| |
|
| Betelgeuse krimpt: Supernova? |
Partisan
|
ik hoop, zoals iedreen wrs, supernova
mar euh, lame mopje opt einde
|
13/06/09 18:38
|
TheCat
|
Ik heb ook geen idee wanneer dat ding supernova zou gaan, maar ik gok dat het nog wel makkelijk duizend jaar kan duren.
|
13/06/09 19:05
|
Valeriehie
|
pff dan maakt het voor ons dus eigelijk niet veel uit
ik ken dus niet zo veel van zo'n dingen, hoewel het me op zich wel erg interesseert
|
13/06/09 22:02
|
TheCat
|
Langs de andere kant kan het ook een kwestie van een paar jaar zijn, ik ben geen sterrenkundige
|
14/06/09 14:46
|
Betelgeuze
|
Natuurlijk gaan we da ni meemaken, da kan nog miljoene jaren duren. Niemand heeft het ooit zien gebeuren of weet juist hoe sterren 'sterven'. Het is dus onvoorspelbaar.
Wie weet zet de ster binnen een aantal jaar weer uit en is dit een cyclus van uitzetten en krimpen.
|
14/06/09 15:52
|
Wakkie
|
Ik dacht da mn wel weet hoe sterren sterven?
|
14/06/09 20:20
|
TheCat
|
Aan de persoon met de Led Zeppelin avatar: Er zijn theoretische modellen, maar we hebben nog geen enkele effectief zien aan haar einde zien komen. Algemeen snapt men wel hoe het werkt, maar ik dacht dat er toch nog heel veel details openliggen. En iets zo dichtbij en duidelijk als Betelgeuze zou natuurlijk een prachtkans zijn.
|
14/06/09 21:37
|
Mattia
|
Stereindes gaan vrij snel normaal, eens zo'n gigantische ster aan siliciumverbranding begint zou het normaal gezien een kwestie van dagen moeten zijn voor ze supernova gaat...
Natuurlijk zijn van die blauwe reuzen wel moeilijke gevallen, gigantische sterrenwind en veel massaverlies. Nuja, dit sterretje zit al lang niet meer op de hoofdreeks en vanaf daar is de evolutie altijd wel moeilijk. Van die sterren met hoge massa's hebben vaak last van nogal wat turbulentie in hun convectieve en radiationele lagen.
Hoe het ook zij, binnen dit en enkele tienduizende jaren hebben we er daar normaal een zwart gatje bij...
Het zou op observationeel vlak in elk geval wel enorm interessant zijn om effectief een supernova te kunnen zien, ongelofelijk wat dat ons zou kunnen leren.
|
15/06/09 16:22
|
pittaman
|
En zou ge dan ook iets cools zien aan de sterrenhemel met het blote oog? Zo gelijk met die komeet daar... Dat was wel cool
|
16/06/09 21:28
|
TheCat
|
pittaman: yup, ik heb ergens iets opgevangen van een magnitude -10 moest betelgeuze supernova gaan. Ter referentie: volle maan is -12; sirius, de helderste ster aan de hemel (buiten de zon natuurlijk) is 0; zon is -27; minst helder wat nog met het blote oog te zien is is ongeveer 5~6, hoewel dat met lichtvervuiling wel kan oplopen tot 3 à 2.
|
16/06/09 21:55
|
Jeffotje
|
@ da filmke: Damn
|
18/06/09 10:40
|
puppetmaster
|
Mocht Betelgeuse een supernova worden moogt ge toch nog een paar 10.000 jaar wachten hoor, dat gebeurt niet van de ene op de andere dag.
Mocht het gebeuren moet dat wel een enorm spektakel zijn. Zoals TheCat al zei gaat dit bijna zo helder zijn als de volle maan. Zelfs overdag zouden wij deze supernova dan kunnen zien.
Maar helaas zijn wij dan al allemaal de pijp uit .
Ik vind dit filmpke btw nog veel indrukwekkender: Link
Foto van the hubble ultra deep field (Waarschuwing: 18mb groot! ). Zoom zeker eens in, ge kunt gewoon de spiral galaxy's zien
Link
Geniet ervan uzelf nietig te vinden
|
04/09/09 00:31
|
Wakkie
|
Laat het het derde zijn, da wil ik echt wel es zien
|
10/09/09 23:15
|
TheyHangMeTonight
|
naart schijnt istet et derde, maar gaan we der niks van zien
|
22/01/11 23:36
|
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
| |
|