| |
|
| Moeder die pasgeboren baby verstikte vrijgesproken |
Akash
|
DM UPDATE Het hof van assisen van Henegouwen heeft vandaag Jessica Bily vrijgesproken van kindermoord. De 30-jarige vrouw bracht in januari 2008 haar pasgeboren kind om het leven in Baudour (Bergen). De jury oordeelde in navolging van het openbaar ministerie dat ze handelde uit onweerstaanbare dwang.
De vrouw wist niet dat ze zwanger was en verstikte het kind met haar handen zodra het was geboren. Ze verstopte het lichaam in een emmer en ging tv kijken. Niemand in de omgeving van Bily had gezien dat ze in verwachting was.
'Onweerstaanbare dwang'
De advocaat van Jessica Bily had de vrijspraak gevraagd omdat zijn cliënt niet wist dat ze zwanger was. Hij wees erop dat een vrouw normaal negen maanden krijgt om te wennen aan het kind en zich voor te bereiden op de rol van moeder.
Het openbaar ministerie volgde die redenering en vroeg de vrijspraak op basis van onweerstaanbare dwang. Volgens openbaar aanklager Alain Lescrenier werd de daad van de jonge vrouw ingegeven door de compleet onvoorbereide bevalling en de onmogelijkheid om onmiddellijk een band met het kind te voelen.
Excuses van voorzitter
Jean-Francis Jonckheere, de voorzitter van het hof, bood Jessica Bily zijn excuses aan. "Ik wil me excuseren bij u en bij een andere vrouw die twintig jaar geleden in dezelfde situatie als u verkeerde en ook voor het hof van assisen verscheen", aldus een geëmotioneerde Jonckheere. "We kennen er niets van en we hebben er niets van begrepen. Uw lotgenote werd veroordeeld, u wordt vrijgelaten en ik heb er vertrouwen in." Het publiek onthaalde de verklaring van de voorzitter op applaus.
Bily in tranen
Jessica Bily verliet het gerechtshof in tranen. "Ik besef het nog niet", aldus de jonge vrouw. "Ik ga me wijden aan mijn kinderen." Bily kreeg op 20-jarige leeftijd een eerste dochter. Ze was al zeven maanden in verwachting voor de zwangerschap werd ontdekt. In 2003 werd ze een koppel met David H., de vader van het verstikte kind. Met hem kreeg ze dit jaar een zoon, weerom na een zwangerschap die pas laat werd opgemerkt. Het kind werd geboren in de gevangenis.
Ook David H., die het lichaam van de verstikte boreling in november 2008 ontdekte in het washok, is blij met de afloop. Hij vormt nog steeds een koppel met Bily. De man stelde zich burgerlijke partij op het proces, naar eigen zeggen om inzage te hebben in het dossier en om antwoorden te krijgen op zijn talloze vragen. (belga/mvdb/tw)
Bron: De Morgen
Serieus, zijn die zot geworden of ben ik gewoon radicaal? Moord is blijft moord. Er waren pakken andere opties. Allee kom, heel dat niet weten dat je zwanger bent vind ik al zo'n vreemde zaak. En als dat kind dan ineens er is, hoh, even nadenken wat er mee te doen. Jaja, stikken en in het washok smijten en tv gaan zien, logisch!
|
18/03/10 00:31
|
Followmehome
|
Ik was ook enorm geschokt inclusief mijn moeder.
Ik snap echt niet hoe het mogelijk is dat ze wordt vrijgesproken + dat het OM zijn excuses aanbood? Ik vind het zéér vreemd ..
|
18/03/10 00:41
|
nimmegeers
|
Ach, zaag zo eens niet. Boehoe, hoeveel keren komt zoiets voor...
|
18/03/10 00:51
|
Louzel
|
daarmee is da nog ni 'normaal' (:
ik vind het vrij erg als ge tv gaat zien met u verstikte baby naast u in een emmerke, de navelstreng nog zwengelend over de rand
tis ni daze moet veroordeeld worde van mij maar tegewoordig draait da hier toch maar raar
|
18/03/10 00:58
|
whynot2000
|
ik neem aan dat die niet jolig meelachend naar friends aan het kijken was...
dat was waarschijnlijk meer het soort van kijken van '<<het kan me niet schelen wat er op is, zolang ik maar niet aan dat moet denken>> en dan toch nog zo gestressed voor de buis zitten'-tv kijken.
ma idd. ik volg nimmegeers. sensatienieuws whooo!
|
18/03/10 01:14
|
J72826
|
Dat TV-detail, who gives a fuck. Lijkt me eerder een shock-reactie.
|
18/03/10 01:24
|
asphyxiate
|
die reclames hier hé! haha
''kijk onze baby!''
''fotoalbum voor je baby!''
ot: ik vind het ook niet kunnen.
|
18/03/10 01:56
|
Morthagg
|
Uhm.. wanneer er een baby plots uit mij plopt zonder dat ik enig idee had dat die erin zat denk ik toch ook dat ik zou freaken en dat kind eventueel iets zou aandoen. Ik wil helemaal geen kleine, ik heb helemaal geen band met dat kind, ik zou in shock zijn, ik zou dat willen wegkrijgen.
Ook met dat tv kijken: er zijn genoeg mensen die wanneer ze in shock zijn dagdagelijkse dingen beginnen doen, en dat is niet omdat het hen niks kan schelen, he.
Ik denk dus dat het een beetje genuanceerder bekeken mag worden dan de meesten doen. Ik vind het wél niet goed dat de rechtbank zo doet alsof ze die vrouw keihard onrecht hebben aangedaan, ze heeft immers nog steeds een leven ontnomen, waar niet licht over gegaan mag worden ook al is het te begrijpen.
|
18/03/10 02:42
|
Jolene1
|
Haar in het gevang stoppen is ook geen optie want ze is geen bloeddorstige moordenares, dit haalt ook helemaal niet uit.. Maar ik vind dat wel dat ze een andere gepaste straf had moeten krijgen..
|
18/03/10 02:44
|
whynot2000
|
ik vind het eerder niet kunnen dat ge niet door hebt da ge zwanger bent... hoe dik bent ge dan?
er is geen gepaste straf hiervoor. ze heeft geen volwaardig mens vermoord (face it, een pasgeboorne kan je geen echte mens noemen, geen discussie) maar ze heeft wel gedood (op een snelle manier ook), da's iets waar die mee zal blijven zitten voor de rest van haar leven.
die vrouw is voor niemand een gevaar. mss enkel voor haar eigen mentale gezondheid.
|
18/03/10 03:40
|
WorldWidePropaganda
|
ik vind het eerder niet kunnen dat ge niet door hebt da ge zwanger bent... hoe dik bent ge dan?
Misschien verdikken sommige zwangere vrouwen heel weinig of niet soms... misschien eh
|
18/03/10 03:47
|
Necrofancy
|
Hebbe ze u da nooit geleerd op school jongske? Ocharme
|
18/03/10 08:48
|
MellIza
|
ik denk da die gewoon bedoelt van 'amai hoe dik moede dan ni zijn als ge nog ni doorhebt daj zwanger zijt'
|
18/03/10 08:56
|
Hanimal
|
als da haar eerste kind was zou da wel schrikke zijn
ma ze had er al 1?
en als ge 9 maand u regels ni krijgt weet ge toch da er iet mis is?
|
18/03/10 10:32
|
MellIza
|
ja sowieso, ge kunt da mss 5 maand ni doorhebben ma 9 maand lang is een beetje teveel van't goeie denkik
|
18/03/10 10:44
|
jesss
|
Het niet doorhebben is mogelijk... als je de pil blijft nemen kan het zijn dat je gewoon je regels blijft krijgen. Bovendien zijn er heel wat vrouwen die weinig of geen last hebben van hun zwangerschap (misselijkheid ed). En als je wat dikker bent, valt het ook niet zo op (niet alle vrouwen krijgen een ballonbuik). Bovendien kan je psychologisch onderdrukken dat je zwanger bent, waardoor ook je lichaam dat onderdrukt.
meer info
|
18/03/10 10:49
|
VamosALaPlaya
|
Hmm haar in't gevang stoppen omdat ze haar kind gewurgd heeft? Lijkt me een beetje stom, wat doe je dan met de mensen die abortus plegen? Ook allemaal in't gevang stoppen? Want daar komt het uiteindelijk toch op neer? 't Zijn toch ook allemaal vrouwen die al dan niet in samenspraak met hun man/vriend beslissen of ze het kind houden of niet.
Misschien wist ze wel dat ze zwanger was, maar had ze dat psychisch verdrongen, omdat ze er niet mee overweg kon doordat er misschien iets zou fout gelopen zijn in haar vorige zwangerschap. Ik weet ook niet juist hoeveel een abortus kost, maar 't kan ook al zijn dat ze dat niet kon betalen..
Ik praat haar gedrag niet goed, maar dit is duidelijk niet het werk van een normale mens. Volgens mij steek je ze beter een aantal maanden in een psychiatrie. (ik volg jesss dus.)
|
18/03/10 11:03
|
KarelkeJan
|
Hmm haar in't gevang stoppen omdat ze haar kind gewurgd heeft? Lijkt me een beetje stom, wat doe je dan met de mensen die abortus plegen? Ook allemaal in't gevang stoppen? Want daar komt het uiteindelijk toch op neer? 't Zijn toch ook allemaal vrouwen die al dan niet in samenspraak met hun man/vriend beslissen of ze het kind houden of niet.
Foetus... Hoopje onintelligente cellen.
vs
Een geboren kind.
Da's vergelijkbaar ja.
OT: Ik vond de uitspraak ook maar vreemd. "Ge hebt uw kleine vermoord maar 't is niet erg. Onze excuses voor het ongemak."
|
18/03/10 11:19
|
ikbenlara
|
ik snap niet dat ge neit merkt dat ge zwanger zijt.
|
18/03/10 12:03
|
| |
|