Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
24/05/12 06:48
Online: 10
Naam : 
           Login : 
 Help

Aankondigingen «    ( 1 / 11 )    »
Menu-verbouwing, nieuwe opties en onderdelen, samenvatting voorbije veranderingen

Ypsilon

Er zijn nog eens een aantal dingen veranderd aan de layout en opbouw van de site. Hier volgt een poging om alles samen te vatten op een bondige en vlotte manier :

- menu is aangepast. Reden : het vorige menu was toch wat te ingewikkeld, zeker voor nieuwe leden. Er waren te vaak klachten hierover, en dat konden we niet eeuwig blijven negeren. Er waren te veel links en te veel balken in het oude menu. Nu hebben we alles wat versimpeld, door een paar onderdelen af te schaffen, een deel andere te verhuizen naar een geschikte subpagina, en de rest is wat beter bij elkaar geordend. Daardoor blijft er nu slechts één grote menubalk over met daarin de links naar alle belangrijke interactieve onderdelen van de site, en één persoonlijke menubalk. Wat er verhuisd is, zijn vooral de paginas zoals geo/school/tags/jarig/nieuw/etc . Dat zijn paginas die niet constant gebruikt worden, vooral dienen om zaken op te zoeken, en toch enkel over de profielen gaan. Dus die staan nu in het submenu van de profielindex. De onderdelen die wel in het hoofdmenu bleven, staan enigszins per functie/thema bijeen in groepjes van 3 . Dit lijkt misschien raar, maar na een hoop tests bleek dat het zo toch gemakkelijker is om dingen terug te vinden in tegenstelling met een balk waar er 12 links gelijk naast elkaar staan. Het kan best zijn dat het even nodig is om aan te wennen, maar over het algemeen (rekening houdend met nieuwe leden) zou het echt wel een verbetering moeten zijn. Voor wie er echt niet aan kan wennen, onderaan de stijl pagina is er een 'nostalgie optie' waar nog een hele tijd het oude menu beschikbaar is, maar dat gaat alvast niet meer toegankelijk zijn voor profielen die na nu nog geregistreerd worden.

- Post is een nieuw onderdeel. Dit is eigenlijk het 'filmlinks' onderdeel uit het forum, maar dan in een aparte pagina gezet, met betere toegepaste opties (thumbnails, embedded video dinges, betere anti-repost filters) en uitgebreid met een mogelijkheid om ook afbeeldingen te posten. Het is dus bedoeld voor allerlei interessante en humoristische filmpjes/fotos en cartoons die je op internet tegenkomt en aan anderen wilt laten zien. Het kan dus hopelijk ook wat dienen als anti-verveel project. Posts zouden normaal gezien binnen een 5tal minuten vanzelf online moeten komen, maar echt ongeschikte posts kunnen daarna wel verwijderd worden door veteraanleden. Er kan gereageerd worden op posts, en er kunnen ook punten op gegeven worden. Op basis daarvan kunnen de echt boeiende dingen automatisch gefilterd worden zodat alles wat overzichtelijk blijft. dat onderdeel is nog niet helemaal af, die archief pagina wordt de komende week nog wel uitgebreid (sortering per type, per kwaliteit, etc) en er komt later ook nog een browserplugin om rechtstreeks dingen te posten naar noxa vanuit andere sites als je daar interessante dingen tegenkomt. Die naam 'post' is niet perfect en ook nog niet 100% definitief, maar het is kort en omschrijft wel ongeveer hoe het werkt. (Betere suggesties zijn nog welkom).

- agenda heeft als index pagina een reeks affiches van een aantal populaire evenementen van de komende maand , en heeft nu ook een suggestie lijst . Dit is vooral gebaseerd op je eigen agenda-inschrijvingen van de voorbije maanden, een analyse van de andere mensen die naar dezelfde soort evenementen gaan, en welke andere toekomstige evenementen zij interessant vonden. Dat wordt automatisch bijeengegooid, nog eens gefilterd op je profieltags voor eventuele
muzieksmaken, en daar in die lijst getoond. Het is onvermijddelijk dat er daar wel eens dingen bij zitten die je totaal niet zouden aanspreken, maar over het algemeen zou het toch bruikbaar moeten zijn om snel wat boeiende evenementen mee te vinden. Feedback daarover is zeker welkom, zodat de formule nog bijgestuurd kan worden.

- Berichten pagina heeft niet meer de profielkleuren en skins, maar wel de algemene effen kleuren van de site, iets wat velen blijkbaar handiger vonden. Dat de berichtenpagina die profielkleuren had was vooral iets uit het verleden, omdat het ooit in het profielmenu stond en enkel daar toegankelijk was. Er is aan de berichten pagina ook een inbox-filter toegevoegd, om snel berichten te kunnen vinden van een bepaald persoon.

- bookmarks pagina wordt vanaf nu automatisch gefilterd op zaken die niet meer op de site staan (verwijderde topics, fotos, etc) om het wat ordelijk te houden. Voor vipleden is er ook een extra functie bij : er kunnen tot 15 bookmark links gekopieerd worden naar het algemene hoofdmenu van de site. Die komen dan in een extra balk boven je persoonlijke menu. Je kan daar praktisch alles inzetten wat je zelf handig en nodig vind. Zoals bv een link naar een eigen muziekpagina, een eigen nieuwsbrief, een agenda topic of andere paginas die anders enkel via submenus te bereiken zijn. Dit is dus ook weer een stap naar meer handigheid, gebruiksvriendelijkheid en overzichtelijkheid in het menu.

- Playlist : log van eigen gespeelde nummers en aanduiding van favoriete nummers . Je kan daar dus beter nakijken wat je hebt gespeeld, en via de '+' knop aanduiden welke nummers je echt goed vind (50 maximaal). Die +link is er ook op de playlistvakken op vipprofielen, en zullen op enkele andere playlistpaginas ook nog verschijnen. De bedoeling van dat aanduiden van je favoriete nummers is vooral om een soort van continue 'top100' te genereren van muziektips en populaire nummers/artiesten/albums. Er is sowieso al een lijst van meest gespeelde artiesten, maar dat zegt toch ook niet alles over de algemene muzieksmaak op de site, dus hopelijk kan zo'n aanduid optie dit wat uitbreiden. Binnenkort komen die lijsten dan ook bij op de playlist paginas, als er genoeg data is verzameld om die zinvol te laten genereren.

- Zoekpagina : 'vriend' zoek pagina . Misschien is 'vriend' niet perse het juiste woord, maar die pagina analyseert heel je contact-netwerk (gbposts, school, woonplaats) om te zoeken naar mensen die je misschien zou kennen, maar die nog niet in je vriendenlijst staan. Dit lijkt vooral handig voor nieuwe mensen die al wat vrienden hebben toegevoegd en op basis daarvan de rest van hun kennisen kunnen vinden als ze op noxa zitten.

- nieuwsbrief : er is een categorie-opdeling toegevoegd aan de overzichtspagina. Ook is er al enige tijd een optie om nieuwsbriefposts verkort op je profiel te laten komen, en vanaf nu is dit een standaard optie geworden. De reden hiervoor is vooral dat nieuwsbrieven vaak lange teksten bevatten, en het mensen soms afschrikt om daar tussenin nog gbposts te plaatsen, of dat mensen zoiets niet op hun eigen profiel willen omdat het te veel opvulling zou zijn. Dus als compromis zijn nieuwsbrieven nu met de eerste regels in de gastenboeken, en is er een link naar de volledige versie. Ook komt er misschien nog een optie om nieuwsbrieven automatisch uit je gb te laten verwijderen vanaf het moment dat je de volledige versie aanklikt om te lezen.

- vip : bonusvip pagina. Vroeger hadden we de 'testvip', wat neerkwam op 2 weken gratis vip als uittest optie voor nieuwe profielen. Dit is nu uitgebreid naar een aantal aparte onderdeeltjes waar je gratis vip mee kan krijgen, maar dan wel met andere voorwaarden. Het bovenste onderdeel is vooral bedoeld voor nieuwe profielen en lijkt het meest op de oude testvip, je kan die namelijk activeren door je profiel uitgebreid in te vullen. De middelste delen zijn vooral een beloning voor mensen die actief zijn op de site of al jarenlang op noxa zitten. Het onderste deel is een vip beloning voor als je andere mensen aanbrengt als nieuw lid op de site. Dit geldt zowel voor bewust aanbrengen (bv de link van je profiel doorgeven op msn of een andere site) als onbewust aanbrengen (iemand zoekt in google iets over een optreden en komt toevallig op jouw profiel uit omdat je hiervan iets in je nieuws had gezet en die persoon registreert zich daarna ook op noxa). Het eerste onderdeel kan je maar éénmaal activeren, het tweede heeft meerdere niveaus maar stopt uiteindelijk, het derde kan je om de paar maand opnieuw blijven activeren, en op het laatste onderdeel staat zelf niet eens een limiet. (behalve dan dat het enkel werkt bij mensen die relatief nieuw zijn, dus niet bij mensen die gewoon van profiel veranderen). Die bonusoptie is er stiekem al enkele maanden zodat het getest kon worden door mensen die het toevallig al tegenkwamen, maar nu is die dus officieel en definitief toegevoegd.

- Forum . Het 'filmlinks' onderdeel is verdwenen vanwege het nieuwe 'post' onderdeel. Als je onlangs een filmlink topic had gemaakt, dan kan je die normaal gezien nog bekijken in het reactiecheck onderdeel, en dan mag je die gerust opnieuw toevoegen bij 'post'. Er zijn wel 2 nieuwe onderdelen bijgekomen (auto/brommer/verkeer en een kunst onderdeel). Er gaat wss nog wel wat gesleuteld worden aan de verdeling en volgorde van onderdelen, want het middenstuk in het forum is nogal lang in vergelijking met de rest nu.

- stijl : het gedeelte ivm de lettergrootte is wat versimpeld, en de standaard lettergrootte voor nieuwe leden zou al enige tijd 1 pixel groter moeten staan tov wat het vroeger was. Maar voor oudere profielen zou de tekstgrootte ondanks alles hetzelfde moeten overkomen (behalve wat dingen in het menu dan). Als er hier toch rare effecten zijn, meldt het dan aub.

- niet zichtbaar , maar heel het systeem ivm meldingen voor nieuwe berichten en log updates is volledig herschreven omdat het vroeger nogal eens voorviel dat die links onterecht wel of niet van kleur veranderden. Dus daar zouden nu ook geen fouten meer mogen zijn.

- profielfoto pagina : zou nu hopelijk geen onduidelijke effecten meer mogen geven in bepaalde browsers als er doorzichtige skins staan ingesteld.

- Agendaforumtopics : indien er meer dan 100 leden zijn ingeschreven voor een topic (of er waren er minstens 100 in het verleden ondanks een paar uitschrijvingen) dan is de lijst niet meer standaard zichtbaar. Je kan de lijst wel opvragen via die toon-knop die er dan in de plaats is.

Allicht zijn er de voorbije maanden nog een hoop aanpassingen geweest die ik ondertussen zelf alweer ben vergeten en dus nog ontbreken hier, misschien worden die nog toegevoegd aan het overzicht. Wat er in de nabije toekomst nog gaat gebeuren is dit : herwerking van muziekpaginas op vlak van beheer en problemen ivm inactieve/veranderde leden, een pm systeem naar nieuwsbrieven en een simpel berichtenbord voor interne communicatie tussen meerdere nieuwsbriefbeheerders, verdere uitbreiding van veteraansysteem voor kleine irritante probleempjes aan te pakken, etc etc.

In ieder geval, zoals gewoonlijk : reacties en suggesties zijn meer dan welkom. Ik probeer rekening te houden met alles, zeker de constructieve kritiek.

16/02/09 01:58
Ypsilon

alvast al wat foutjes die ik doorkreeg of vermoed : bepaalde persoonlijke aanpassingen kunnen mss met wat vertraging aankomen. Zoals bv het selecteren van bepaalde opties bij stijl, of het activeren van een vip. Het werkt, het duurt alleen even voor je het effect merkt. Maar daar ben ik nu dus aan bezig.
16/02/09 02:03
AdrianHealey

Wat (mss) wel handig kan zijn is een soort van 'post' mogelijkheid bij individuele nieuwsbrieven, 'als het ware' het forumposts, of fotoalbumposts of postposts, etc. De reden daarvoor kan verschillend zijn.
- Bij humoristische nieuwsbrieven is een 'haha' feedback altijd leuk.
- Bij informatieve (muziek en dergelijke) kan een 'goed nieuws' feedback zijn.
- Bij de echte informatieve (over politiek, psychologie, filosofie, etc.) kunnen daar eventueel bijkomende vragen gesteld worden

Etc.

Elke afzonderlijke nieuwsbrief zou dan 'neerkomen' op een 'eigen' forumtopic. IK denk echter niet dat het in conflict zal komen met het forum, om de simpele reden dat de reden dat men 'in dat nieuwsbrieftopic' zit, compleet anders is dan een 'algemeen' forum.

Voor de rest: toppie!
16/02/09 02:12
Mephistopheles

Dank u, dank u, dank u voor de nostalgie optie
16/02/09 02:13
AdrianHealey

Och; conservatieve. Dat went na 2 dagen. :p
16/02/09 02:14
Ypsilon

Het nieuwe menu kan misschien raar overkomen voor mensen die het oude al jaren gewoon waren ... maar volgens mij gaan oude leden sneller wennen aan het nieuwe menu, dan dat nieuwe leden vroeger moesten wennen aan het oude menu. En dat lijkt me toch wel belangrijk.

16/02/09 02:17
materials

ik vind dat grote lettertype maar ambetant, maar ik zal er wel aan wennen zeker.

die groepkes vind ik idd wel een goed idee
16/02/09 02:23
Rockwitch19

Het opslaan van de eigen stijl, gaat nog niet perfect. Kan het niet opslaan. Ik zie dat er aangewerkt wordt idd :)

Anyway, vind het beter zo. Overzichtelijker, niet te druk, leuke dingen erbij of veranderd. Dit is wel veel beter. Mss, maar dat is persoonlijke smaak (denk ik), zou het onderdeel 'berichten' iets meer in het midden mogen staan (op die rij). Het past zo niet bij logs, stijl, ... enzovoort. :)
16/02/09 02:40
humanequation

ja, het lettertype is idd niet zo leuk..
edit: blijkbaar kunt ge het lettertype kleiner zetten 8)
16/02/09 02:41
pointsofauthority

Dank u, dank u, dank u voor de nostalgie optie
idd! 8)
16/02/09 02:54
Ypsilon

blijkbaar kunt ge het lettertype kleiner zetten <- dat kon altijd al. Het is alleen wat anders benaamd en de begingrootte is niet meer hetzelfde

vroeger :

- normaal
- beetje groter
- nog beetje groter

nu

- kleiner
- normaal
- groter

waarbij de volgorde van boven naar beneden overeenkomst met exact dezelfde lettergrootte voor de gewone teksten (alles behalve de grotere knoppen in het menu en titeltjes)

in beide gevallen is 'normaal' de begingrootte bij nieuwe profielen. Dus bij nieuwe profielen is het tegenwoordig een pixel groter (handiger, duidelijker , overzichtelijker etc) wat normaal gezien geen probleem is als ze toch nieuw zijn en nooit anders hebben geweten.

En met deze menu verandering was het de bedoeling dat voor oude profielen de gekozen lettergrootte nog altijd zou overeenkomen met het equivalent in de vorige versie, zodat ze daar alvast niet eens iets van zouden merken. En dat is dus niet het geval blijkbaar ? Oude profielen hebben nu standaard de nieuwe 'normaal' als ze op de nieuwe site komen ?

16/02/09 02:54
screamingxmillionair

op het eerste zicht is alles veel groter geworden, misschien duidelijker ja, maar toch, ik vond de kleine letters duidelijker.
Misschien kunnen we hier ergens een gulden middenweg zoeken ?
16/02/09 06:34
nimmegeers

Alweer een heerlijke update. :]
16/02/09 07:11
PepeJeansss

ja idd de stijl blijft nog ni staan als ik deze aanduid maar dat zal nog wel komen :p over het algemeen is het wel wat wennen, maar het is eens iets anders he :D
16/02/09 07:29
Matva

zeg, wtf is dees? :' ) m'n resolutie staat precies op 640x400
16/02/09 08:02
MisplacedMemories

voor zover ik lees zijn er aan de albumfotopagina geen wijzigingen aangebracht, hoe komt het dan dat ik opeens geen foto's meer kan posten?
16/02/09 08:04
Faith

Hmmm, klopt het dat ik mijn site-kleuren niet kan veranderen? Ik klik bij Stijl op mijn kleuren en die veranderen wel degelijk, maar vanaf ik ergens anders op klik wordt het weer groen met zwart?
16/02/09 09:38
Faith

Keej, inmiddels alles gelezen en ik moet dus ff wachten, sorry voor mijn nutteloze post. :p

Mijn eerste opmerking is dat het mij stoort dat het menu ietsss langer is dan de site zelf!
Toen er getest werd is dat ook gezegd maar niet meer aangepast?
16/02/09 09:51
SillyDreamer

waarom kan ik geen foto's posten en dat kon anders wel?
16/02/09 10:03
nimmegeers

Allé, nu is de bonusvip gereset. :(
Ergens is dat wel goed want dan kan ik opnieuw mijn niveau's gebruiken. :p
16/02/09 10:09
«    ( 1 / 11 )    »

2
© 2001-2012 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.158692 seconden.