| |
|
| Moeder die pasgeboren baby verstikte vrijgesproken |
Juno
|
Ja, daar ben ik ook 100% zeker van. Ik ben er ook 100% zeker van dat dat niet zo veel voorkomt Iedereen reageert anders he, 't is toch niet meer dan logisch dat de ene wel compleet doorslaagt, en de andere daar efkes rustig bij kan gaan zitten en dat beter oplost? En wat hier dan ook nog eens een groot verschil uitmaakt met andere situaties waar iemand gedood wordt in een opwelling: hormonen. Heel veel van die gevreesde zwangerschapshormonen. Zelfs met de hormonen buiten beschouwing: je weet toch ook niet wat er daarvoor allemaal aan de hand was he, misschien was die al geweldig zwaar overstuur door het een of het andere. Dat kunnen wij helaas allemaal niet weten.. Da betekent natuurlijk ook da wij er geen zicht op hebben of dat mens echt nog een verdere veroordeling verdiende.
Algemeen komt het toch altijd op het zelfde neer: Moord is nooit juist, maar totdat ge zelf in zo'n situatie gezeten hebt kunt ge écht niet oordelen of vrijspraak soms toch gepast is. En ja, is zeg gepast, en niet eerlijk, want geen enkele straf is ooit eerlijk. Dode baby's op zich zijn al niet eerlijk.
|
23/03/10 18:33
|
Morthagg
|
En waarom deze dan wel? Wat maakt haar zo speciaal ten opzichte van anderen die een moord hebben gedaan in ontoerekeningsvatbaarheid?
Ik ben er 100% zeker van dat niet elke vrouw die onverwacht bevalt haar baby zal doden. Duuh. Daarom vind ik het gewoon absoluut niet eerlijk dat je iemand vermoordt zonder er voor gestraft te worden.
Het slachtoffer is iets dat geen leven heeft gehad, voor niemand een waarde zou kunnen hebben behalve voor de moeder zelf, en zij was de moeder. Het kind was misschien twee minuten oud, het heeft van zeer weinig besef, niemand anders wist van dat kind. Normaal gezien wordt een moordenaar gestraft ook om de verwanten van het slachtoffer te steunen en een troostende functie te hebben, maar dat is amper van toepassing in deze situatie.
Dit is trouwens een fenomeen dat vaker voorkomt en een hele defenitie heeft en dergelijke, zwangerschapsontkenning komt voor bij vrouwen die in een situatie zitten waarin een baby krijgen vaak het laatste is dat ze willen, dus ze zitten vaak in een emotioneel onstabiele periode. Dat is vooral een verklaring, geen goedpraten, voor de duidelijkheid.
Bij zwangerschapsontkenning is de kans dat de baby gedood of verwond wordt zéér groot, zeker als de moeder op haar eentje bevalt, wat het geval was.
Dus nee, geen 100% van de vrouwen die dat hebben gaan hun kleine doodmaken. Maar misschien 75% van de vrouwen met zwangerschapsontkenning die alleen bevallen gaan wel de hand eraan slaan.
De vrouw heeft een dik anderhalf jaar in de gevangenis gezeten terwijl ze wachtte op haar verdict, dus je kan niet bepaald zeggen dat ze helemaal geen straf gehad heeft.
Het enige waar je deze vrouw voor kan straffen is het nemen van een leven op zich. Maar geen echt volwaardig leven, het hàd immers nog geen leven, het was door niemand anders gekend, het was twee minuten het kind van die vrouw en die vrouw wou het niet. Ik zou niet weten wat je haar voor straf zou kunnen geven, ze is immers geen gevaar voor de maatschappij of andere mensen.
|
23/03/10 18:44
|
Justpurrrfect
|
Ik vind het gewoon oneerlijk ten opzichte van mensen die in die situatie hun kind laten leven. Alleja, ik zou dat doen. Hoewel ik dat kind liever dood dan levend zou zien, ik zou het niet doden. Waarschijnlijk licht tegen mijn zin opvoeden. Maar moest ik op dat moment horen dat een vrouw die in diezelfde situatie zat en 'het foute' heeft gedaan geen straf kreeg, ik zou er toch niet goed van zijn. Zo'n damn-gevoel.
Ge snapt me wel. Ik weet ook dat ge waarschijnlijk op dat moment niet veel tegen uw reactie, welke ook, kunt doen. Maar ik vind het zo'n fout signaal om te zeggen 'u heeft geen straf mevrouw, en het spijt ons heel erg dat u voor de rechtbank moest komen, sorry'.
Beuh. Kinderen zijn stom.
|
23/03/10 19:48
|
behindxclosedxdoors
|
En waarom deze dan wel? Wat maakt haar zo speciaal ten opzichte van anderen die een moord hebben gedaan in ontoerekeningsvatbaarheid?
Ik ben er 100% zeker van dat niet elke vrouw die onverwacht bevalt haar baby zal doden. Duuh. Daarom vind ik het gewoon absoluut niet eerlijk dat je iemand vermoordt zonder er voor gestraft te worden.
het was geen ontoerekeningsvatbaarheid
x
|
23/03/10 19:57
|
thegreatdeceiver
|
Onweerstaanbare drang is zowat het slechtste wat het strafrecht overkomen is.
Aaaaanyways, wat ik niet snap is hoe wijd die vrouw haar foef wel niet moet zijn dat dat kind er zomaar kan uitfloepen zoals velen hier zeggen. Ik zou ook freaken als er plots een kind uit mij floept (des te meer omdat ik een man ben, maar bon) maar ik kan me niet echt inbeelden dat die bevallen is op 30 seconden. Of heb ik iets gemist bij al die kutprogramma's zoals de Baby Boom etc?
|
25/03/10 09:04
|
Justpurrrfect
|
Wat zijn jullie twee hier uit jullie nek aan het zwanzen?
1) het was ontoerekeningsvatbaarheid
2) het duurde geen 30 seconden.
|
25/03/10 11:31
|
Sober
|
Krijgt die vrouw een zekere behandeling? Therapie of een cursus om een iets stabielere vrouw te worden ofzo? Oké, ze is vrijgesproken, maar er moet toch iets gebeuren? En die haar ander kind, wordt dat geplaatst? Is er enige vorm van een consequentie of laat het gerecht haar nog eens zwanger worden, 'n kind mollen en dan haar weer vrijspreken?
|
25/03/10 14:18
|
behindxclosedxdoors
|
Wat zijn jullie twee hier uit jullie nek aan het zwanzen?
1) het was ontoerekeningsvatbaarheid
2) het duurde geen 30 seconden.
het was onweerstaanbare dwang, das iets heel anders
x
|
25/03/10 19:31
|
Justpurrrfect
|
Maar ge kunt nog steeds niet zeggen dat ze toen toerekeningsvatbaar was. Alleja.
|
25/03/10 20:32
|
Morthagg
|
Ik weet niet wat de officiële definitie is van ontoerekeningsvatbaar, maar ik denk dat wanneer er iemand bij haar geweest was op dat moment, dat ze best voor rede vatbaar zou zijn en dat kind wss ook niets zou hebben aangedaan.
|
26/03/10 01:06
|
Justpurrrfect
|
Een vrouw die in een vlaag van angst, verwarring, pijn en woede haar eigen kind impulsief wurgt is imo ontoerekeningsvatbaar. Zij had echt niet door dat het haar kind was dat ze daar wat lag te vermoorden.
|
26/03/10 18:17
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|