| |
|
| Onjuiste weergave Vrije ruimte Hardeschijf |
MalleSander
|
Hebt ge een update gedaan van Vista naar Windows 7 ofzo?
Dan maakt die een map aan met alle oude gegevens van Vista, die was bij mij 20 gigabyte groot.
|
04/06/10 22:03
|
RottenMartin
|
Hoeveel ruimte staat er gereserveerd voor je wisselbestand?
(Ruimte die op je harde schijf wordt gereserveerd om als aanvullend RAM-geheugen te dienen)
|
04/06/10 22:18
|
candyman
|
Heb je geen 2e partitie die een "back-up" staan heeft?
Veel laptops (o.a. dell) hebben dit default.
Ook is wat ze zeggen hier boven waar, sommige hardware fabricanten rekenen (onterecht) 1000byte = 1kb.
Vooral producenten van hardeschijven, flash-geheugen en MP3 spelers (etc) doen dit.
Je lijkt zo meer opslag te hebben dan werkelijk zo is, want 1kb = 1024 byte.
|
04/06/10 23:29
|
SidderAal1
|
C:\System Volume Information
zelfs als ge verborgen mappen zichtbaar zet ziet ge deze map soms nog niet. Gewoon eens intypen.. Daar staan waarschijnlijk genoeg files die samen uw 'verdwenen ruimte' vormen...
(Deze vind je ook met elke deftige diskscanner zoals al gezegd)
|
04/06/10 23:56
|
shotgunfuneral
|
Defragmenteren kan helpen. Heb ongeveer et zelfde met mijn externe schijf. Daar moet ik mijn parties alty defragmentere voorda, de ruimte die vrij is gekomen door verwijderde bestanden, correct wordt weergegeven
|
05/06/10 01:06
|
B4RTM4NN
|
Hoewel ik er over denk dat 20 GB eigenlijk wel veel is om op die manier te verdwijnen, maar tzal er wel voor iets tussen zitten
Ja zo werkt het maar hij gaat bijvoorbeeld "elke kleedkast vol stoppen en de volgend nemen waardoor handdoeken van een groep 6 kleedkasten in beslag nemen in plaats van 5,4 als ze met 10 zijn(ipv 10 kleedkasten )" .
De rede waarom er gerekend wordt met 1000b ipv 1024b is omdat men een hardeschijf verkoopt met 1000 gb en niet met 931 gb. De schijfruimte wordt gedeeld door 1.000.000.000(decimaal) = 1 terabyte en niet door 1,073,741,824(binair)= 931 gigabyte.
/topic
Awesomeness a = new Awesomeness().awesome();
|
05/06/10 01:31
|
whynot2000
|
Awesomeness a = new Awesomeness().awesome();
Wat heb je hier gedaan? Een object Awesomeness aangemaakt, dat de methode .awesome() oproept welke een ander object Awesomeness terug geeft en toewijst aan a?
Die code heeft optimisatie nodig hoor. Ge alloceert hier 2 keer zo veel geheuge als de waarschijnlijk nodig is.
|
05/06/10 02:21
|
RottenMartin
|
Ja zo werkt het maar hij gaat bijvoorbeeld "elke kleedkast vol stoppen en de volgend nemen waardoor handdoeken van een groep 6 kleedkasten in beslag nemen in plaats van 5,4 als ze met 10 zijn(ipv 10 kleedkasten )" .
De rede waarom er gerekend wordt met 1000b ipv 1024b is omdat men een hardeschijf verkoopt met 1000 gb en niet met 931 gb. De schijfruimte wordt gedeeld door 1.000.000.000(decimaal) = 1 terabyte en niet door 1,073,741,824(binair)= 931 gigabyte.
Een goed advies voor vrouwen: koop in het vervolg altijd 10 kleerkasten, want dan kun je aanzienlijk meer opbergen dan in 9 kleerkasten! Ik heb deze tip inmiddels al aan Ikea doorgegeven
Thanks!
|
05/06/10 08:40
|
texke
|
Zelfde principe. Als een bestand 2 KB is, neemt het 4 KB in, als het 6.3 KB is, neemt het 8 KB in. Mooie herhaling van wat ik zei, ik nam enkel het voorbeeld van een heel minuscuul bestand, waar de handdoek 1 bestand is.
That being said, die 1000b gebruiken ipv 1024b zal niet de reden zijn aangezien ik nooit ergens heb zien staan "HDD: 103 GB" als ze harde schijfkes verkopen. Een gok is dat het de eigenschappen is van de HDD. ALs je die berekening maakt ((103*1024*1024*1024)/1000000000 kom je aan 110.5, wat al realistischer lijkt ("HDD: 110 GB" )
Moest hier eens wat meer input komen van de OT zou het makkelijker zijn den boel te analyseren
En ja, die code, not impressed
|
05/06/10 09:33
|
texke
|
En ook al is het 103 GB winkelgrootte, zou de schijf nog 95.92 GB groot zijn, wat maar de helft is van wat verdwenen is
Tenzij, ja, er idd partities zijn van 20 gieg waar die images opstaan als je een laptop koopt. Hoera voor deze te verwijderen
ARGH , Input , feedback, meer info!!
|
05/06/10 09:39
|
JonasIsInThaHouse
|
Dat met die "soms rekenen ze 1000 bytes al 1 KB" klopt ergens.
Uw schijf is geformatteerd met een bepaalde clustergrootte. Deze loopt tussen 512 bytes en 4096 bytes. Ik DENK dat windows dit laatste getal neemt bij een installatie, zijnde 4 KB.
Met andere woorden, wanneer een bestand 1 byte in beslag neemt, zal dat op de schijf 4 KB zijn, omdat er geen enkel ander bestand van die ene cluster kan gebruiken.
Aanzie het als de kaskes in het zwembad, als ze elk 1 meter op 1 meter op 1 meter zijn, en er zijn 10 kaskes, hebt ge 10 kubieke meter.
Als er enen maar 1 handdoek van 0.01 kubieke meter in legt, zal dat ook meegetelt worden als 1 kubieke meter omdat er niemand nog gebruik van kan maken.
Vandaar ook het verschil tussen "Grootte (Size)" en "Grootte op schijf (Size on disk)"
Nog meer ter illustratie:
Screenshot
Dit bestand is 1.67 KB groot. Mijn C:-schijf is geformatteerd met clustergrootte 4 KB --> Bestand neemt 4 KB in op de schijf.
Met andere woorden, als ik dit bestand 256 keer kopieer, zal dat 1 MB in nemen, en niet 427,52 KB.
/topic, thank you and goodnight
Netjes
|
05/06/10 16:24
|
Estherisleuk
|
Wat ook kan is dat je 2 partities hebt
|
06/06/10 21:35
|
Orion
|
Ik vind het altijd verschrikkelijk als mensen beginnen te schelden zonder er iets vanaf te weten. Lees dit linkie en besef dat mijn uitspraak toch niet zo dom was.
link
quote:
The kilobyte (symbol: k [1] is a multiple of the unit byte for digital information. Although the prefix kilo- means 1000, the term kilobyte and symbol kB have historically been used to refer to either 1024 (210) bytes or 1000 (103) bytes, dependent upon context, in the fields of computer science and information technology.[2][3][4]
Maar waarschijnlijk heeft texke hierboven eerder gelijk
|
09/01/12 14:32
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|