gehad, bij mij was het een fout op mijn hardeschijf, na formateren was dit opgelost.
En elke laptop heeft een recovery partitie, heb je deze ook meegeteld ?
|
04/06/10 18:55
|
Olirauw
|
virusscannen. botnets kunnen van uw pc een server maken om (illegale) bestanden te versprijden.
nice
|
04/06/10 19:06
|
EmoAmy
|
You failed so bad.
|
04/06/10 19:07
|
Micha
|
Ik heb dat ook voor gehad! Doe eens Computer > rechtermuisknop op je externe schijf > Eigenschappen > Quota
Soms staat daar een limiet ingesteld waar je niet over kan, terwijl de capaciteit van je externe harde schijf véél hoger ligt .
|
04/06/10 19:11
|
nimmegeers
|
WTF voor ne computer hebt gij thuis 1 kb is altijd 1024b
En heb dit ook al veel voor gehad, bij mij was het een fout op mijn hardeschijf, na formateren was dit opgelost.
En elke laptop heeft een recovery partitie, heb je deze ook meegeteld ? Euhm, soms klopt het wel wat die zegt hoor. Natuurlijk op hardware niveau blijft dat hetzelfde maar dat kan anders weergeven worden. Ik vond dat ook raar toen mijn leerkracht dat ooit zei.
|
04/06/10 19:20
|
B4RTM4NN
|
Euhm, soms klopt het wel wat die zegt hoor. Natuurlijk op hardware niveau blijft dat hetzelfde maar dat kan anders weergeven worden. Ik vond dat ook raar toen mijn leerkracht dat ooit zei.
Zever, computers ronden af. Moest een pc elke 25b "vergeten" dan zit je met een ZEER groot verlies hoor, wat nu al schandalig groot is. Om nog maar te zwijgen over de problemen met compatibilteit van usb sticks en dergelijke.
|
04/06/10 19:24
|
nimmegeers
|
En toch klopt er iets van wat hij zegt, ik weet enkel niet juist wat het is. :' )
't Zal in elk geval niet iets zijn waardoor ge verlies hebt hé... Dat zou gewoon idioot zijn.
|
04/06/10 19:27
|
levi01
|
versprijden?
|
04/06/10 19:28
|
DaysOfRegret
|
En toch klopt er iets van wat hij zegt, ik weet enkel niet juist wat het is. :' )
't Zal in elk geval niet iets zijn waardoor ge verlies hebt hé... Dat zou gewoon idioot zijn.
ik weet dat dit het geval is als ge een externe harde schijf gaat kopen, maar dan is het meestal het geval dat de winkel u voor een beetje int zak zet ;p
OT: al is een defragmentatie geprobeerd?
|
04/06/10 19:37
|
nimmegeers
|
Ja, ge ziet dat vaak staan, 1TB = 1000GB =' )
En dan weet ge niet hoeveel het nu uiteindelijk is.
Meestal maar iets in de 900gb eigenlijk.
Als het een externe was dan zou ik gokken dat het aan FAT32 lag. Daar hebt ge dat vaak voor dat die niet in NTFS staan.
|
04/06/10 19:41
|
whynot2000
|
jup, versprijden.
Altijd al problemen gehad met ij/ei. niet trots op, maar ook niet voor beschaamd.
En wat was uw bijdrage in dit topic in 'Computer en Elektronica' juist?
|
04/06/10 20:11
|
citizenkane
|
Ik heb het voorstel van micha gecheckt, dat is het jammer genoeg niet.
Het zal de formateer oplossing worden helaas
|
04/06/10 20:14
|
texke
|
Dat met die "soms rekenen ze 1000 bytes al 1 KB" klopt ergens.
Uw schijf is geformatteerd met een bepaalde clustergrootte. Deze loopt tussen 512 bytes en 4096 bytes. Ik DENK dat windows dit laatste getal neemt bij een installatie, zijnde 4 KB.
Met andere woorden, wanneer een bestand 1 byte in beslag neemt, zal dat op de schijf 4 KB zijn, omdat er geen enkel ander bestand van die ene cluster kan gebruiken.
Aanzie het als de kaskes in het zwembad, als ze elk 1 meter op 1 meter op 1 meter zijn, en er zijn 10 kaskes, hebt ge 10 kubieke meter.
Als er enen maar 1 handdoek van 0.01 kubieke meter in legt, zal dat ook meegetelt worden als 1 kubieke meter omdat er niemand nog gebruik van kan maken.
Vandaar ook het verschil tussen "Grootte (Size)" en "Grootte op schijf (Size on disk)"
Nog meer ter illustratie:
Screenshot
Dit bestand is 1.67 KB groot. Mijn C:-schijf is geformatteerd met clustergrootte 4 KB --> Bestand neemt 4 KB in op de schijf.
Met andere woorden, als ik dit bestand 256 keer kopieer, zal dat 1 MB in nemen, en niet 427,52 KB.
/topic, thank you and goodnight
|
04/06/10 20:16
|
nimmegeers
|
Dankuwel voor de verduidelijking tex!
|
04/06/10 21:05
|
texke
|
Hoewel ik er over denk dat 20 GB eigenlijk wel veel is om op die manier te verdwijnen, maar tzal er wel voor iets tussen zitten
|
04/06/10 21:19
|
| |
|