| |
|
| Test van aantal nieuwe dingen voor 2009 |
Ypsilon
|
link naar test site : http://ni9.noxa.net (refresh een paar keer als het er eerst raar uit ziet)
maar lees eerst dit :
Wat je daar ziet is een kladversie met wat losse ideeën voor nieuwe dingen. Normaal maak ik zoiets eerst af en post ik achteraf de topic om reacties te krijgen, maar nu doe ik het dus een beetje anders. Dat wil zeggen dat er daar veel dingen nog lang niet af zijn, maar dus ook dat er via deze topic nog veel bijgestuurd kan worden. ( lijst hieronder is op 13/02 aangevuld met wat er al verder afgewerkt is en op volgende bladzijdes besproken was )
Wat is er anders of gaat er anders zijn ?
- Menu opbouw . Het huidige menu met 3 rijen links is misschien logisch voor mensen die hier al lang zitten en het hebben zien groeien. Maar van nieuwe leden is er nogal regelmatig de klacht dat het allemaal niet zo overzichtelijk is, en ik snap hen wel. Dus heb ik eens wat geknipt in het menu en alles wat simpeler gemaakt.
Een aantal onderdelen is verhuisd naar een submenu, dit gaat vooral om Zoek, Nieuw, Jarig, Stats, School, Geo en Tags. Die dingen staan nu allemaal onder 'Profiel', omdat het bijna altijd gaat om bepaalde sorteringen van profielen, of dingen die enkel op profielen voorkomen. 'contactlijst' is volledig weg en 'reaktor' zal later nog wel ergens anders toegevoegd worden.
Het hoofdmenu bestaat nu uit slechts 12 links, en voor de handigheid staan ze in 4 groepjes van 3. Dat kan misschien heel raar overkomen eerst, en misschien zullen velen denken dat het mooier zou zijn als ze alle 12 mooi op een rijtje stonden. Maar door die groepering is het na een tijdje heel gemakkelijk om alle links 'blind' terug te vinden. Voor zover mogelijk is de groepering ook gedaan op basis van dingen die wat bij elkaar horen. Geef het even tijd, en het zal wel wennen.
Het kan zijn dat sommige teksten en links nogal groot overkomen, maar dat is enkel omdat het nieuwe menu nog niet aangepast is aan de 3 tekst-grootte opties bij stijl. Het is de bedoeling dat qua grootte alles hetzelfde blijft (zeker voor gewone teksten).
- Bookmarks : dit heeft een extra optie gekregen, je kan namelijk links uit de bookmarks lijst rechtstreeks in het hoofdmenu plaatsen. Die komen dan vlak onder de links in het hoofdmenu als een 3e balk. Als je echt bepaalde links uit het oude hoofdmenu zou missen en het nieuwe menu went echt niet, dan kan je via je bookmarks die verdwenen dingen daar terug inzetten. Maar je kan er eigenlijk alles in zetten dat je handig zou vinden : bv links naar een eigen muziekpagina of nieuwsbrief, of agendatopics die je niet wil vergeten. Op die manier biedt het nieuwe menu juist meer mogelijkheden (voor vipleden), en is het tegelijk veel overzichtelijker voor nieuwe leden.
- Post : dit is het enige nieuwe dat in het hoofdmenu zit. Dit gaat de opvolger worden voor het 'filmlinks' onderdeel in het forum, maar dan uitgewerkt tot apart onderdeel én met toevoeging van afbeeldingen ipv enkel films. Doordat het een apart onderdeel is, gaat het makkelijker zijn om youtube videos op de site zelf te laten afspelen (ipv enkel een link) en gaat het ook beter lukken om dubbele dingen weg te filteren. Er zit verder niet echt een groots idee achter, het is gewoon bedoeld als een 'anti-verveling' pagina. Mensen posten sowieso toch al regelmatig links naar grappige/boeiende afbeeldingen of videos die ze op internet tegenkomen, en nu is er dus een apart onderdeel voor waar alles beter verzameld kan worden.
Er moet daar nog veel afgewerkt worden : er moeten nog andere overzichten bij, de tags werken nog niet, er komen nog verdelingen bij voor verschil tussen bv comic/filmpjes/fotos etc etc. Let daar nog niet op aub. 'Post' is ook maar een voorlopige naam, als iemand iets kan bedenken dat veel beter is dan kan ik het nog veranderen (en dan krijgt die persoon 5 vips als beloning) dus suggesties zijn zeker welkom. Er wordt door kodachrome ook gewerkt aan een aparte firefox plugin hiervoor, waardoor het mogelijk moet zijn om op andere sites simpelweg de boeiende afbeeldingen en links naar een menutje te slepen en het vandaaruit naar noxa te posten, zonder dat je moet beginnen met copy/pasten en al.
- Berichten gaat naar gewone sitekleuren gaan ipv eigen profielkleuren. Dit is vooral voor de handigheid, die profielkleuren waren er enkel omdat jaren geleden die berichtenbalk in profielmenu zat en alles daar toen zo'n kleuren had, maar dit is ondertussen al lang het geval niet meer. Opgelet : enkel het berichtenoverzicht is al in sitekleuren, de rest nog niet. Er is wel al een kleine optie bijgedaan, een filter om enkel berichten te zien van één ontvanger (lijstje rechtsboven)
- playlist log met aanduiding voor favoriete nummers . Hier moet nog een zoekoptie bijkomen om sneller bepaalde artiesten/nummers te kunnen vinden. Het doel van die aanduiding van favoriete nummers is om ook tot een soort noxa top-100 te komen van zowel artiesten, albums als aparte nummers. En waarschijnlijk ga je het (als vip) ook ergens op je profiel kunnen laten zien. Die pagina moet nog wat duidelijker en gebruiksvriendelijker gemaakt worden, maar het principe werkt al. Dus voeg daar gerust wat nummers aan toe, dan kan dat gebruikt worden voor verdere stappen.
- Agenda suggestie lijst : zodat je minder moet gaan zoeken tussen alles wat er op het agendaforum staat. De lijst is gebaseerd op welke evenementen waar je je vroeger al voor inschreef, welke andere mensen daar ook naar toe gingen, en naar welke andere nieuwe evenementen die mensen zoal gaan. En daar worden ook profieltags in verwerkt om nog wat te filteren op muzieksmaak.
Er gaan de komende weken nog wat dingen bijkomen, al bestaat het grootste deel uit kleine technische verbeteringen achter de schermen. De zichtbare dingen gaan onder andere over dit : profielstats pagina ook in sitekleuren, de [br] codes bij karakter vervangen door gewone enters (zelfde effect maar handiger), een betere uitwerking van de verschillende tekstgroottes bij stijl , fixen van kleine foutjes in de log-rss , etc etc.
Het is dus allemaal nog lang niet af, maar reacties/suggesties/meningen zijn zeer welkom. Dankzij zo'n posts weet ik veel beter wat jullie willen en kan ik meer zaken uitproberen.
|
28/01/09 19:03
|
JuicyLove
|
Oooh, die berichtfilter vind ik écht handig. Nu ben ik echt blij, amai!
|
28/01/09 19:09
|
Celeanum
|
Ik vind het er echt wel goed uitzien. Ook met die berichtenfilter ben ik heel blij. En het wegsteken van een aantal opties in een submenu is véél beter.
|
28/01/09 19:16
|
Bkevin
|
Het is veel handiger en ziet er ook niet meer zo slordig uit met al die submenu's vind ik.
|
28/01/09 19:24
|
Crocy
|
Ik kan mij wel voorstellen dat het voor nieuwe leden veel beter is
en het is ook overzichterlijker, je wordt minder overvallen door links
de naam Post vind ik goed, ofwel gewoon ' Links ', maar da's dan misschien weer verwarrend met Bookmarks
goed werk! 't is mooi om te zien dat er nog zo actief aan de site vanalles wordt gewijzigd en toegevoegd
|
28/01/09 19:28
|
elientjn
|
Even een vraag tussendoor: waarom staat het menu hier vanboven aan de pagina?
|
28/01/09 19:30
|
LeaveMeToRot
|
Lijkt me wel leuk, de groepjes van 3 zijn helemaal niet wennen, het ziet er niet slecht uit.
|
28/01/09 19:31
|
Crocy
|
ik had ook eens ooit iets gehoord van een filter bij de gastenboekposts?
|
28/01/09 19:33
|
devilsday
|
ziet er héél goed uit
|
28/01/09 19:34
|
Faith
|
Als de berichten-pagina wordt aangepast, zou het misschien ook leuk zijn de foto-pagina aan te passen op het profiel zelf. Dat we gewoon een effen kleur krijgen en niet de achtergrond, dan is die doorzichtigheid niet zo vervelend meer, of zoals op mijn profiel, zie je de foto's effectief staan :' )
En idd, wennen zal zeker moeten, ik was net gewoon aan het nieuwe van nu
Maar dat idee om eigen links in het menu te zetten is echt een prachtig idee!
De datum en "Noxa" staan daarboven ook heel erg mooi!
Voor nieuwe leden zal het vast makkelijker zijn, maar dat kan ik me echt niet voorstellen, ik heb bijna ieder knopje erbij weten komen :' )
Prachtig werk in ieder geval
*edit*
Maar als ik nu Stats , Geo of Zoeken wil hebben, hoe moet dat dan? Of Reaktor?
Ik kan dat daar bijzetten, maar nieuwe mensen die weten nog niets van reaktor af bijvoorbeeld..
|
28/01/09 19:42
|
Ypsilon
|
Faith : die doorzichtigheid in sommige browsers was idd nog iets dat fout zat , en zat ook in die kleine technische dingen die ik ging doen. Er is mss wel een manier om die doorzichtigheid (en dus gewilde layout van profieleigenaar) te behouden en toch geen vervorming te krijgen daardoor.
Crocy : gastenboekfilter ? kan me zoiets niet herinneren, en stond niet echt gepland. Gastenboek posts zijn meestal ook vluchtiger, ik veronderstel dat het zoeken en nakijken daar niet zo belangrijk zou zijn.
elientjn : wat bedoel je juist ? het menu staat inderdaad vanboven, en er is wat meer zwarte ruimte rond langs alle kanten, maar voor de rest staat het op de gewoonlijke plaats ? of zie je iets helemaal anders ?
|
28/01/09 19:45
|
elientjn
|
O. Nee dan. Ik heb dan alleen uw tekst misbegrepen. Ik dacht even dat het menu links hoorde te staan.
(Maargoed, door al dat studeren van de voorbije weken begint alles door elkaar te slaan.)
|
28/01/09 19:49
|
Safie
|
dat klinkt allemaal weer goed two thumbs up voor yps!!
|
28/01/09 19:49
|
CountryBitch
|
Het gaan inderdaad wel wennen zijn die knopjes vanboven. Ik was daarnet al aan het zoeken naar 'Foto' =' )
Voor de rest zal het wel weer goed zijn, comme toujours.
|
28/01/09 20:03
|
AllShallPerish
|
idd, het gaat wennen zijn , maar ik vind het toch al geslaagd! die berichtenfilter is handig.
|
28/01/09 20:06
|
AdrianHealey
|
Die groeperingen van 3 <= Mijn idee
Dat geüpgrade bookmarks idee <= mijn idee
Ik kan niet wahten tot de veranderingen zijn doorgevoerd ^^
*geeft zichzelf een schouderklopje*
|
28/01/09 20:14
|
Followmehome
|
ik vond dien andere leuker dan die 3
buh!
derest moet ik nog ontdekke
|
28/01/09 20:15
|
SilentAlarm
|
het lettertype van het menu is groter
het lettertype van het menu is nu lelijker.
|
28/01/09 20:18
|
Flames
|
Spijtig dat het menu ook van vorm veranderd (zo lijkt me)
|
28/01/09 20:22
|
SoulOnFire
|
Jammer dat contactlijst weg is. Het was soms wel handig om een gsm-nummer snel te weten.
|
28/01/09 20:22
|
| |
|