Noxa is een alternatieve profielcommunity met duizenden jongeren uit je omgeving. Het is ideaal om nieuwe mensen te
leren kennen, om je sociale contacten uit te breiden, om te discussieëren op een forum, om fotos te posten, om de eeuwige verveling tegen te gaan of om fuiven en optredens te vinden.
Als je je nu registreert via het formulier hierboven , dan kan je ook zelf je profiel beheren en deelnemen op het forum of de fotoalbums, of berichten posten bij anderen.
[quote:Morthagg]De doodstraf vind ik simpelweg niet thuishoren in deze samenleving. Niet alleen vind ik het immoreel om te beslissen wanneer iemand zijn leven te beëindigen, het is ook nog eens ongelooflijk dubbelzinnig: jij mag iemand niet dood doen, maar wij wel want jij doet het ook. De doodstraf is in 99% van de gevallen niet meer dan een wraakreactie, en dat vind ik ongehoord. Gevangenschap geeft een tweede kans.
Bovendien blijkt executeren duurder dan iemand levenslang in de gevangenis houden, in tegenstelling tot wat veel pro-doodstraffers beweren.
En damn, dit wordt weer een flamewarstopic, he.
ik bekijk het in die gevallen als dutroux en janssens toch echt anders hoor die verdienen geen tweede kans en ze zullen er ook nooit deftig mee kunnen omgaan.
eenerzijds, wie wil de mens vermoorden ?? Wie wil zich ook verlagen tot moordenaar??
Anderzijds, het is harder om iemand jarenlang te straffen dan iemand te doden.
Of het moest zijn dat het om coole doodstraffen gaat (zoals Alex Agnew ons heeft gezegd):
* Uzelf opblazen in een leeg park voor terroristen
@ Panicinmypants: als het om iemand gaat die al iemand vermoord heeft en niet gaf om hun leven..
dan interesseert mij dat eerlijk gezegd niet..
dan noem ik het niet doden..
Daarom dat we hem er ook uit halen en isoleren.
Het is niet alsof we die nog steeds laten rondlopen tussen de rest, he.
Anyway, ik ben ook geen fan van gevangenissen. 80% kans dat je er erger uitkomt dan je was toen je erin kwam. Heropvoeding en tijdelijke afzondering yay.
Laat die mensen maar afzien in de gevangenis! Dan kunnen ze eens goed nadenken over wat ze gedaan hebben. En de die die meisjes misbruikt hebben die mogen dan eens goed in hun kakker gepakt worden in de douche !
afzien in de gevangenis het eerste jaar misschien wel maar heel veel gevangenen hebben gewoon een playstation of ander schoon comfort, de gevangenis zijn ook niet meer middeleeuws maar meegevolueerd hoor !
natuurlijk geen doodstraf. Wat voor een hypocriete eikel zou ge toch zijn als ge dat invoert. "he, gij dood mensen, dus ik dood u." ... See the contradiction?
ik bekijk het in die gevallen als dutroux en janssens toch echt anders hoor die verdienen geen tweede kans en ze zullen er ook nooit deftig mee kunnen omgaan.
Wie ben jij nu om te stellen dat die geen tweede kans verdienen. Het enige wat jij wilt is wraak, als je dat zelf nog niet doorhebt. En ik vind wraak nu eenmaal geen degelijke manier van een rechtssysteem op te baseren.
Daarom dat we hem er ook uit halen en isoleren.
Het is niet alsof we die nog steeds laten rondlopen tussen de rest, he.
Anyway, ik ben ook geen fan van gevangenissen. 80% kans dat je er erger uitkomt dan je was toen je erin kwam. Heropvoeding en tijdelijke afzondering yay.
Er zijn er genoeg die na 1 jaar al terug op vrije voeten zijn..
@ Panicinmypants: als het om iemand gaat die al iemand vermoord heeft en niet gaf om hun leven..
dan interesseert mij dat eerlijk gezegd niet..
dan noem ik het niet doden..
Geef mij argumenten om het oog om oog, tand om tand principe te rechtvaardigen? In een Verlichte samenleving, die wij pogen te zijn, is er geen plaats voor zulke barbaarse daden die totaal onverantwoord zijn.
We leven niet in de Middeleeuwen en ook niet in Amerika.
Ik snap niet waarom zoiets nu telt als argument ? Is alles wat uit de middeleeuwen of uit amerika komt per definitie slecht dan ?
Ons typisch westeuropees netwerk van steden is ontstaan in de middeleeuwen. Moeten we dat nu ook afschaffen en allemaal terug in boerendorpjes gaan wonen ?
Aardappelen en mais komen uit Amerika. Cola en hamburgers ook. Moet dat nu ook weg omdat het van daar komt ?
Op zich vind ik zoiets absoluut geen argument. Bekijk de doodstraf voor wat ze is en wat voor nut het wel of niet kan hebben, niet van waar ze komt of aan welke tijdsperiode het je doet denken. (doodstraf bestond al veel langer dan de middeleeuwen trouwens)
Geef mij argumenten om het oog om oog, tand om tand principe te rechtvaardigen? In een Verlichte samenleving, die wij pogen te zijn, is er geen plaats voor zulke barbaarse daden die totaal onverantwoord zijn.
En iemand vermoorden is geen barbaarse daad volgens u??
Maar een moordenaar doden dan weer wel?
In een Verlichte samenleving, die wij pogen te zijn, is er geen plaats voor zulke barbaarse daden die totaal onverantwoord zijn.
'Barbaars' is wat jij het noemt omdat je tegen bent, dus dat is sowieso een subjectief argument. En iemand die voor is, zal er wel een praktisch nut in zien, dus vanuit zijn standpunt is dat dan wel degelijk verantwoord.
Wie ben jij nu om te stellen dat die geen tweede kans verdienen. Het enige wat jij wilt is wraak, als je dat zelf nog niet doorhebt. En ik vind wraak nu eenmaal geen degelijke manier van een rechtssysteem op te baseren.
dat is gewoon zo , daar valt niet op de discussieren.
oh kijk we steken u in een kotteke en over maximum dertig jaar zijde vrij , wie weet zelfs vroeger. en als ge pech hebt wat later maar ne playstation kunde wel krijge ja !
Die gevangenen hebben het zelfs beter dan de armsten van onze maatschappij , ik vind dat niet afzien zenne.
geweet in u diepste zelve toch ook dat die er nooit beter uitkomen en zoiszo een wraakdaad gaan plegen die in een keer misschien 10x slachtoffers maakt dan de vorige daad/daden!
Ik ben voor de doodstraf voor die enkele uitzonderlijke gevallen waar helemaal niets meer mee aan te vangen valt, hoeveel psychologen en medicatie je ook ter beschikking zou hebben. Zeg maar genre Dutroux. Het is geen oplossing voor de overbevolking (het zou maar over maximaal een tiental mensen in België kunnen gaan waarschijnlijk). Het is niet gemakkelijk om te bepalen vanaf wanneer er compleet niets meer met u aan te vangen valt. Het is geen oplossing. Het ontneemt het element "straf" een beetje want dood hebben ze (zelf) nergens nog last van (ik vermoed dat ze aan hun leven in de gevangenis niet al te veel hebben). Het is alleen een last minder voor de gevangenisbewakers en het bespaart wat kosten aan de overheid.
Dit ter nuancering van uw aangehaalde standpunten.
En ik ben dus voor de doodstraf, om dit soort redenen (en met dat soort voorwaarden)
Sommige dingen zijn gewoon zo erg dat ze nooit meer op te lossen vallen, sommige mensen kan je nooit meer zinvol integreren in onze maatschappij, en dan kan je op een bepaald moment gewoon 'foert' zeggen.
Wat wil je als je met dit soort onderwerp afkomt...
@ypsilon,
Het nut is je vermoord iemand, hijs dood. dus de korte pijn en hij heeft geen schuldgevoel of irritatie van in de bak te zitten...
Het is trouwens tegen de mensenrechten nee?
Oog om oog, tand om tand is ook erg hoor.
jeej die kerel heeft 3 man vermoord, nu gaan we hem vermoorden ervoor. lekker immoreel...
En zou me echt niet verbazen als dit topic ook verdwijnt xD
Van zo'n opinie krijg ik echt het vliegend schijt jong.
Er is een REDEN waarom de doodstraf niet meer toegepast mag worden in België!
En come on, omdat er toevallig een paar mensen worden vermoord moet die toch niet eventjes terug worden ingevoerd.
"Want dan zijn alle problemen zoooo opgelost!! "
I don't care dat mijn belastingsgeld daar naartoe gaat. Een mens is een mens.
Die is ziek in zijne kop, die hoort thuis in een psychiatrie. Niet in het gevang en evenmin "verdient" hij de doodstraf.
Straks is het van, 'JOENG die heeft ingebroken in mijn huis! Aan de schandpaal ermee en laten we rotte eieren op hem smijten en en en stenen op zijne kop en en en !'
Tuurlijk krijgen Dutroux'ke en Janssenske geen tweede kans, maar wattefuck joeng, doodstraf?!
Weet gij eigenlijk wel hoe erg datda moet zijn voor zijn vrouw en kinderen?!
Fuck you, echt waar.
Van zo'n opinie krijg ik echt het vliegend schijt jong.
Er is een REDEN waarom de doodstraf niet meer toegepast mag worden in België!
En come on, omdat er toevallig een paar mensen worden vermoord moet die toch niet eventjes terug worden ingevoerd.
"Want dan zijn alle problemen zoooo opgelost!! "
I don't care dat mijn belastingsgeld daar naartoe gaat. Een mens is een mens.
Die is ziek in zijne kop, die hoort thuis in een psychiatrie. Niet in het gevang en evenmin "verdient" hij de doodstraf.
Straks is het van, 'JOENG die heeft ingebroken in mijn huis! Aan de schandpaal ermee en laten we rotte eieren op hem smijten en en en stenen op zijne kop en en en !'
Tuurlijk krijgen Dutroux'ke en Janssenske geen tweede kans, maar wattefuck joeng, doodstraf?!
Weet gij eigenlijk wel hoe erg datda moet zijn voor zijn vrouw en kinderen?!
Fuck you, echt waar.
het feit is dat die in het gevang zit , niet in de psychiatrie , dat psychiatrie ten 2de ook niet (meer) helpt bij dergelijke mensen. en ik heb het niet voor ene die een auto heeft gestolen maar echt wel seriemoordenaard/ serieverkrachter is enz..
lugubere mensen verdien lugubere straffen nem!
'Barbaars' is wat jij het noemt omdat je tegen bent, dus dat is sowieso een subjectief argument. En iemand die voor is, zal er wel een praktisch nut in zien, dus vanuit zijn standpunt is dat dan wel degelijk verantwoord.
Geef mij argumenten om te stellen dat je het recht hebt om over zijn leven te beslissen en dus een immorele daad te begaan (want daar is iedereen het blijkbaar wél over eens, gek genoeg) net omdat hij ook immoreel was. Wat jij praktisch noemt wil nog niet zeggen dat het niet minder immoreel is.
Ik snap NIET waarom mensen zo openlijk en trots kunnen stellen dat ze voorstander zijn van immorele daden terwijl ze die tegelijkertijd ook afkeuren? Dan scheelt er toch iets met je begrip 'moraliteit' me dunkt.
Een mens is een mens.
Die is ziek in zijne kop, die hoort thuis in een psychiatrie. Niet in het gevang
Sorry, maar nee. Mensen die meerdere moorden plegen met enige tijd tussen in, die zijn niet ziek. Die plannen zo'n dingen op een heel nuchtere manier, die weten op voorhand waar ze aan beginnen en die weten op voorhand dat de rest van de maatschappij zoiets fout vindt. Dat zijn geen éénmalige impulsieve daden waarbij iemand het leven verliest (wat ik sowieso wel een situatie vind waarbij internering en/of gevangenisstraf beter is dan doodstraf)