| |
|
Miekx3
|
Hallo iedereen!
Ik heb al rondgekeken hier op het forum maar vind precies toch niet echt wat ik zoek.
Ik ben van plan om volgend jaar in Leuven op residentie te gaan (niet-gesubsidieerd).
Het is dan mijn eerste jaar dus.
Ik weet niets liggen in Leuven, en ben ook niet goed in zo'n dingen opzoeken.. Ik kom eigenlijk vooral katholieke residenties tegen enzo, en het is handig om eens de mening te horen van mensen die zelf op zo'n residentie zitten.
Ik ben van plan om taal- en letterkunde te volgen, en ik zou graag niet te ver van de aula zitten.
Zijn er nog mensen die op zo'n niet-gesubsidieerde residentie zitten, en wie beveelt mij een bepaalde residentie aan? Wat zijn de voor- en nadelen?
Ik ga sowieso naar die opendeurdag in april, maar ik zou graag op voorhand al een idee willen hebben.
|
19/03/10 22:55
|
anouschka
|
Alle residenties liggen in het centrum, dus ge zijt meestal 5-10min onderweg met de fiets naar de aula's. Ge gaat wrs vaak les hebben in't MSI, wa nie ver is van de bondgenotenlaan, het MTC, wa nie ver is van de naamsestraat, De Valk in de tiensestraat en de aula's in de parkstraat. Voor residenties moet je eens kijken op de site van de KUL. Daar staat alle info normaal gezien op.
|
19/03/10 23:37
|
MotionPictures
|
Ik zit in een gesubsidieerde residentie van de KUL.
Die residenties zijn inderdaad ongeveer allemaal in het centrum gelegen (zowel gesubsidieerd- als niet-gesubsidieerd): ik zat bv. eerst in de Schapenstraat en nu in de Rijschoolstraat.
Het is eigenlijk zoals een normaal kot: meestal heb je een keuken met 8 vuren voor 18 man (wel meestal een grote keuken), 2 douches en 2 toiletten.
Ik had in mijn eerste 2 jaren wel geluk en toen zaten we maar met 8 op een gang. Dat verschilt van gang tot gang.
Voordelen:
In sommige residenties zit er ontbijt inbegrepen
Meestal wel redelijk sociale koten
Vaak: gratis DVD-verhuur, activiteiten die georganiseerd worden door de residenten, je hebt altijd een resident die kan ingrijpen wanneer er teveel lawaai is, tv-kamer, ...
Heel vaak: een lift!
Nadelen:
In de gesubsideerde alvast: enkelglas ramen. Ik weet niet of dit ook zo is in de niet-gesubsidieerde.
|
20/03/10 09:42
|
Ayel
|
niet gesubsidieerd
Dit had ge wrs al gevonden?
En ohja, mijn vriend zit op een gesubsidieerde residentie maar ik neem aan dat dat niet erg veel verschilt met niet-gesub.
In vergelijking met mijn eigen kot, vind ik dat die daar veel socialer zijn. Er wordt daar veel georganiseerd en dat is wel een dik voordeel.
En inderdaad, ge hebt een resident die zorgt dat ge uw nachtrust krijgt Dat is op privekoten niet en dat kan dus serieus tegenvallen.
|
20/03/10 12:37
|
kreeftjeuh
|
Ik heb in het eerste jaar in een privéresidentie gezeten (Domus Martinus) maar dat viel dik tegen. Wel moet ik zeggen dat dat het eerste jaar was dat het kot terug in gebruik werd genomen. Pas na het eerste semester waren de werken afgerond. Dus nu zal het er alleszins wel beter zijn. Alleszins, er was 1 grote keuken voor het hele gebouw (= bijna 80 kamers). Rond 18u was er dus altijd één grote chaos in de keuken.
Nu zit ik al twee jaar in een privé kot. Heel associaal hier, geen activiteiten, .. Mja, er zijn natuurlijk een hoop privékoten die dat wél hebben. Hangt er dus allemaal erg vanaf.
Maar volgend jaar ga ik toch terug in een residentie zitten denk ik wel eentje waar er een keuken per gang is.
|
20/03/10 13:02
|
anouschka
|
het voordeel van residenties is idd dat het een pak socialer is, ik zit op een studio waar de mensen zelfs nog geen goeiedag zeggen als ze u tegenkomen en waar er dit jaar verdacht veel lawaai is o_O
het nadeel is wel dat ge geluk moet hebben met uw mede-kotgenoten... ik herinner me bepaalde keukens en douches in sommige residenties die smerig waren :' )
maar meestal valt da goed mee, al zou da niks voor mij zijn ^^ in't 1e jaar is da wel handig omdat ge dan direct veel mensen leert kennen ^^
|
20/03/10 13:44
|
Fernando
|
Ik zit zelf ook al 3 jaar op een residentie, en het is inderdaad met momenten gezellig bij ons op kot , vooral in de blok was dat eigenlijk wel gezellig. Maar het is zeker niet zo dat wij allemaal vriendjes zijn, de 1e twee jaren was er bij ons in de gang eigenlijk altijd weinig contact, gewoon eens een 'hallo' of een vriendelijk praatje in de keuken. Dit jaar is dat wel anders, ik zit nu op een andere residentie en op mijn gang zitten vooral ouderejaars, dus misschien ligt dat daar aan.
Ik zelf heb ook wel moeite met de douches, er is een jaar geweest waarin die heel proper waren, dit jaar is die echt met momenten heel vuil, behalve op donderdag en vrijdag, want op donderdag komt de kuisvrouw. Maar bon, wij delen twee douches met 15 man of meer, dus dan kan dat niet blinken.
Ohja, en de residenten organiseren redelijk veel, dat is ook wel fijn als ge eens niet weet wat ge wilt doen of als ge geen zin hebt om de stad in te trekken.
|
20/03/10 14:07
|
Miekx3
|
Dankjewel allemaal voor jullie tips, maar ik zou graag ook specifieke namen van goede (en minder goede) residenties horen
Misschien kennen jullie iemand die op zo'n niet-gesubsidieerde residentie zit, en in welke is dat dan?
|
20/03/10 17:18
|
Fernando
|
Ikzelf zou, als ik niet-gesubsidieerd zou gaan, voor het zwartzusterklooster proberen te gaan. Ik ben daar eens heen geweest, om te zien hoe het daar was, en ik wou daar meteen heen. Ge hebt daar een prachtige tuin en ge hebt 3 soorten groottes qua kamers, het leek mij daar ook heel gezellig qua sfeer, en ge ligt overal heel dichtbij.
|
20/03/10 17:23
|
Miekx3
|
Ja @ Fernando, die beschrijving in de folder ziet er inderdaad goed uit!
Iemand ervaring met 'Regina Mundi?' Die ziet er ook heel leuk uit op hun site, maar dat kan maar schijn zijn he.
|
20/03/10 17:37
|
spetterpoep
|
Ik zit opt pauscollege, nu al vier jaar. Ontbijt en middag of avondeten (kunt ge zelf elke dag vrij kiezen) zijn id prijs inbegrepen. Wordt paar keer per jaar gekuist! Das wel enkel voor jongens! Nadeel: enkelglas. Voordeel: de pausbar ( best wel bekend in Leuven) en het eten.
Tis dik in orde en meer centraal gelegen is onmogelijk.
Ohja, uiteraard mogen er wel meisjes blijven slapen etc
|
20/03/10 19:22
|
kreeftjeuh
|
Het pauscollege is idd wel tof, spijtig dat het enkel voor jongens is.
Regina Mundi ben ik ook eens geweest. Voordeel is (als ik mij goed herinner) dat er daar een ontbijt is maar ik vond die kamertjes wel heel erg klein. Ligging was voor mijn lessen ook niet alles.
|
20/03/10 22:08
|
Ayel
|
Kheb eens in de Veto (denk ik) iets gelezen over het Pauscollege.
Ik vind dat er geweldig uitzien, en volgens mij is het daar tof zitten. Zeker als ge uitzicht hebt op dat pleintje . Maar er stond in dat het - gelijk hier al is gezegd - enkelglas is. Dat is nog niet zo erg, want dat heb ik nu ook en mijn raam kijkt uit op het kruispunt mariatheresiestraat, tiensestraat en andreus vesaliusstraat . Veel lawaai dus, maar opt Pauscollege hebt ge dat niet.
Maar ik las daar ook dat ge uw eigen verwarming niet kunt regelen? Is dat zo?
|
20/03/10 23:09
|
Kameleon
|
Hey
Ik zit op een niet-gesubsidieerde residentie (in samenwerking met KUL wel, maar privaat) en ik doe ook Taal- en Letterkunde, mijn eerste jaar. Toffe residentie, met wekelijkse kuisvrouw - wat echt wel een minimum is - die de gemeenschappelijke delen kuist. De residentie waar ik zit, is ook groot, pakweg 80 man ofzo, dus je leert gemakkelijk wel wat nieuwe mensen kennen.
Ze is wel niet zo dicht bij de aula, maar als je T&L gaat doen, zal je nooit altijd dichtbij de aula zitten, aangezien deze constant verandert. Dan zit je in het msi aan de centrale bibliotheek, dan zit je in de valk in de tiense, dan zit je op de parkstraat ergens, dan zit je weer tegenover het cafeetje De werf in 't mtc... Pakt dat uw aula heel fel varieert.
Ik zit in de sint-maartenstraat, vrij vanachter (lees: niet zo ver van de ring) maar ik heb wel een fiets en ben in de parkstraat (mijn verste locatie) op minimaal 7 minuten. Dan fiets ik wel snel, maar op zich is dat dus geen onoverkoombare afstand.
In leuven is afstand echt iets relatiefs. Zodra je een fiets hebt, is alles al veel dichterbij
Soit, ik raad je aan eens naar de info-dagen van de kul te gaan, residenties bezoeken, jezelf op de wachtlijst zetten... Wat ik vorig jaar ook heb gedaan, was mailen alvorens ik nog maar een residentie had gezien. Toen kreeg ik van 1 van de residenties (diegene waar ik nu zit overigens) het antwoord gekregen dat ik mijzelf al op de wachtlijst kon zetten nog voor de info-dagen. Dus zo'n extra dingen kunnen ook altijd helpen, me dunkt.
Hopelijk hielp dit wat.
Edit: als je wil weten waar ik precies zit, pm dan ofzo. Zo moet ik dit niet aan de wijde wereld zeggen
|
21/03/10 02:10
|
MotionPictures
|
Ik had een goede vriend die op Regina Mundi zat, dus ben er enkele keren geweest.
Ontbijt is daar inbegrepen en je hebt een enorm grote fietsenparking.
Ook redelijk goed gelegen, dicht bij de Kapucijnenvoer en de Minderbroederstraat en je hebt er helemaal niet veel lawaai van de straat ofzo.
Ik weet wel dat die jongen een redelijk kleine kamer had voor de prijs die hij moest betalen.
Zwartzusters ben ik ook eens geweest op de bezoekdagen. Inderdaad een zeer mooie tuin en goede grootte qua kamers. Maar ik vond het daar veel te oud: die vloeren waren precies heuvels en die deuren waren soms zo klein dat ik me zelfs bijna moest buigen om erdoor te geraken (en ik ben maar 1.65 ). Ik had er niet zo'n goede indruk over.
|
21/03/10 09:26
|
Kameleon
|
Ik had een goede vriend die op Regina Mundi zat, dus ben er enkele keren geweest.
Ontbijt is daar inbegrepen en je hebt een enorm grote fietsenparking.
Ook redelijk goed gelegen, dicht bij de Kapucijnenvoer en de Minderbroederstraat en je hebt er helemaal niet veel lawaai van de straat ofzo.
Ik weet wel dat die jongen een redelijk kleine kamer had voor de prijs die hij moest betalen.
Zwartzusters ben ik ook eens geweest op de bezoekdagen. Inderdaad een zeer mooie tuin en goede grootte qua kamers. Maar ik vond het daar veel te oud: die vloeren waren precies heuvels en die deuren waren soms zo klein dat ik me zelfs bijna moest buigen om erdoor te geraken (en ik ben maar 1.65 ). Ik had er niet zo'n goede indruk over.
Regina Mundi betaal je idd veel voor kleine kamers en Zwartzusters is mega-oud en Regina Pacis is pokkeduur voor wat ge krijgt! Voor zover wat andere residenties die 'k heb bezocht vorig jaar... :' )
|
21/03/10 12:58
|
Miekx3
|
Hmm, zwartzuster ga ik zeker al eens bezoeken, die spreekt mij echt wel aan! Dat dat gebouw zo oud is, goh, ik denk niet dat ik mij daar echt aan zou storen, tenzij de douches bruin zien van de roest ofzo
Ik moet er blijkbaar drie kiezen, dus, geef nog maar wat tips!
Dankjewel al aan iedereen voor de hulp
|
21/03/10 13:14
|
Miekx3
|
aah ja, ik krijg nu vooral tips over grote residenties (heel handig natuurlijk),
maar er zijn ook kleine privéresidenties van ong 20 mensen of minder. Heeft iemand daar ervaring mee?
|
21/03/10 13:44
|
xRauwrr
|
je hebt ook residenties van de UP he, daar wil ik graag naartoe
|
21/03/10 14:30
|
Miekx3
|
UP? een beetje meer uitleg graag